مجلس فنلاند لایحه پیوستن به ناتو را تصویب کرد

به‌گفته دبیرکل ناتو، پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو در حال حاضر «اولویت اصلی» این ائتلاف نظامی است

فنلاند ۱۳۰۰ کیلومتر با روسیه مرز مشترک زمینی دارد. سوئد نیز در آن سوی دریای بالتیک، با روسیه مرز آبی دارد - JOHANNA GERON / POOL / AFP

مجلس فنلاند روز چهارشنبه، ۱ مارس ۲۰۲۳، با اکثریت قاطع به لایحه ارائه‌شده دولت برای پیوستن این کشور به پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) رای مثبت داد.

به‌گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در جلسه روز چهارشنبه مجلس فنلاند، ۱۸۴ نماینده حاضر به لایحه دولت برای پیوستن این کشور به ائتلاف نظامی ناتو رای مثبت دادند. هفت نماینده پارلمان نیز با پیوستن کشورشان به ناتو مخالفت کردند.

پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در زمستان سال گذشته، فنلاند و سوئد به‌طور مشترک برای عضویت در پیمان نظامی ناتو اقدام کردند. 

فنلاند، همسایه روسیه به شمار می‌رود و ۱۳۰۰ کیلومتر با روسیه مرز مشترک زمینی دارد. سوئد نیز در آن سوی دریای بالتیک، با روسیه مرزهای آبی طولانی دارد.

درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو به‌نوعی تاریخی به‌حساب می‌آید، چراکه از زمان جنگ جهانی دوم به بعد، فنلاند همواره سعی کرده است یک موضع غیرنظامی و بی‌طرفانه در قبال همسایه شرقی خود داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف نظامی ناتو، دو شهر مهم روسیه در شرق این کشور، یعنی شهرهای سنت‌پترزبورگ و کالینینگراد، در محاصره دریایی کشورهای عضو ناتو قرار می‌گیرند. موضوعی که مقام‌های کرملین را به‌شدت نگران می‌کند.

از میان ۳۰ کشور عضو پیمان نظامی ناتو، ترکیه و مجارستان هنوز به درخواست‌های سوئد و فنلاند برای پیوستن به این ائتلاف نظامی پاسخ مثبت نداده‌اند. 

دولت رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، کشورهای سوئد و فنلاند را متهم می‌کند که در برابر فعالیت نیروهای کرد مخالف دولت ترکیه اقدام خاصی انجام نمی‌دهند. دولت ترکیه، نیروهای کرد مخالف خود را «تروریست» می‌داند و خواهان توقف فعالیت‌های آن‌ها در کشورهای اروپایی است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه در هلسینکی گفت: پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو در حال حاضر «اولویت اصلی» این ائتلاف نظامی است.

استولتنبرگ همچنین از دولت‌های ترکیه و مجارستان خواست هر چه سریع‌تر با عضویت فنلاند و سوئد در ائتلاف نظامی ناتو موافقت کنند.

بیشتر از جهان