پاکستان: هزاران تن از حامیان نخست‌وزیر پیشین راهپیمایی کردند

حکومت محلی در لاهور کانتینرها را برای مسدود کردن مسیرهای منتهی به میدان منار جا به جا کرده بود، اما این اقدام مانع حضور هواداران عمران‌خان در راهپیمایی نشد

هزاران تن از هواداران حزب تحریک انصاف پاکستان شامگاه شنبه، ۲۵ مارس (۵ فروردین)، به حمایت از عمران‌ خان، رهبر این حزب و نخست‌وزیر پیشین، راهپیمایی کردند. 

عمران‌ خان در جریان سخنرانی در میدان منار پاکستان، ادعا کرد که دولت کنونی این کشور هواداران حزب او را بازداشت و زندانی کرده و حدود ۴۰ پرونده مربوط به اتهامات تروریستی علیه او و هوادارانش گشوده است. او، ضمن استقبال از شرکت هواداران حزبش در این راهپیمایی که با تهدید و چالش‌های امنیتی روبرو بود، اعلام کرد  دولت پاکستان می‌خواهد در میان مردم ترس و وحشت ایجاد کند. 

حکومت محلی لاهور کوشیده بود مسیرهای منتهی به میدان منار را با چندین کانتینر مسدود کند، اما این اقدام نتوانست از راهپیمایی هواداران عمران‌ خان و حضورشان در محل سخنرانی او جلوگیری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر پیشین پاکستان ادعا کرد که حزب متبوعش به موجی از «محبوبیت» بی‌سابقه در تاریخ این کشور دست یافته است. او همچنین با انتقاد از شهباز شریف، نخست‌وزیر کنونی پاکستان، گفت او در سراسر جهان «گدایی» کرده است. اشاره عمران‌ خان، به بحران اقتصادی کنونی پاکستان است و تلاش دولت شهباز شریف در مسیر جلب کمک‌های جهانی برای برون‌رفت از این بحران.

عمران خان همچنین گفت آزادی واقعی، با حاکمیت قانون در پاکستان حاکم می‌شود و همه باید از قانون پیروی کنند. با این حال، او بار دیگر ادعا کرد که دولت او در نتیجه یک توطئه سرنگون شده است و باید همه در مقابل قوه قضائیه ایستادگی کنند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاه پاکستان حکم بازداشت عمران‌ خان را که پیش‌تر صادر شده بود، لغو کرد. اوایل هفته گذشته، شمار زیادی از هواداران عمران خان در واکنش به حکم بازداشت او،  در لاهور و اسلام‌آباد دست به اعتراض زدند و پلیس شماری از معترضان را بازداشت کرد و گفت این گروه به اقدامات تروریستی متهم شده‌اند. 

عمران خان به فروختن هدایای دولتی دریافتی در دوران نخست‌وزیری و پنهان کردن دارایی خود متهم است، اما او این اتهام‌ها را بی‌‌اساس می‌داند.

عمران ‌خان از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ نخست‌وزیر پاکستان بود. او آوریل سال گذشته با رای عدم‌اعتماد پارلمان از نخست‌وزیری برکنار شد و این اقدام، اعتراض هواداران حزب تحریک انصاف را برانگیخت.

بیشتر از جهان