گزارش روزنامه چینی از خزانه خالی طالبان و رویارویی مردم افغانستان با بحران بشری

در این گزارش آمده که خزانه طالبان خالی است و آن‌ها به این حقیقت تلخ پی برده‌اند که نمی‌توانند بدون حمایت کشورهای خارجی این وضعیت را مدیریت کنند

بیمارستانی در هلمند که زیر نظر پزشکان بدون مرز اداره می‌‌شد، اما اکنون کمابیش فلج شده است (ژوئیه۲۰۲۲)- LILLIAN SUWANRUMPHA/AFP

نشریه «ساوت‌چاینا مورنینگ‌پست» در گزارش تحقیقی که وضعیت افغانستان را تحت حاکمیت طالبان بررسی کرده، نوشته است که هم‌زمان با تسلط طالبان بر این کشور، کمک‌های جامعه‌ جهانی نزدیک به ۸۰درصد کاهش یافته و مردم کشور در حکومت طالبان با بحران بشری روبه‌رویند. 

نویسندگان این گزارش تحقیقی که به استان‌های مختلف افغانستان سفر کرده‌اند، در این گزارش نوشته‌اند که اکثر این استان‌ها وارد سومین سال متوالی خشک‌سالی می‌شوند، درحالی‌که ۱۹میلیون شهروند افغانستان - نزدیک به نیمی از جمعیت کشور - غذای کافی ندارند.

در این گزارش آمده است که خزانه طالبان خالی است و آن‌ها به این حقیقت تلخ پی برده‌اند که نمی‌توانند بدون حمایت کشورهای خارجی این وضعیت را مدیریت کنند، حمایت‌هایی که بدون به‌رسمیت‌شناختن دولت طالبان همچنان ناچیز خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، نتیجه یک نظرسنجی موسسه بین‌المللی گالوپ در افغانستان نیز نشان می‌داد که وضعیت زندگی بیشتر از ۹۰درصد مردم افغانستان تحت حاکمیت طالبان در درجه «رنج‌کشیدن» است. 

به‌طور مشخص براساس این نظرسنجی، در سال ۲۰۲۱ که طالبان در اواسط آن قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، ۹۶درصد از زنان و ۹۲درصد از مردان وضعیت زندگی خود را بسیار بد توصیف کرده و نمره‌ای که در نظرسنجی به رضایت از زندگی خود داده‌‌اند، در دسته‌بندی «رنج کشیدن» قرار می‌گیرد.

کاهش شدید کمک‌ها

در گزارش روزنامه «ساوت‌چاینا مورنینگ‌پست» آمده است که با برسر کار آمدن طالبان در ماه اوت ۲۰۲۱، کمک‌های جامعه‌ جهانی به‌طور چشم‌گیری کاهش یافته است. براساس این گزارش، صندوق بازسازی افغانستان تحت مدیریت بانک جهانی که تا همین اواخر پرداخت‌های ده‌ها کشور را انجام می‌داد و حدود ۳۰درصد از بودجه غیرنظامی دولت جمهوری افغانستان را تامین می‌کرد، اکنون کمک‌هایش را در این کشور به حداقل رسانده است.

 در حال حاضر این صندوق کمک‌هایش را از ۷۵۵میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۵۹.۴میلیون دلار کاهش داده و تنها ایالات متحده آمریکا و نروژ به ارسال کمک‌های خود به طالبان ادامه داده‌اند. 

براساس این گزارش، کمک‌های خارجی ایالات متحده به افغانستان نیز برای حمایت از بخش کشاورزی از ۲۸۰میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ به ۸۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲، کمک‌ها در بخش صحت (بهداشت و درمان) از ۱۵۰میلیون دلار به ۸۶میلیون دلار و در بخش آموزش از ۹۵میلیون دلار به ۴۹میلیون دلار کاهش یافت است. 

این رسانه چینی نوشته است که دیگر کمک‌کنندگان اصلی، مانند بریتانیا، نیز که قبلا به تامین مالی مدارس برای ۴.۳میلیون کودک کمک می‌کرد و هزینه پلیس ملی افغانستان را می‌پرداخت، همه کمک‌های مالی به‌جز موارد اضطراری را لغو کرده‌اند.

از سوی دیگر، طالبان در ماه مه سال گذشته بودجه ملی را ۲۳۱میلیارد افغانی (۲.۶میلیارد دلار) اعلام کردند که از این میزان، تنها ۲۷.۹میلیارد افغانی برای توسعه در نظر گرفته شده است. این کمترین بودجه در بیش از دو دهه گذشته و کمتر از نیمی از ۴۷۳میلیارد افغانی سال قبل است.

محرومیت ۴۹درصد از جمعیت افغانستان از تامین معیشت

در این گزارش آمده است که طالبان هم‌زمان با تسلط بر افغانستان، قوانین سختگیرانه‌ دوران حکومت پیشینشان در افغانستان، ازجمله صدور حکم شلاق، اعدام در ملاء‌عام و ازدواج‌های اجباری، را احیا کردند. در این گزارش همچنین اشاره شده است که در حال حاضر در افغانستان هیچ رسانه‌ آزادی وجود ندارد. 

گزارش این روزنامه چینی تاکید کرده است که طالبان برای اجرای قوانین سختگیرانه‌‌شان، وزارتخانه‌ای به‌نام «وزارت امر به معروف و نهی از منکر» ایجاد کرده‌اند که مشغول اجرای مجموعه‌ای از قوانین زن‌ستیزانه است که این قشر را از سطح جامعه دور و از کار و تحصیل منع کند.

نویسندگان این تحقیق به این باورند که با وضع این قوانین سختگیرانه‌ طالبان، تمام زنان افغانستان، که در واقع ۴۹.۵درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند، به شهروند درجه دو تنزل داده شدند که از تامین هزینه خود و خانواده‌هایشان محروم شده‌اند.

محبوبه سراج، یکی از فعالان حقوق زنان، در گفت‌وگو با این روزنامه درمورد وضعیت زنان افغانستان، گفته است که زنان در تمام کشورهای اسلامی از حقوق ابتدایی خود برخوردارند و طالبان نیز باید برای تامین این حقوق گام بردارند. 

خانم سراج افزوده است که او خواهان تغییر دولت در افغانستان نیست، اما از تغییر نحوه حکومت‌داری استقبال می‌کند. او می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم بتوانیم دولت را تغییر دهیم. نکته مهم این است که نحوه حکومت آن‌ها را تغییر دهیم.»

بیشتر از جهان