اعتصاب غذای سهند نورمحمدزاده در اعتراض به حکم اعدامش

پدر سهند: چطور می‌توانند برای پسرم به خاطر لگد زدن به سطل زباله حکم محاربه صادر کنند؟

جعفر نورمحمدزاده، پدر سهند نورمحمدزاده، روز چهارشنبه ۲۳ آذر اعلام کرد که پسرش از روز دوشنبه در اعتراض به حکم ناعادلانه خود اعتصاب غذا کرده است.

پدر سهند نورمحمدزاده، از محکومان به اعدام، در گفت‌وگو با امتداد اعلام کرد که علت این اعتصاب غذا، حکم ناعادلانه اعدام به اضافه پنج سال زندان است. سهند اعلام کرده است که در اعتصاب غذای خود، فقط مایعات می‌نوشد.

جعفر نورمحمدزاده در مورد ناعادلانه بودن حکم پسرش گفت: «بر اساس فیلمی که ضابطان در دادگاه به نمایش گذاشتند، پسر من در روز ۱۲ مهر و در جریان اعتراض‌ها مقابل مجتمع تجاری تیراژه تهران که خود جزو کسبه همان مجتمع است، به هیچ عنوان سطل زباله آتش نزده است.»

در جریان دادگاه رسیدگی به اتهام‌های سهند نورمحمدزاده، لگد زدن او به سطل آشغال مصداق محاربه عنوان و بر همین اساس حکم اعدام این جوان ۲۶ ساله صادر شده است. پدر سهند در این مورد می‌گوید: «بر مبنای نظر ۱۲۰ تن از شهود معتبر و معتمد این پاساژ که با اعلام آمادگی امضاکنندگان استشهادیه برای شهادت در دادگاه نیز همراه بود، سطح زباله از پیش آتش گرفته و چند لاستیک خودرو داخل آن مشتعل بود. منتها از آن‌جا که این سطل شعله‌ور کنار موتورسیکلت پسرم (که به‌تازگی آن را خریده بود) قرار داشت، سهند با چند لگد به سطل، سعی کرد شعله‌ها را از وسیله خود دور کند.»

احمدی، وکیل سهند نورمحمدزاده در مورد پرونده سهند گفت: «موکل من به کندن نرده و آتش زدن سطل زباله متهم شده که هر دو مورد را انکار کرده است. ما هم در دادگاه بدوی، چیزی دال بر صادق بودن این دو اتهام ندیدیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پدر سهند هم به وجود برخی ابهامات در به دادگاه رسیدگی به اتهام‌های فرزندش اشاره کرد و گفت: «چطور می‌توانند برای پسرم به خاطر جابه‌جا کردن نرده بی‌آرتی و لگد زدن به سطل زباله حکم محاربه صادر کنند؟ بر اساس فیلم پخش‌شده در دادگاه، فردی که به او عنوان لیدری داده‌اند با یک لباس صورتی، یک شلوار فاستونی و کفش چرمی و بدون ماسک لیدری کرده است. این اتهام لیدری هم به واسطه اقرار یکی از متهمان این پرونده علیه پسرم مطرح شد. در حالی که بر اساس قانون، اساسا اقرار یک متهم علیه متهم دیگر قابل استناد نیست.»

سهند نورمحمدزاده با اتهام «محاربه از طریق تخریب و ایجاد حریق در وسایل عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور و مقابله با حکومت اسلامی، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمع‌ها غیرقانونی» روبرو است. او پیش از این با ارسال یک فایل صوتی از زندان، درباره نحوه بازداشت، بازجویی و آنچه تاکنون بر او گذشته، توضیح داده است. در این فایل، او تاکید می‌کند که از لحظه بازداشت به او گفته‌اند: «اعدامت می‌کنیم.»

سهند در مورد نحوه ابلاغ حکم محاربه گفت: «مرا به‌شدت تحت شکنجه روحی قرار دادند؛ گفتند مادرت سکته کرده، هرچی ما می‌گیم بنویس تا بذاریم بهش زنگ بزنی. گفتم: بابا مگه من چه کار کردم که می‌خوایید من رو اعدام کنین؟ مگه به کسی آسیبی رسوندم؟ من رو بردن اتاق دادستان؛ دادستان گفت: این اصلا از قیافه‌ا‌ش معلومه. این رو اعدامش کنید! من سرگیجه گرفتم، داشتم می‌خوردم زمین. وقتی بهم اتهام محاربه زدن، من معنی محاربه رو نمی‌دونستم؛ از بازپرس پرسیدم، بهم گفت یعنی همین کارایی که تو کردی. من گفتم: بابا من نکردم! من نرده رو نکندم، من سطل آشغال آتیش نزدم. متاسفانه محاربه رو از روی پرونده من بر نداشتند.»

سهند نورمحمدزاده، متولد ۱۳۷۵ و قهرمان پرورش اندام، روز ۱۲ مهر ۱۴۰۱ بازداشت شد. او در جریان بررسی پرونده و دادگاه خود، اتهام‌های وارده را نپذیرفت و اعلام کرد در مورد این اتهام‌ها هیچ سندی به او نشان نداده‌اند. سهند در جریان بازجویی، چند بار با اعدام ساختگی روبرو شد تا مجبور شود علیه خود اعتراف کند.