آنتونی بلینکن: چندین شهروند آمریکایی هنوز در بازداشت طالبان‌اند

چندین شهروند آمریکا همچنان در زندان‌های طالبان در افغانستان به سر می‌برند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در کمیته روابط خارجی سنا در واشنگتن دی‌سی،  ۲۲ مارس ۲۰۲۳ -  GETTY IMAGES VIA AFP

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، تایید کرد که پس از خروج نیروهای آمریکایی در تابستان ۲۰۲۱ از افغانستان، چندین شهروند این کشور همچنان در زندان‌های طالبان در افغانستان به سر می‌برند.

این اظهارات بلینکن روز پنجشنبه، سوم فروردین، در جریان تبادل نظر با جو ویلسون، نماینده کنگره، در جریان جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی «وضعیت دیپلماسی آمریکا در سال ۲۰۲۳» بیان شد.

بلینکن در پاسخ به این سوال ویلسون که چند آمریکایی در کشورهای جنگ‌زده باقی مانده‌اند، گفت: «چند آمریکایی‌اند که اکنون در بازداشت طالبان به‌سر می‌برند. ما برای آزادی آن‌ها تلاش می‌کنیم. خانواده‌های آن‌ها خواسته‌اند که هویت این شهروندان محفوظ بماند و به‌طور علنی در مورد پرونده‌های آن‌ها صحبت نکنیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه‌ آمریکا در جلسه استماع کنگره همچنین گفت که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان تاکنون، دولت ایالات متحده به ۹۷۵ شهروند آمریکا برای خروج از افغانستان کمک کرده است. به گفته‌ او، در حال حاضر نیز ۱۷۵ شهروند ایالات متحده آمریکا در افغانستان به سر می‌برند که برخی از آن‌ها بعد از خروج سربازان ایالات متحده آمریکا وارد این کشور شدند. 

بلینکن به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا گفت: «۴۴ تن از آن‌ها آماده خارج شدن (از افغانستان‌)اند و ما برای خروج آ‌ن‌ها کار می‌کنیم.»

اظهارات بلینکن در حالی مطرح شد که جمهوری‌خواهان همچنان به اعمال فشار برای پاسخگویی دولت بایدن در مورد خروج شتاب‌زده این کشور از افغانستان در سال ۲۰۲۱ ادامه می‌دهند. در زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، انفجاری در ورودی میدان هوایی نظامی کابل رخ داد که به کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی منجر شد. 

جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان تحقیقاتی را در مورد نحوه عملکرد بایدن در مورد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز کرده‌اند. قانونگذاران به‌دنبال بررسی آنچه آن‌ها «شکست خیره‌کننده» رهبری می‌دانند، نخستین جلسه‌ استماع را در اوایل ماه مارس برگزار کردند. پیش از این، مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، دولت بایدن را متهم کرده بود که تلاش می‌کند در این مورد، افکار عمومی را گمراه کند.

با این حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در جلسه استماع گفت که وزارت خارجه آمریکا روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را ارزیابی می‌کند و یافته‌هایش را تا اواسط ماه آوریل، به کنگره ایالات متحده ارائه خواهد کرد.

بیشتر از جهان