گروسی: تخلف‌های متعددی در پایگاه هسته‌ای زاپوروژیا رخ داده است

بر پایه گزارش مقام‌های دولت اوکراین تبادل آتش در روز پنجشنبه، باعث تعطیلی دو راکتور فعال نیروگاه زاپوروژیا شد

مقام‌های اوکراین می‌گویند روس‌ها قصد داشتند با انجام برخی «حمله‌های نمایشی» در شهر انرهودار و مسیر حرکت بازرسان آژانس، «اوکراین را مقصر این امر نشان دهند» -- REUTERS/Anna Voitenko/File Photo

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در روز پنجشنبه، ۱ سپتامبر ۲۰۲۲، از نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا بازدید کرد؛ بازدیدی که به‌نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان با کارشکنی‌های عمدی روسیه همراه بود. سی‌ان‌ان در این مورد نوشت اکثریت اعضای گروه بازرسان آژانس پس از به‌پایان رساندن ماموریت‌شان نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا را ترک کردند.

با این‌حال سی‌ان‌ان گزارش داد بازدید این گروه از بازرسان آژانس، که رافائل گروسی هم در میان آنها حضور داشت، با افزایش درگیری‌ها در اطراف این نیروگاه اتمی همراه بود؛ درگیری‌هایی که، به‌گزارش این شبکه خبری، بار دیگر موجب افزایش نگرانی‌ها از وقوع یک فاجعه اتمی در این نیروگاه شد.  

مقام‌های دولت اوکراین گزارش دادند که تبادل آتش در روز پنجشنبه، باعث تعطیلی دو راکتور فعال نیروگاه زاپوروژیا شد. مقام‌های اوکراینی در حال حاضر نیروهای ارتش روسیه را به گلوله‌باران مسیر بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کنند و از این منظر مدعی‌اند نیروهای نظامی روسیه توافق میان دو کشور در این زمینه را نقض کرده‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، آندری یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، با انتشار متنی در کانال تلگرامی‌اش نوشت:«روس‌ها شهر انرودار و قلمروی نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا را گلوله‌باران کردند.» رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین در ادامه این متن مسئولیت تمامی وقایع رخ داده در نیروگاه زاپوروژیا و مناطق مجاور آن را بر عهده روسیه دانست.

اندکی پس از انتشار متن یرماک، یکی دیگر از دستیارهای زلنسکی نیز با انتشار توییتی مدعی شد نیروهای روسیه قصد دارند تا با انجام برخی «حمله‌های نمایشی» در شهر انرهودار و مسیر حرکت بازرسان آژانس، «اوکراین را مقصر این امر نشان دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از طرف دیگر نیز دولت روسیه ارتش اوکراین را به تلاش برای تصرف این نیروگاه متهم کرد و مدعی شد گروهی متشکل از ۶۰ نفر از سربازهای اوکراینی تلاش کردند تا در روز پنجشنبه از رودخانه‌ای که به منزله خط مقدم جنگ است، عبور کنند.

هدف بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا بررسی میزان خطرات ناشی از درگیری در اطراف این نیروگاه است. گروسی پس از دیدار از این نیروگاه هسته‌ای گفت بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توانستند در طی ساعات حضورشان در منطقه برخی اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری کنند و خود او هم موفق شد برخی «نکات کلیدی» را از نزدیک مشاهده کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همزمان با ترک منطقه گفت بازرس‌های سازمان ملل متحد قصد دارند تا حضوری دائمی در نیروگاه زاپوروژیا داشته باشند. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش، ضمن اشاره به نگرانی‌ آژانس از وضعیت این نیروگاه اتمی، گفت: «واضح است که، چه از روی تعمد یا چه به‌صورت تصادفی، چندین مورد تخطی‌ وجود داشته است.»  

 این نیروگاه، که از ماه مارس ۲۰۲۲ در تصرف نیروهای روسیه قرار دارد، یکی از مناقشه‌های مهم هفته‌های اخیر در جنگ اوکراین به شمار می‌آید. از این جهت افزایش درگیری‌ میان نیروهای نظامی روسیه و اوکراین در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، واقع در شهر انرهودارِ اوکراین، با نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در مورد وقوع یک فاجعه اتمی همراه است. دولت اوکراین ادعا می‌کند که روس‌ها از این منطقه به مواضع آنها حمله می‌کنند چون می‌دانند ارتش اوکراین با احتیاط به حمله‌های آنها پاسخ خواهد داد.

بیشتر از جهان