حسن روحانی: تحریم‌ها لغو شود، در سطح سران مذاکره می‌کنیم

آیت‌الله خامنه‌ای پیش‌تر گفته بود، خیال لغو تحریم‌ها تا یکی دو سال دیگر باطل است

HO / President office / AFP

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران دو هفته پس از اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه در ایران که بنیان جمهوری اسلامی را به چالش کشید، از خاطره گفتگوی تلفنی با باراک اوباما آمریکا گفت و منافعی که به گفته او برجام برای ایران داشته و همچنین ملاقات با دونالد ترامپ که محقق نشد.

بسیاری از تحلیلگران امور ایران بر این باورند که اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه، عمق چالش‌های سیاسی و اقتصادی که رهبران جمهوری اسلامی با آن مواجه هستند را به تصویر کشید. اعتراض‌هایی که به وضوح علیه وضعیت وخیم معیشتی و سیاست‌های جمهوری اسلامی بود و با سرکوب شدید نیروهای امنیتی، بیش از ۲۰۸ کشته و هزاران زخمی و مجروح بر جا گذاشت. اظهارات امروز روحانی نیز بیشتر به سناریویی تکراری برای احیای امید در جامعه می‌ماند آن هم در زمانی که انتخابات مجلس پیش رو است و از هم اکنون نام‌نویسی برای این انتخابات آغاز شده است. 

به گزارش ایرنا، روحانی امروز (چهارشنبه) گفت که در جریان سفر اخیر او به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، موضوع ملاقات و گفتگو با رئیس‌جمهور آمریکا مطرح بود، اما او معتقد بود که نخست باید تحریم‌ها لغو شود و این به نظر همه منطقی بود. روحانی گفت گه هنوز هم بحث‌ها با واسطه‌گری دوستان ادامه دارد.

حسن روحانی امروز با یادآوری دوران مذاکرات هسته‌ای با باراک اوباما، تلاش کرد این پیام را ارسال کند که آماده مذاکره است. او با یادآوری امکان دیدار در نیویورک ادعا کرد، گفتم اگر تحریم‌ها برداشته شوند، یک ساعت بعد با ترامپ دیدار می‌کند و مذاکرات هسته‌ای در سطح سران تشکیل می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روحانی همچنین گفت که در نتیجه رایزنی با مشاوران‌اش زمانی که برای اولین بار به نیویورک رفته بود، ‌به این نتیجه رسید که با باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا تلفنی گفتگو کند و باوجود اینکه می‌دانست در زمان بازگشت به تهران با انتقاد‌هایی مواجه می‌شود، این اقدام را انجام داد و حتی به اوباما وعده داد که پس از مذاکرات هسته‌ای، سراغ موضوعات بعدی می‌رویم.

روحانی مدعی شد که در نتیجه این گفتگوی تلفنی ۲۰ دقیقه‌ای بود که لوکوموتیو قطار مذاکرات هسته‌ای به حرکت درآمد و در کمتر از ۱۰۰ روز به توافق موقت ژنو رسیدیم که بسیاری باور نمی‌کردند امکان داشته باشد.

البته رئیس‌جمهور ایران در این سخنرانی به این نکته اشاره نکرده است که از ماه‌ها قبل از به ورود او به ساختمان ریاست‌جمهوری در خیابان پاستور، نمایندگان ایران و آمریکا در ویلای شخصی سلطان قابوس با چراغ سبز آیت‌الله خامنه‌ای در حال مذاکره بودند و مقدمات توافق هسته‌ای را فراهم کردند.

اکنون روشن نیست در شرایطی که رهبر جمهوری اسلامی دست‌کم به طور علنی بر استراتژی «نه جنگ و نه مذاکره» و ادامه مقاومت تاکید دارد و افزایش ۳۰۰ درصدی بهای بنزین نیز با هدف جبران کسری بودجه و جلوگیری از تبدیل شدن ایران به واردکننده بنزین در دوران مقاومت انجام شده، روحانی با چه هدفی این اظهارات را مطرح می‌کند.

روحانی در جریان سرکوب خشن مردم در اعتراضات سراسری بارها معترضان را اغتشاشگرانی خواند که با تحریک دشمنان ایران از جمله آمریکا به خیابان‌ها آمده‌اند. 

آیت‌الله خامنه‌ای و دیگر مقامات ارشد جمهوری اسلامی نیز موضع‌گیری‌های مشابه و حتی رادیکال‌تری داشتند و روز گذشته نیز غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی از طرح شکایت علیه آمریکا در دادگاه‌های بین‌المللی به دلیل دخالت در اعتراض‌های اخیر در ایران خبر داد.

قبل از اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه هم آیت‌الله خامنه‌ای به روشنی اعلام کرده بود که تحریم‌ها به زودی لغو نمی‌شوند و باید بر تولید ملی و مقاومت تکیه کرد. او در همین سخنرانی به بازه زمانی یکی دو ساله‌ای اشاره کرد که فکر لغو تحریم‌ها باطل است. به این معنی که احتمالا قرار نیست تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آبان‌ماه آینده در آمریکا و شاید انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در ایران، مذاکره‌ای با آمریکا انجام شود.

بیشتر از