احتمال جان‌باختن بیش از هزار نفر در اعتراضات آبان ماه ایران

تلاش آمریکا برای افزودن نام دو زندان ایران به لیست تحریم‌ها

اعتراضات در تهران، ۱۶ نوامبر ۲۰۱۹- REUTERS

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، می‌گوید در اعتراضات سراسری مردم در ایران بیش «هزارنفر» کشته شده‌اند. 

برایان هوک که در جمع خبرنگاران آمریکایی سخن می‌گفت با اشاره به مستندات موجود گفت که «هزاران ایرانی‌» در اعتراضات مردمی مجروح شدند و دستکم «هفت هزار نفر» بازداشت شده‌اند.

به گفته نماینده امور ایران در آمریکا،  وزارت خارجه ایالات متحده تصاویر و ویدئوهایی از ایران دریافت کرده و این اطلاعات به علاوه گزارش‌های دریافتی از گروه‌های خارج از کشور، مبنای آمار ارائه شده درباره تعداد کشته‌شدگان است. هوک گفت که ۳۲ هزار نفر از ایران برای آمریکا ویدیو فرستاده‌اند.

برایان هوک هم‌چنین تاکید کرد که «وزارت خارجه ویدئویی دریافت کرده که نشان می‌دهد نیروهای سپاه پاسداران یک‌صد نفر از معترضان را پس از تعقیب و به رگبار بستن آنها به قتل رسانده است». 

به گفته نماینده امور ایران در آمریکا «اجساد کشته‌شدگان به وسیله کامیون‌هامنتقل شده‌اند و اجساد هم تنها به خانواده‌هایی تحویل شده که تعهد داده‌اند مراسم ختم برای آنها نگیرند».

برایان هوک هم‌چنین رفتار مقامات جمهوری اسلامی با شهروندانش را «نفرت‌انگیز» خواند و گفت «ایران در میانه بدترین بحران سیاسی قرار دارد که رژیم در ۴۰ سال گذشته با آن روبرو بوده است». وی از جامعه جهانی خواست برای فشار وارد آوردن به رژیم ایران برای شنیدن خواسته‌های معترضان در کنار ایالات متحده بایستند.

برایان هوک هم‌چنین تاکید کرد که «جمهوری اسلامی هوادارانش را از دست داده و تنها متکی به تعدادی از روحانیون است». بنا به گفته برایان هوک در حال حاضر اتکای اصلی‌ رژیم جمهوری اسلامی تنها به «قوه قهریه است».

از سوی دیگر برایان هوک با اشاره به اینکه رژیم جمهوری اسلامی از دو زندان «فشافویه» و «قرچک ورامین» برای حبس معترضان استفاده می‌کند گفت: «وزیر خارجه، آقای پومپئو، اعلام کردند که این مکان‌ها براساس «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» حقوق بشر را به شدت نقض می‌کنند و به همین دلیل وزارت خارجه نام این مکان‌ها را تحویل کنگره خواهد داد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برایان هوک هم‌چنین درباره ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ (فشافویه) گفت: « این زندان به شرایط غیرانسانی‌اش شناخته می‌شود که شامل وضعیت غیر بهداشتی، دالان‌های پرازدحام، هجوم موش‌ها، کمبود غذا، آب و خدمات بهداشتی است. گزارش‌هایی را دیده‌ایم که نشان می‌دهد معترضان [در این مکان‌ها] مورد آزار و اذیت و بدرفتاری حین بازجویی، ضرب و شتم خودسرانه و تجاوز قرار گرفته‌اند».  

برایان هوک درباره زندان «قرچک ورامین» هم گفت: «این زندان بزرگ‌ترین زندان زنان است و بسیاری از اعضای متعلق به جامعه اقلیت‌ها هم در این مکان نگهداری می‌شوند. زندان قرچک هم به داشتن شرایط غیرقابل تحمل از جمله یورش‌های مرتب و رفتار نامناسب نگهبانان زندان با زنان، کمبود شدید آب، فضای غیربهداشتی و محیطی است که در آن امکان تجاوز و قتل وجود دارد».

پیشتر مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده گفته بود که « ۲۰ هزار پیام، ویدئو و عکس از سرکوب شدید مردم توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در جریان اعتراض‌ها دریافت کرده‌ایم».

در روزهای گذشته سازمان عفو‌بین‌الملل اعلام کرده بود که در جریان اعتراضات گسترده مردمی در ایران ۲۰۸ نفر جان باخته‌اند. 

مقامات جمهوری اسلامی تا به امروز هیچ آماری درباره تعداد جان‌باختگان اعتراضات گسترده مردمی اعلام نکرده اند. با این‌حال در روزهای گذشته آیت‌الله علی خامنه‌ای به کشته شدن شهروندان ایرانی در جریان اعتراضات اخیر واکنش نشان داد و دستور داد که از خانواده‌های جان‌باختگان دلجویی شود. هرچند که رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده بود که قبل از دلجویی، «وضعیت و سوابق این خانواده‌ها» بررسی شود. 

برایان هوک هم‌چنین تاکید کرد که «ایالات متحده خواهان آزادی فوری تمام معترضان بازداشتی و همچنین تمام زندانیان سیاسی‌ای است که از سوی حکومت زندانی شده‌اند». او خطاب به جامعه جهانی نیز گفت «اکنون زمان آن فرا رسیده که تمامی حکومت‌ها در کنار مردم ایران بایستند، حکومت [ایران] را از لحاظ دیپلماتیک منزوی کنند و مقاماتی را که مسئول قتل ایرانیان بی‌گناه هستند، تحریم کنند».

بیشتر از