تجمع هواداران مانع بازداشت عمران‌ خان شد

عمران‌خان، رهبر حزب تحریک انصاف از محل اقامت خود گفت که از هواداران حزبش برای ابراز قدردانی دعوت کرده است

هفته گذشته دادگاه عالی پاکستان حکم بازداشت را برای عمران‌خان به‌دلیل غیبت دوامدار در برابر قاضی صادر کرده بود- FAROOQ NAEEM / AFP

نیروهای پلیس پاکستان روز یکشنبه، ۱۴ اسفند (۵ مارس)، برای بازداشت عمران‌ خان، نخست‌وزیر پیشین این کشور، اقدام کردند، اما در محل اقامت او شمار زیادی از هوادارانش تجمع کرده بودند. 

به گزارش اکسپرس تریبون، پلیس پاکستان ادعا کرد که عمران‌ خان می‌کوشد مانع بازداشت خود شود. نیروهای پلیس برای دستگیری عمران‌ خان در پیوند با حکم صادره در پرونده «توشه‌خانه»، از اسلام‌آباد به لاهور رفته بودند.

بنا به محتویات پرونده «توشه‌خانه»، عمران خان شماری از هدیه‌هایی را که در جریان سفرهای خارجی گرفته بود، فروخته است، اما اطلاعات پول‌های دریافتی را ارائه نداده و به همین دلیل، به فساد متهم شده است.

عمران‌ خان، رهبر حزب تحریک انصاف، از محل اقامت خود گفت که از هواداران حزبش برای ابراز قدردانی دعوت کرده است. 

او ادعا کرد که «جهاد برای آزادی واقعی» ادامه دارد، و گفت قرار نیست در مقابل کسی تعظیم کند و نخواهد گذاشت که هیچ کس دیگری [از حزب و هوادارانش] نیز چنین کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عمران‌ خان خواستار «محاکمه علنی» شده است و ادعا می‌کند شهباز شریف، نخست‌وزیر کنونی پاکستان، و رنا ثناءالله، وزیر کشور، در این ماجرا دست دارند و طرح دیگری نیز برای ترور او طراحی شده است.

او گفت به دادگاه‌های عالی لاهور و اسلام‌آباد رفته است، اما احساس ناامنی می‌کرده و قرار است تیم حقوقی‌اش نامه‌ای به رئیس دادگستری پاکستان بنویسند تا این موضوع را بررسی کند.

عمران خان همچنین با اشاره به بحران اقتصادی پاکستان، به مردم هشدار داد که آینده‌شان با حکومت کنونی «تیره و تار» است.

دادگاه عالی پاکستان هفته گذشته به ‌دلیل غیبت مداوم عمران‌ خان در برابر قاضی پرونده «توشه‌خانه»، حکم بازداشت او را صادر کرد.

اگرچه نخست‌وزیر برکنارشده پاکستان برای حضور در دادگاه به اسلام‌آباد سفر کرده بود، وکیلش از قاضی درخواست کرده بود که به او اجازه مرخصی بدهد.

مجلس پاکستان در آوریل ۲۰۲۲ طرح استیضاح عمران‌ خان را بررسی کرد و به برکناری او رای مثبت داد.

همزمان، فواد چودری، رهبر ارشد حزب تحریک انصاف، از همه هواداران این حزب خواست تا در مقابل اقامتگاه عمران‌ خان در لاهور گرد هم آیند. 

او ادعا کرد هدف فراخواندن عمران‌ خان به دادگاه، تلاش برای حمله دیگری بر او بوده است.

او گفت: «می‌خواهند که او [عمران] به دادگاه بیاید و تروریستی که ساخته خودشان است، فرصتی برای گرفتن جان عمران خان پیدا کند.»

او هشدار داد که در صورت دستگیری عمران‌ خان، تظاهرات مسالمت‌آمیز سراسری در پاکستان انجام خواهد شد. 

عمران‌ خان در آبان سال جاری خورشیدی در جریان یک تجمع سیاسی، هدف حمله یک فرد مسلح قرار گرفت و از ناحیه پا زخمی شد. 

عمران خان پس از آن حادثه، شهباز شریف، نخست‌وزیر کنونی، و وزیران کشور و اطلاعات پاکستان را به «توطئه‌چینی» برای کشتن خود متهم کرد و خواستار برکناری این سه مسئول پاکستانی شد.

بیشتر از جهان