فرمانده نیروی زمینی سپاه معترضان بلوچ را به «برخورد شدید» تهدید کرد

خبرگزاری حال‌وش: محمد پاکپور در جمع معدودی از شخصیت‌های کمتر شناخته‌شده سیستان و بلوچستان سخنرانی کرده است

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، در همایشی که در استان سیستان و بلوچستان برگزار شد، معترضان بلوچ را به «برخورد شدید» تهدید کرد و با طرح این ادعا که امنیت مردم «خط قرمز» و «آستانه تحمل» سپاه است، مدعی شد معترضان امنیت را از مردم سلب می‌کنند.

در حالی‌ که طبق گزارش‌های رسمی، سیستان و بلوچستان سال‌های متمادی است که محروم‌ترین استان ایران به شمار ‌می‌رود، فرمانده سپاه پاسداران مشکلات اقتصادی این استان را به اعتراض‌های اخیر گره زد و گفت: «همیشه بین توسعه و امنیت رابطه معناداری وجود دارد و اگر ناامنی یا حتی احساس ناامنی باشد، توسعه رقم نخواهد خورد.»

محمد پاکپور در سخنانی تفرقه‌افکنانه میان شهروندان بلوچ، معترضان را «دشمن» خطاب کرد و مدعی شد که آن‌ها با ایجاد «ناامنی» در سیستان و بلوچستان تلاش می‌کنند مانع توسعه در این استان شوند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران علی‌رغم اذعان به مشکلات اقتصادی سیستان و بلوچستان، هشدار داد: «این مشکلات نباید دستمایه بدخواهان برای ایجاد ناامنی شوند.»

محمد پاکپور در ادامه وعده داد که سپاه پاسداران پس از برقراری امنیت، اقتصاد این منطقه را از رونق می‌دهد.

به‌رغم اینکه معترضان در جریان خیزش سراسری بارها بر همبستگی میان تمام گروه‌ها برای مخالفت با جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران خیزش انقلابی ایرانیان را «جنگ مذهبی» توصیف کرد که به زعم او، با هدف «منحرف کردن فلش مبارزه با اسرائیل» به راه‌ افتاد.

پاکپور در ادامه مدعی شد که آمریکا و اسرائیل از این جنگ مذهبی بین مسلمانان خرسندند چرا که منافعشان از این طریق تامین می‌شود.

او همچنین با اشاره تلویحی به سخنرانی‌های تند مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، او را به «توهم و خطای محاسباتی» متهم کرد و از افراد حاضر در این همایش خواست در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران برای آنچه به گفته او «امنیت منطقه» است، تلاش کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، افراد حاضر در این همایش را «سران طوایف، علما، بزرگان و متنفذان استان سیستان و بلوچستان» معرفی کرد اما خبرگزاری حال‌وش که اخبار بلوچستان را پوشش می‌دهد در گزارشی نوشت که فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در «جمع معدودی از اشخاص کمترشناخته‌شده» سیستان و بلوچستان سخنرانی کرده است.

بر مبنای این گزارش، فعالان بلوچ تهدیدهای فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران را واکنشی به سخنرانی‌های مولوی عبدالحمید و جمعه‌های اعتراضی زاهدان می‌دانند و می‌گویند فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در حالی از برقراری امنیت در سیستان و بلوچستان دم می‌زند که دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و در راس آن‌ها سپاه پاسداران در جمعه خونین زاهدان و خاش، دست‌کم ۱۲۱ تن از جمله ۱۹ کودک را با شلیک مستقیم گلوله‌های جنگی کشتند. شمار زیادی از مردم هم بازداشت و شکنجه شدند و روند دستگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

در گزارش حال‌وش آمده است: «فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در حالی از امنیت و رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم سیستان و بلوچستان سخن گفت که طی شش ماه گذشته، کم‌سابقه‌ترین جو ناامنی و سرکوب شهروندان از سوی ارگان‌های نظامی و سپاه صورت گرفت و به اعتقاد اکثر مردم، عامل اصلی مشکلات موجود در سیستان و بلوچستان نگاه فوق امنیتی حاکمیت است؛ به این‌ صورت که بعد از کشتار مردم در جمعه خونین زاهدان همه پست‌های مدیریتی استان از جمله استانداری به افراد نظامی سپاه که خود از عاملان این جنایت بودند، واگذار شد.»

پس از جمعه خونین زاهدان که دیده‌بان حقوق بشر آن را «مرگبارترین سرکوب سال» توصیف کرد، معترضان بلوچ هر هفته پس از خطبه‌های نماز جمعه به امامت مولوی عبدالحمید به خیابان‌ها می‌آیند و علیه حکومت و رهبر جمهوری اسلامی ایران شعار می‌دهند. روز جمعه ۴ فروردین نیز بیست‌وپنجمین جمعه اعتراضی زاهدان با حضور صدها معترض برگزار شد.

گزارش فعالان و رسانه‌های بلوچ حاکی از آن است که نهادهای امنیتی دستگیری گسترده طلاب و روحانیون مدرسه دارالعلوم زاهدان را آغاز کرده‌اند. کمپین فعالین بلوچ به‌تازگی خبر داد که بیش از ۶۹ طلبه افغان این مدرسه پس از پایان تحصیل خود و در حالی‌ که قصد بازگشت به افغانستان را داشتند، بازداشت و به «اردوگاه الغدیر» منتقل شده‌اند. همچنین بی‌خبری از وضعیت دو روحانی بلوچ به ‌نام‌های رضا و عبدالرئوف رخشانی که پیش‌تر بازداشت شده بودند، ادامه دارد.

دستگیری طلاب و روحانیون مدرسه دارالعلوم با هدف افزایش فشار بر مولوی عبدالحمید انجام می‌شود که مدیریت این مدرسه را بر عهده دارد. نهادهای امنیتی پیش از این مولوی عبدالمجید مرادزهی، مشاور مولوی عبدالحمید، را هم بازداشت و به مشهد منتقل کردند. بر مبنای گزارش کمپین فعالین بلوچ، این روحانی اهل سنت در روز دوشنبه ۷ فروردین، پس از ۵۷ روز بازداشت با خانواده‌اش تماس گرفت و گفت که مقام‌های امنیتی به او گفته‌اند از خانواده‌اش بخواهد در فضای مجازی درباره‌اش اطلاع‌رسانی نکنند و فعالیت کانال تلگرامی‌ او نیز متوقف شود.

مقام‌های نظامی مولوی مرادزهی را تهدید کرده‌اند که اگر فرزند و برادرش از فعالیت در فضای مجازی دست نکشند، آن‌ها نیز بازداشت خواهند شد. نهادهای امنیتی این روحانی بلوچ را به «تشویش اذهان عمومی و مصاحبه با رسانه‌های خارجی» متهم کرده‌اند.