استرالیا؛ تولید گوشت خوراکی ماموت از طریق کشت سلولی

مشخص نیست که شروع مجدد تغذیه گوشت ماموت چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن انسان‌ها خواهد داشت

مردی در حال تماشای اسکلت یک ماموت در یکی از موزه‌های مکزیک، مه ۲۰۱۸ -- HERIKA MARTINEZ / AFP

روزنامه گاردین با انتشار گزارشی در روز سه‌شنبه، ۲۸ مارس ۲۰۲۳، نوشت یک شرکت استرالیاییِ مدافع حقوق زیست محیطی، که فراورده‌های پروتئینی تولید می‌کند، پروژه‌ای دارد با هدف احیای گوشت ماموت؛ حیوانی که بیش از ۴ هزار سال پیش منقرض شد. 

به‌گزارش گاردین هدف اصلی پروژه این شرکت استرالیایی نشان دادن این نکته است که می‌توان با استفاده از روش «کشت سلولی» گوشت تولید کرد و نوع بشر دیگر نیاز ندارد تا به‌منظور تولید گوشت به کشتار صنعتی حیوانات دست بزند و به‌دلیل راه‌اندازی دامداری‌هایی که در مقیاس صنعتی فعالیت می‌کنند، محیط زیست را تهدید کند. 

این روزنامه بریتانیایی در بخشی از گزارش روز سه‌شنبه خود تاکید می‌کند که در حال حاضر شرکت‌های زیادی بر روی پروژه‌هایی کار می‌کنند تا از راه‌های جایگزین به تامین گوشت مرغ، خوک و گاو دست بزنند اما پروژه شرکت استرالیایی مذکور در پی آن است تا با ترکیب سلول‌ گونه‌های ناهمگون و نامتعارف به ترکیب جدیدی از انواع گوشت دست یابد. به‌عنوان مثال یکی از محصولات این شرکت استرالیایی کوفته‌های ساخته شده از گوشت ماموت‌هایی است که از حدود ۴ هزار سال پیش به این‌سو کاملا منقرض شده‌اند.

یکی دیگر از محصولات تولیدیِ این شرکت استرالیایی، که از کشت سلولی به‌دست آمده، گوشت نوعی بلدرچین ژاپنی است که مدیران این شرکت انتظار دارند طی ماه‌های آتی به رستوران‌های سنگاپور عرضه شود. 

روزنامه گاردین از قول جورج پپو، مدیرعامل این شرکت استرالیایی، نوشت هدف پروژه‌های مرتبط با تولید گوشت از طریق کشت سلولی این است که الگوی مصرف متعارف گوشت میلیاردها انسان را، که دامداری و کشتار صنعتی بخش مهمی از فرایند تولیدش به حساب می‌آید، تغییر دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جورج پپو در بخشی از این گزارش، ضمن آنکه تاکید کرد از نظر او بهترین راه دسترسی به گوشت نه کشتار حیوانات بلکه تولید گوشت از طریق کشت سلولی است، به خبرنگار گاردین چنین گفت:«ما به‌دنبال سلول‌هایی می‌گردیم که رشد آنها آسان باشد و در عین‌حال خوش‌طعم و مغذی هم باشند. ما این سلول‌ها را با یکدیگر ترکیب کرده تا از این طریق گوشتی واقعا خوش‌طعم درست کنیم.»

با این‌حال یکی دیگر از بنیانگذاران این شرکت در مورد پروژه این شرکت استرالیایی مبنی بر تولید گوشت ماموت، گفت آنها احیای گوشت ماموت را انتخاب کرده‌اند چون این حیوان منقرض شده به‌نوعی نماد تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش زمین در مقطعی از تاریخ حیات است. 

پس از پایان عصر یخبندان زمین، انسان‌ها به شکار ماموت‌ها روی آوردند که این موضوع یکی از دلایل انقراض این جاندار عظیم الجثه نیز بود. با این‌وجود کارشناس‌ها می‌گویند به‌دلیل آنکه هزاران سال است که نوع بشر از گوشت ماموت تغذیه نکرده، مشخص نیست که شروع مجدد تغذیه گوشت ماموت چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن انسان‌ها خواهد داشت؛ هرچند مدیران شرکت استرالیاییِ مذکور بر این باورند که اگر نوع بشر بار دیگر خوردن گوشت ماموت را آغاز کند آن را به‌گونه‌ای انجام خواهد داد که با استاندارهای بهداشتی و وضعیت جسمی انسان‌ها در دوران معاصر هماهنگی داشته باشد. 

مدیران این شرکت همچنین بر این باورند که در حال حاضر غالب افراد تمایلی به مصرف گوشت‌هایی که از طریق کشت سلولی تولید شده باشد ندارند، اما آنها در عین‌حال بر این باورند که تولید این نوع گوشت‌های جدید و مصرفشان هم به‌لحاظ «اخلاقی» درست است و هم از لحاظ «زیست محیطی» اهمیت دارد. 

دانشمندان و کارشناس‌های محیط زیست دهه‌ها است هشدار می‌دهند که تولید گوشت در مقیاس صنعتی، به‌ویژه گوشت گاو، تبعاتی منفی برای محیط زیست در پی دارد، چون صنعت تولید غذا، خاصه دامداری صنعتی، یکی از عوامل موثر تولید گازهای گلخانه‌ای به‌شمار می‌رود.

از این‌رو نتایج بسیاری از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که به‌منظور مبارزه با بحران تغییرات آب‌وهوایی و کنترل گرمایش زمین باید در کنار پایان دادن به صنایع دیگر، مثل صنایع نفتی و استفاده از سوخت‌های فسیلی، تولید صنعتی گوشت گاو را نیز باید متوقف کرد.

بیشتر از علوم