کماندوهای طالبان؛ تسلیحات آمریکایی و آموزش اعتقادی

نیروهای کماندو طالبان به اسلحه ام‌۴ آمریکایی و دوربین‌های دید در شب مجهزند و چهره‌های خود را پوشانده‌اند تا هویتشان فاش نشود

نیروهای کماندو ارتش پیشین افغانستان آموزش‌های نظامی را براساس معیارهای آمریکا و ناتو سپری کرده بودند-وزارت دفاع طالبان

رژیم طالبان برای نخستین‌‌بار ادعا کرد که ۴۸۵ نفر از نیروهایشان دوره آموزشی «قوت‌های خاص» را سپری کرده‌اند. بر‌اساس اعلام وزارت دفاع طالبان، این نیروها دوره سه‌ماهه آموزش نظامی و عقیدتی را سپری کرده‌اند و ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، در مراسم فارغ‌التحصیلی آن‌ها شرکت کرده است.

در عکس‌ها و ویدیویی که طالبان از این مراسم منتشر کرده است، دیده می‌شود که یونیفرم این نیروها از لباس ارتش حکومت پیشین الگوبرداری شده و تنها به‌جای نشان جمهوری اسلامی افغانستان، نماد امارت اسلامی جایگزین شده است.

همچنین دیده می‌شود که این نیروها به اسلحه ام‌فور(‌M4) آمریکایی و دوربین‌های دید در شب مجهزند و چهره‌های خود را پوشانده‌اند تا هویتشان فاش نشود. این نیروها حرکات نمایشی سقوط از هلی‌کوپتر روسی را انجام می‌دهند و تا حدودی شبیه به نیروهای کماندوی پیشین عمل می‌کنند.

وزارت دفاع ملی طالبان، روز پنجشنبه سوم فرودین (۲۳ مارس)‌، ویدیوی سخنرانی ملا یعقوب در مراسم فارغ‌التحصیلی کماندوها را منتشر کرد. ملا یعقوب از این نیروها می‌خواهد که شبانه‌روزی برای دفاع از افغانستان و حکومتشان تلاش کنند.

او گفت: «هدف بزرگ مبارزه در برابر دشمنان اسلام و کشور است و به همین خاطر سرهای خود را در دستان خود قرار داده‌ایم و فریب تبلیغات هیچ‌کسی را نباید بخوریم.»

وزیر دفاع طالبان بر اجرای شریعت اسلامی با اتکا به نیروی نظامی تاکید دارد و گفت: «اهداف و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر شما همانا تطبیق شریعت اسلامی در کشور و مبارزه با دشمنان بوده است و من از این طریق به مردم خویش اطمینان می‌دهم که این نیروها از ناموس، جان و مال شما محافظت نموده‌اند.»

طالبان در زمان جنگ با حکومت افغانستان و متحدان غربی آن، نیروهایی به‌نام «قطعه‌ سرخ» داشتند که نسبت به نیروهای عادی مهارت بیشتری در جنگیدن کسب کرده بودند و جنگیدن با آن‌ها برای نیروهای افغان دشوار بود.

حکومت طالبان آموزش اعتقادی را در صدر برنامه‌های نیروهای نظامی قرار داده‌اند و با این استراتژی تلاش می‌کنند که انگیزه نیروهایشان را در جنگ با مخالفانشان بالا ببرند و در عین حال دفاع از حاکمیت طالبان را تکلیف دینی نشان دهند. طالبان با آموزش‌های اعتقادی توانست یگان انتحاری داشته باشد، نیروهایی که برای تامین منافع طالبان دست به انفجار و انتحار می‌زنند و ترسی از کشته شدن ندارند.

نیروهای کماندو ارتش پیشین افغانستان آموزش‌های نظامی را براساس معیارهای آمریکا و ناتو سپری کرده بودند و در جریان آموزش و ماموریت‌های رزمی از حمایت و مشاوره ناتو برخوردار بودند. حکومت پیشین افغانستان از نیروهای کماندو در مهم‌ترین عملیات‌های نظامی استفاده می‌کرد و مبلغ هنگفتی برای آموزش این نیروها هزینه شده بود.

در ماه‌های پایانی نظام جمهوری و هم‌زمان با پیشروی طالبان به سمت شهرها، بخشی از نیروها ارتش را ترک کرده بودند و به همین دلیل، حکومت پیشین ناگزیر بود که در بیشتر عملیات‌ها از نیروهای کماندو استفاده کند. این نیروها در ماه‌های آخر حکومت فشار کاری زیادی را تحمل کردند، ولی نیروی موثری برای مقابله با طالبان محسوب می‌شدند.

یکی از ژنرال‌های پیشین در وزارت دفاع افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان در تمام بخش‌ها از حکومت پیشین الگوبرداری کرده‌اند و به همین دلیل آموزش و مدیریت ارتش برای آن‌ها آسان‌تر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «طالبان به شکل وزارت دفاع حکومت سابق به فعالیت ادامه می‌دهند و تمام امکانات و تجهیزات این وزارت را در اختیار دارند و با کپی کردن برنامه‌های وزارت دفاع، تلاش می‌کنند که توانایی نیروهای ارتش‌ را زیاد کنند.»

طالبان زمینه فعالیت برخی ازنیروهای غیرنظامی وزارت دفاع حکومت پیشین را فراهم کرده‌اند تا از ظرفیت آن‌ها برای پیشبرد امور اداری استفاده کنند.

آمریکا و متحدانش در ۳۱ اوت ۲۰۲۱ به دو دهه حضور نظامی‌ در افغانستان پایان دادند و بخش زیادی از تجهیزات نظامی نیروهای حکومت پیشین به دست طالبان افتاد. براساس گزارش اداره بازرسی ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) که در ماه نوامبر سال گذشته منتشر شد، تجهیزات نظامی به ارزش بیش از ۷.۱۲ میلیارد دلار در اختیار طالبان قرار گرفته است.

وزارت دفاع آمریکا این تجهیزات را هواپیما، موشک‌های هوا‌ به‌ زمین، خودروهای نظامی، سلاح، تجهیزات ارتباطی و سایر ادوات نظامی اعلام کرده است. در کنار این تجهیزات، یونیفرم‌های نیروهای پیشین افغانستان نیز در اختیار طالبان قرار گرفت و این گروه تنها با تغییر نشان روی لباس‌ها، از آن‌ها استفاده می‌کنند.

بیشتر از جهان