کشف دو هزار سر قوچ مومیایی‌ در ابيدوس مصر 

در این عملیات حفاری حیوانات مومیایی‌شده دیگری در جوار سر قوچ‌ها کشف شدند؛ از جمله میش، سگ، بز وحشی، گاو و آهو

«گمان می‌رود که قوچ‌ها در دوره بطلمیوسی، به‌عنوان نذری قربانی شده‌اند»- EGYPTIAN MINISTRY OF ANTIQUITIES / AFP

تیم باستان‌شناسی آمریکایی وابسته به دانشگاه نیویورک که در منطقه معبد رامسس دوم، پادشاه مصر باستان در ابیدوس واقع در جنوب مصر کار می‌کند در یک ساختمان عظیم متعلق به سلسله ششم، بیش از ۲۰۰۰ سر قوچ مومیایی‌شده را کشف کرد. عرب‌نیوز نوشت که قدمت آن‌ها به دوران بطلمیوسی (۳۲۲ تا ۳۰ سال قبل از ميلاد مسیح)‌ باز می‌گردد.

مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر، موسسه‌ای که حفاظت از میراث مصر را به عهده دارد، کشف اخیر را بسیار مهم توصیف کرد، زیرا جزئیات بیشتری را درباره تاریخ معبد رامسس دوم در استان ابيدوس سوهاج و اطراف آن نشان می‌دهد.

او گفت: «در این عملیات حفاری حیوانات مومیایی‌شده دیگری در جوار سر قوچ‌ها کشف شدند؛ از جمله میش، سگ، بز وحشی، گاو، آهو، و مانگوس. این مومیایی‌ها در یکی از انبارهای تازه‌کشف‌شده در شمال معبد پیدا شدند.»

سامح اسکندر، رئیس این ماموریت حفاری، گفت که گمان می‌رود که قوچ‌های مومیایی در دوره بطلمیوسی، به‌عنوان نذری قربانی شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنای عظیم روبازی که قدمت آن به دوران سلسله ششم برمی‌گردد نیز با دیوارهای عظیم و ضخیم با حدود پنج متر عرض، معماری یگانه‌ و منحصربه‌فردی دارد. 

محمد عبدالبادعی، رئیس بخش مرکزی آثار باستانی مصر در شورای عالی آثار باستانی  این کشور گفت که این ماموریت حفاری و اکتشاف همچنین موفق شد بخش‌هایی از دیوار شمالی عمارت اطراف معبد و متعلقات آن را از زیر خاک خارج کند.

اعضای این تیم همچنین تکه‌هایی از مجسمه‌ها، پاپیروس، بقایای درختان باستانی، پوشاک و کفش‌های چرمی را کشف کردند.

ابیدوس یکی از قدیمی‌ترین شهرهای باستانی شمال مصر است و محل بسیاری از بناهای مهم از جمله معبد ستی اول، فرعون مصر باستان از دودمان نوزدهم مصر، و معبد رامسس دوم است.

بیشتر از جهان