پلمب واحدهای صنفی به بهانه برخورد با روزه‌خواری ادامه دارد

برخی واحدهای صنفی در کرج، خرم‌آباد، نیشابور و اهواز در طرح «برخورد با روزه‌خواری» پلمب شدند

پلمب سریالی واحدهای صنفی در ایران‌ــ فارس

در ادامه برخورد نهادهای حکومتی با مردم به بهانه روزه‌خواری، مهدی سیاهوشی، رئیس نظارت و بازرسی اتاق اصناف مرکز البرز، از پلمب ۲۷ رستوران در شهرستان کرج خبر داد. او علت این پلمب‌ها را رعایت نکردن قوانین صنفی ماه رمضان عنوان و اعلام کرد که با هرگونه عرضه غذا و سرویس‌دهی در رستوران‌ها تا وقت افطار برخورد می‌شود.

این مسئول در اتاق اصناف استان البرز گفت: «واحدهای صنفی متخلف در اجرای طرح برخورد با تظاهر به روزه‌خواری تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند. طی این مدت، کارشناسان اتاق اصناف و اماکن نیروی انتظامی هم از ۸۸۱ واحد صنفی بازدید کردند.»

رحمت‌الله بیرانوند، رئیس پلیس اماکن استان لرستان، نیز از پلمب هشت واحد صنفی در راستای اجرای طرح موسوم به «برخورد با روزه‌خواری» در شهرستان خرم‌آباد خبر داد. بیرانوند روز هشتم فروردین گفت: «در راستای مصوبات هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان در سال نو و رعایت شئونات رمضان امسال برای ۷۸ واحد صنفی در خرم‌آباد اخطار پلمب صادر شد.»

علیرضا حسینعلی‌زاده، فرمانده انتظامی نیشابور، هم از پلمب واحد‌های صنفی در راستای اجرای طرح موسوم به «برخورد با روزه‌خواری» طی دو روز گذشته در این شهر خبر داد. به گفته او، «در راستای اجرای طرح‌های ماه رمضان ماموران دایره نظارت بر اماکن پلیس امنیت عمومی شهرستان ظرف ۴۸ ساعت گذشته از ۴۰ واحد صنفی بازدید کردند». او اعلام کرد که در این بازدیدها، برای «رعایت شئون اسلامی» به مردم تذکر داده می‌شود. 

حسینعلی‌زاده همچنین خبر داد که ماموران در این شهر پس از هماهنگی‌های قانونی و قضایی، ۱۰ واحد صنفی متخلف را به دلیل بی‌توجهی به اخطارهای صادره و همچنین رعایت نکردن شئون اسلامی، پلمب کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام انتظامی در ادامه گفت: «واحدهای صنفی اغذیه‌فروشی و... که مراحل قانونی و اداری فعالیت خود در ماه مبارک رمضان را سپری و مجوزهای لازم را از مراکز ذی‌صلاح اخذ کرده‌اند، می‌توانند با رعایت شئون اسلامی و پوشاندن فضای خود به نحوی که از بیرون قابل رویت نباشند، به مسافران خدمات ارائه کنند و سایر اماکن پذیرایی فاقد مجوز ویژه ماه مبارک رمضان هم از یک ساعت قبل از اذان مغرب (افطار) مجاز به فعالیت‌اند.»

صادق جعفری چگینی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان، هم روز دوشنبه ۷ فروردین، خبر داد که دو رستوران معروف در اهواز که مقررات ماه رمضان را رعایت نمی‌کردند، پلمب شدند. این در حالی‌ است رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی خوزستان نیز در روز چهارم فروردین از مهروموم ۵۵ واحد صنفی در اهواز خبر داده بود. دلیل مهروموم این واحدهای صنفی لزوم برخورد با روزه‌خواری در ملاعام عنوان شد.

این اتفاق هم‌زمان با آن رخ داد که ماموران پلیس در روزهای ۳ و ۴ فروردین‌ از ۲۲۹ واحد صنفی بازدید کردند که در جریان این بازدیدها، به ۱۹۸ واحد صنفی تذکر داده شد، ۱۴ واحد صنفی اخطار پلمب دریافت کردند و ۵۵ واحد صنفی متخلف نیز پلمب شدند.

از اهواز خبر می‌رسد که نیروهای پلیس در شهر در حال گشت‌زنی‌اند و با بی‌حجابی و روزه‌خواری برخورد می‌کنند. از سوی دیگر، آمران به معروف و گشت ارشاد نیز از ابتدای نوروز به صورت روزانه در مراکز خرید این شهر مانند پاساژ خلیج فارس حضور دارند و مزاحم مردم می‌شوند.

این برخوردها در حالی صورت می‌گیرد که رمضان امسال با تعطیلات نوروز هم‌زمان شده و شهرهای مختلف ایران پر از مسافر است که بر اساس قوانین اسلام، روزه بر آنان واجب نیست. در قوانین جمهوری اسلامی، غذا خوردن در ماه رمضان به‌صراحت جرم‌انگاری نشده است اما ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی «تظاهر به عمل حرام» را جرم دانسته است و بر اساس این ماده، هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر به عمل حرام تظاهر کند، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود. همچنین در صورتی که کسی مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست ولی «عفت عمومی» را جریحه‌دار کند، باز هم به‌ حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.