هشدار آمستردام به گردشگران بریتانیایی: اگر دنبال شلوغ‌کاری شبانه‌اید، نیایید

جوانانی که برای مهمانی‌های مجردی و میخانه‌گردی به این شهر سفر می‌کنند بابت رفتار ضداجتماعی‌شان، از دیرباز دغدغه مقامات و اهالی بوده‌اند

منطقه ردلایت و پنجره‌های مشهورش در آمستردام-ANOEK DE GROOT / AFP

آمستردام با راه انداختن کارزار جدیدی به گردشگران بریتانیایی هشدار داد اگر دنبال «شلوغ‌کاری» در تعطیلات آخر هفته‌اند از این شهر دوری کنند.

جوانانی که برای مهمانی‌های مجردی و میخانه‌گردی به این شهر سفر می‌کنند بابت رفتار ضداجتماعی‌شان و شلوغ‌کاری‌هایی که باعث شکایت دیگران می‌شود از دیرباز دغدغه مقامات و اهالی بوده‌اند.

اکنون مسافران مجذوب فرهنگ آسان‌گیر پایتخت هلند، فرهنگی که منطقه ردلایت  red light district (کانون کارگران جنسی) و کافه‌های مخصوص ماری‌جوانا جلوه‌ای از آن است به رفتن به جاهای دیگر تشویق می‌شوند.

در بریتانیا وقتی کاربری کلیدواژه‌هایی مثل «مهمانی مجردی در آمستردام»، «میخانه‌گردی در آمستردام» و «هتل ارزان در آمستردام» به جستجوگر اینترنتی بدهد این کارزار مجازی فعال می‌شود.

و با فعال شدن آن ویدیوهایی هشداردهنده‌ای از تلوتلو خوردن جوانان در خیابان، دست‌بند زدن به آن‌ها، انگشت‌نگاری از آن‌ها و عکس بازداشت‌شان به نمایش در می‌آید و خطرات و پیامدهای افراط در مصرف مواد مخدر و مشروب شرح داده می‌شود: جریمه، بستری شدن در بیمارستان، سابقه کیفری پیدا کردن و لطمه وارد شدن دائمی به سلامت جسمانی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کارزار تازه‌ترین مورد از تلاش برای مقابله با گردشگران مشکل‌ساز است.

میخانه‌ها و روسپی‌خانه‌ها از آغاز همین تعطیلات آخر هفته زودتر تعطیل می‌کنند و از اواسط ماه مه نیز ممنوعیت مصرف ماری‌جوانا در منطقه سرخ و اطراف آن به اجرا در می‌آید.

در اطراف منطقه سرخ بیلبوردهای بزرگی با عکس اهالی نصب شده است که خطاب به مهمانان می‌گویند: «ما این جا زندگی می‌کنیم.»

در مورد ممنوع کردن کامل ورود گردشگران به کافه‌های شهر نیز همچنان بحث در جریان است.

آمستردام همچنان یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگران در اروپا است و سالانه حدود ۲۰ میلیون بازدیدکننده دارد.

در سال ۲۰۱۹، دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از این بازدیدکنندگان بریتانیایی بودند.

دست یافتن به توازنی ظریف در گردشگری پایدار که بر اهالی اثر منفی نگذارد همچنان چالشی مستمر برای بسیاری از مقصدهای محبوب مثل بارسلون و ونیز است که قربانی پیشرفت خود شده‌اند.

سفیان مبارکی، معاون شهردار آمسترادم گفت که هم‌اکنون اقدامات مدیریتی در این شهر از سایر شهرهای بزرگ اروپا بیش‌تر است.

او گفت: «همچنان با روی گشاده از گردشگران استقبال می‌کنیم به شرطی که رفتار بدی نداشته باشند و مزاحمت ایجاد نکنند.»

او در این سخنان خود در سال ۲۰۲۲ افزود: «برای جلوگیری از مزاحمت و شلوغی باید اقدامی کرد.»

«آمستردام شهری جهانی است و به همین خاطر شلوغ و سرزنده است ولی برای آن که زیست‌پذیری شهرمان را حفظ کنیم باید محدودیت‌های برقرار کنیم و به رشد غیرمسئولانه تن ندهیم.»

© The Independent

بیشتر از سفر