فضانوردان سعودی در مورد سرطان، بارورسازی ابرها و ریزگرانش تحقیق می‌کنند

داده‌های جمع‌آوری‌شده در شناخت فیزیولوژی انسان روی زمین و در مدار، کاربرد فناوری‌های جدید در سفرهای فضایی آتی و همچنین بهبود کیفیت زندگی روی زمین موثر است

علی القرنی و ریانه برناوی اولین فضانوردان سعودی‌اند که به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر می‌کنند‌ـ Axiom Space

اولین فضانوردان عربستان سعودی، از جمله اولین زن فضانورد عرب، که به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌روند قرار است ۲۰ آزمایش مهم انجام دهند، که تحقیق در مورد پیش‌بینی و پیشگیری از سرطان و بررسی چگونگی تولید باران مصنوعی در اقامتگاه‌های بشر آینده در مریخ و ماه را شامل می‌شود.

به گزارش العربیه، علی القرنی و ریانه برناوی‌ــ اعضای اولین برنامه فضانوردی ملی عربستان سعودی‌ــ در قالب گروه چهار نفره‌ ماموریت اکسیوم‌ـ۲ در ماه مه از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا می‌روند.

القرنی و برناوی اولین فضانوردان سعودی‌اند که به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر می‌کنند. این ماموریت به‌منزله بازگشت عربستان سعودی به برنامه سفر انسان به فضا است. حدود ۴۰ سال پیش، در سال ۱۹۸۵، عربستان سعودی اولین عرب، شاهزاده سلطان بن‌سلمان، را به فضا فرستاد.

در حالی که تاکنون ۲۶۳ نفر از ۲۰ کشور جهان به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرده‌اند، عربستان سعودی ششمین کشوری است که دو فضانورد را هم‌زمان به این ایستگاه فضایی می‌فرستد.

به گزارش العربیه، اکسیوم اسپیس اکنون جزئیات بیشتری از پژوهش‌های برنامه‌ریزی‌شده برای ماموریت پیش‌رو منتشر کرده است، از جمله بررسی‌های اولیه روی روش‌های درمانی، بررسی نقص سیستم ایمنی از طریق مدل‌های اندام‌واره تومور که به پیش‌بینی و پیشگیری از سرطان کمک می‌کند، نحوه سازگاری سرنشینان سفرهای فضایی تجاری با ریزگرانش، و چگونگی تغییر و تعدیل آب‌و‌هوا در شرایط گرانش پایین و بی‌وزنی.

در وب‌سایت اکسیوم آمده است داده‌های جمع‌آوری‌شده در شناخت فیزیولوژی انسان روی زمین و در مدار، کاربرد فناوری‌های جدید در سفرهای فضایی آتی و همچنین بهبود کیفیت زندگی روی زمین موثر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آزمایش‌های متنوعی که این گروه چهار نفره در مدار پایین زمین انجام خواهد داد از روش‌های درمانی نانو دی‌ان‌ای تا سرطان را در بر می‌گیرد.

بارورسازی ابرها در ریزگرانش

کشورهای زیادی از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی از بارورسازی ابرها استفاده کرده‌اند تا میزان بارندگی در ‌‌ مناطق دچار خشکسالی را افزایش دهند. در این آزمایش، بارورسازی ابرها برای اولین بار در فضا و در شرایط ریزگرانشی بررسی می‌شود تا به توسعه فناوری کنترل آب‌و‌هوا برای تولید باران مصنوعی در اقامتگاه‌های آتی انسان در ماه و مریخ کمک کند.

سلول‌های بنیادی ستاره‌ای

هدف این پروژه شناخت تاثیر ریزگرانش بر تولید سلول‌های بنیادی و مشتقات سلول‌های بنیادی در فضا است. استفاده از فضا برای ارزیابی مراحل برنامه‌ریزی مجدد و تبدیل سلو‌ل‌های پوست به سلول‌های بنیادی که قادر به تولید انواع بافت‌ها (قلب، مغز، و خون) باشند، می‌تواند به کاربردهای پزشکی ترمیمی کمک کند.

سرطان در مدار پایین زمین

این پروژه، در ادامه پروژه ماموریت اول اکسیوم، مدل‌های سلول‌‌های بنیادی را که می‌توانند به پیش‌بینی و پیشگیری از سرطان کمک کنند آزمایش می‌کند. این مدل‌ها می‌توانند ابزاری برای تشخیص و درمان مرحله پیش‌سرطانی، سرطان و انواع بیماری‌ها باشند.

احیا و بازتولید فضایی بافت‌ها

بافت‌های کبد و کلیه که با زیست‌مهندسی تولید شده‌اند به فضا فرستاده خواهند شد تا تاثیر ریزگرانش بر رگ‌زایی بافت‌های ضخیم ارزیابی شود. در صورت موفقیت آزمایش، این فناوری و روش می‌تواند به تولید بافت‌ها از طریق زیست‌مهندسی در فضا منجر شود که به‌منزله پلی در روند پیوند عضو به بیماران است.

بیشتر از جهان