پنتاگون: تهران نباید ثبات و امنیت خاورمیانه را نقض کند

به‌گفته پاتریک رایدر، دبیر مطبوعاتی پنتاگون، آمریکا در پی تشدید تنش و بحران با جمهوری اسلامی ایران نیست، اما تهدید امنیت شهروندهایش را تاب نمی‌آورد

ژنرال پاتریک رایدر، ۱۶ مارس ۲۰۲۳ در ایالت ویرجینیا، در حال پاسخگویی به دلایل سرنگونی یکی از پهپادهای آمریکا بر فراز دریای سیاه -- Win McNamee/Getty Images/AFP

ژنرال پاتریک رایدر، دبیر مطبوعاتی پنتاگون، در نشست خبری روز جمعه، ۲۴ مارس ۲۰۲۳، اعلام کرد حمله هوایی نیروهای ایالات متحده آمریکا به مواضع جمهوری اسلامی در سوریه، که بر اساس اطلاعات منتشر شده به کشته شدن ۸ تن از نیروهای وابسته به حکومت ایران منجر شد، به‌منظور تشدید بحران میان تهران و واشینگتن نیست، اما دولت فدرال ایالات متحده نیز خود را در قبال امنیت شهروندهایش مسئول می‌داند و هرگونه تهدیدی علیه امنیت آمریکایی‌ها را قاطعانه پاسخ می‌دهد.

به این ترتیب، شبکه خبری الجزیره نیز از قول رایدر نوشت ایالات متحده آمریکا حق واکنشِ متقابل نسبت به تهدیدهای امنیتی علیه شهروندانش را برای خود محفوظ می‌داند. این خبرگزاری همچنین تاکید کرد که به باور دبیر مطبوعاتی پنتاگون هواپیماهای بدون سرنشینِ ساخت نظام جمهوری اسلامی ایران تاسیسات این کشور در خاک سوریه را هدف قرار داده‌اند.

پاتریک رایدر در بخشی از نشست مطبوعاتی روز جمعه خود، خطاب به خبرنگار شبکه الجزیره چنین گفت:«این مسئولیت [حکومت] ایران است که ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه را نقض نکند.»

رایدر همچنین در فرازی از این نشست مطبوعاتی بار دیگر تاکید کرد شبه‌نظامیانی که به مواضع آمریکایی‌ها، واقع در شمال‌شرقی سوریه، حمله کردند از حمایت نظام جمهوری اسلامی ایران برخورداند.

پنتاگون در بامداد روز جمعه اعلام کرد در پی یک حمله پهپادی به پایگاه نیروهای ائتلاف در سوریه، یک پیمانکار آمریکایی کشته و یک پیمانکار دیگر به‌همراه پنج تن از نیروهای خدماتی زخمی شده‌اند. همزمان با انتشار این خبر، روزنامه نیورک‌تایمز نیز نوشت از میان زخمی‌های این حمله پهپادی، دو تن در پایگاه نیروهای ائتلاف درمان شدند و سه تن دیگر را به بیمارستان‌های عراق منتقل کرده‌اند.

در ادامه این وقایع، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در اظهارات روز جمعه خود گفت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در پی این حمله پهپادی به مواضع ایالات متحده در سوریه دستور داد تا برخی تاسیسات واقع در شرق سوریه، که تحت کنترل نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد، را هدف بگیرند؛ ماموریتی، که به‌گفته وزیر دفاع آمریکا، نیروهای مسلح ایالات متحده آن را با موفقیت انجام دادند.

پیش از رایدر، آستین نیز تاکید کرد که هدف از این حمله‌ها حفاظت و دفاع از نیروهای آمریکایی است و ایالات متحده نیز با نیت تحمیل کمترین تلفات انسانی این عملیات را به سرانجام رساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیویورک‌تایمز از قول یکی از مقامات ارشد نظامی در ایالاتمتحده نوشت، نیروهای آمریکایی به یک انبار مهمات و یک مرکز کنترل و سایت جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی مرتبط با سپاه پاسداران حمله کرده است.

در پیوند با تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی‌اش برای حمله به پایگاه‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه، می‌توان به اظهارات ژنرال اریک کوریلا، از فرماندهان عالی‌رتبه ارتش ایالات متحده، اشاره کرد که اخیرا به نمایندگان کنگره این کشور گفت تهران و نیروهای نیابتی‌اش، از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون، در ۷۸ مورد از حمله‌های انجام شده به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه دست داشته‌اند.

با تمامی این اوصاف شبکه خبری فاکس، با انتشار گزارشی در روز جمعه، از قول یکی از مقامات ارشد نظامی در آمریکا نوشت حمله‌های پهپادی به پایگاه نیروهای ائتلاف در سوریه پس از آن به‌وقوع پیوست که «سیستم اصلی دفاع هوایی» این پایگاه در روز پنجشنبه از کار افتاد. به‌گزارش شبکه خبری فاکس، علت از کار افتادن سیستم دفاعی این پایگاه همچنان نامشخص است و مقامات مسئول در دولت فدرال آمریکا در پی یافتن پاسخی برای توضیح این اختلا‌ل‌ به وجود آمده‌اند.

از این جهت، ژنرال رایدر نیز در سخنان روز جمعه خود هیچ اطلاعات بیشتری در ارتباط با از کار افتادن سیستم دفاع هوایی پایگاه مذکور منتشر نکرد و تنها خطاب به خبرنگارهای حاضر در جلسه گفت فرماندهی مرکزی ایالات متحده «آنچه به‌وقوع پیوسته را بررسی خواهد کرد.»

فاکس‌نیوز در عین‌حال از قول این منبع مطلع تاکید کرد وضعیت آن دسته از سربازان آمریکایی که در جریان حمله پهپادی روز پنجشنبه به پایگاه نیروهای ائتلاف مجروح شدند «پایدار» است، اما پنتاگون برخی از سربازان آمریکایی مجروح را به یکی از بیمارستان‌های آلمان منتقل کرده است.

رایدر در پاسخ به خبرنگار فاکس‌نیوز گفت:«[خاورمیانه] بخش خطرناکی از جهان است و کاری که ما انجام می‌دهیم هم به همین دلیل کاری خطیر به‌حساب می‌آید – به همین دلیل نیز شما [شهروندان آمریکا] ارتش را در این نوع مکان‌ها دارید که این نوع عملیات‌ها را انجام می‌دهد.»

رایدر در ادامه این بخش از سخنانش گفت حملات پهپادی پنجشنبه مسبوق به سابقه است و ایالات متحده آمریکا پیش‌تر نیز شاهد حملات «راکتی و خمپاره‌ای» گروه‌های وابسته به حکومت ایران بود. به‌گفته این مقام ارشد پنتاگون، آمریکا در مورد حملات پنجشنبه تحقیقات بیشتری انجام می‌دهد اما واقعیت این است که «گروه‌های تحت حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» این حملات را انجام دادند.

او همچنین تاکید کرد ماموریت اصلی نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا در خاک سوریه، مبارزه و شکست نهایی گروهِ تروریستی داعش است و در پی درگیری با جمهوری اسلامی نیست. با این‌حال رایدر گفت اگر تهدیدات حکومت ایران متوجه امنیت شهروندهای آمریکایی باشد، دولت فدرال نیز قاطعانه پاسخ خواهد داد.