رشد روابط ریاض و پکن؛ عربستان سعودی به پیمان همکاری شانگهای می‌پیوندد

رئیس ‌جمهوری چین دسامبر گذشته در جریان سفرش به عربستان سعودی پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را به ریاض پیشنهاد کرد

شی جین‌پینگ در دسامبر ۲۰۲۲ به ریاض رفت و با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی ملاقات کرد-BANDAR AL-JALOUD / AFP / Saudi Royal Palace

در میانه نگرانی‌های امنیتی ایالات متحده آمریکا درباره شراکت بلندمدت ریاض و پکن، کابینه عربستان سعودی چهارشنبه، ۹ فروردین (۲۹ مارس)، تصمیم پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را تصویب کرد. 

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور تفاهمنامه اعطای وضعیت «شریک مذاکرات در سازمان همکاری شانگهای» را به ریاض، تصویب کرده است. 

سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه‌ای سیاسی-امنیتی و متشکل از کشورهایی است که بخش اعظم اوراسیا، از جمله چین، هند و روسیه، را در بر می‌گیرد.

چین و کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق این نهاد را سال ۲۰۰۱ تاسیس کردند و بعد هند و پاکستان نیز به آن پیوستند. هدف از تشکیل این نهاد، ایفای نقش مهم‌تر به مثابه وزنه تعادل در برابر نفوذ غرب در منطقه به شمار می‌رود. 

ایران نیز سال گذشته اسناد عضویت کامل در این پیمان را امضا کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی، نوشته است که شی جین‌پینگ، رئیس‌ جمهوری چین، دسامبر گذشته در جریان سفرش به عربستان سعودی، پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را به ریاض پیشنهاد کرد. 

این منابع گفتند که «وضعیت شریک مذاکرات»، نخستین گام میان‌مدت درون‌سازمانی پیش از اعطای عضویت کامل به عربستان سعودی است. 

پیش‌تر، سه‌شنبه، ۲۸ مارس، شرکت آرامکو عربستان سعودی با نهایی کردن یک سرمایه‌گذاری مشترک در شمال‌شرق چین و به دست آوردن سهام در یک گروه پتروشیمی خصوصی، سرمایه‌گذاری در چین را چندین میلیارد دلار افزایش داد. 

روابط شتابان ریاض با پکن، نگرانی‌های امنیتی را در واشنگتن، متحد سنتی عربستان سعودی، افزایش داده است. واشنگتن می‌گوید تلاش‌های چین برای اعمال نفوذ در سراسر جهان، سیاست ایالات متحده را در قبال خاورمیانه تغییر نخواهد داد.

عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌گویند که حضور نیروهای ایالات متحده در منطقه، ضامن امنیت آن است و نگرانی خود را از احتمال خروج این نیروها از خاورمیانه ابراز کرده‌اند. در همین راستا، عربستان سعودی به سمت تنوع‌ بخشیدن به شرکای خود حرکت کرده است. واشنگتن نیز می‌گوید که شریکی فعال در منطقه باقی خواهد ماند. 

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قصد دارند اوت آینده در نیمه تابستان ۲۰۲۳، «رزمایش ضدتروریسم» مشترک در منطقه چلیابینسک روسیه برگزار کنند.

بیشتر از جهان