خواهر زندانی ایرلندی در ایران:‌ برنارد فیلان در حال «نابینا شدن» است

این شهروند ایرلند و فرانسه در اکتبر سال گذشته دستگیر شد و در مشهد زندانی است

Handout / FAMILY HANDOUT / AFP

خواهر یک مرد ایرلندی-فرانسوی که در ایران زندانی است گفت اوضاع جسمی او به سرعت رو به وخامت گذاشته است و اکنون در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

برنارد فیلان از اهالی شهر کلونمل در استان «تیپراری» واقع در جنوب ایرلند است. او که شهروند فرانسه نیز است، اکتبر سال گذشته در حالی که در ایران سفر می‌کرد دستگیر شد و هم‌اکنون در مشهد زندانی است. جمهوری اسلامی از دستگیری شهروندان خارجی به‌عنوان شگردی برای گروگان‌گیری و امتیازگیری از دولت‌های غربی استفاده می‌کند.

فیلان ۶۴ ساله است و در زمینه مشاوره سفر فعالیت دارد. او هم بیماری قلبی دارد و هم از مشکلاتی مزمن در زمینه استخوان رنج می‌برد. خانواده او قرار است پنجشنبه هفته آینده مراسمی را با درخواست برای آزادی‌اش خارج سفارت ایران در دوبلین، پایتخت ایرلند، برگزار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارولین مسی فیلان، خواهر فیلان، روز شنبه در گفت‌وگو با یک برنامه پربیننده در رادیو و تلویزیون ایرلند، گفت: «او مشکلات سلامتی متعددی در زمینه قلب و استخوان دارد و در عین حال دارد نابینا می‌شود، چون تابستان سال گذشته عملی داشت که خوب پیش رفت، اما پس از آن تحت مراقبت مناسب قرار نگرفته و به همین علت بینایی‌اش بسیار محدود شده و خیلی نگران است که وقتی به خانه برگردد دیگر قابل ترمیم نباشد.»

خواهر این زندانی گفت زندانی که برادرش در آن است مراقبت پزشکی مناسب ندارد و پزشکان می‌خواهند که داروهای فشار خون او افزایش یابد، اما «برنارد نگران صلاحیت این پزشکان است» و تا به‌حال داروهای اضافه را نپذیرفته است. کارولین مسی فیلان گفت: «او نگران است که آن‌جا چه بر سرش می‌آید.»

او در ادامه افزود این زندانی نگران امنیت خود است و به علت مدت زمان طولانی که در زندان بوده و بلاتکلیفی‌ای که در آن به سر می‌برد دچار افسردگی شده است. او افزود که فیلان از تماس‌های دولت ایرلند با جمهوری اسلامی باخبر است، اما به‌نظرش نتیجه‌ای ندارد.

خواهر این زندانی گفت: «او می‌داند که ما با رسانه‌ها صحبت می‌کنیم، اما از‌ آن هم فایده‌ای نمی‌بیند. او مدام به ما می‌گوید که نمی‌داند تا کی می‌تواند دوام بیاورد.»

خواهر این زندانی خواهان آزادی فیلان به دلایل بشردوستانه است. او در ضمن از مردم خواست توماری را با این خواست امضا کنند. امید خانواده فیلان این است که این تومار (releasebernardphelan.com) تا پیش از پایان ماه جاری در تقویم میلادی به ۵۰۰۰ امضا برسد. پدر فیلان قرار است روز ۳۰ مارس تومار را به سفارت ایران تحویل دهد.