اختلاف‌های درون‌گروهی طالبان؛ در یک درگیری فیزیکی، دست وزیر تحصیلات عالیه شکست

افراد باقی حقانی پس از خلع سلاح محافظان ندا محمد ندیم، او را کتک زدند

وزیر تحصیلات عالی طالبان در مراسم امضای تفاهم‌نامه اداره تحصیلات عالی و مرکز آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای، مرکز رسانه‌های افغانستان، کابل - Bakhtar News Agency

منابع آگاه در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که در پی درگیری فیزیکی میان ندامحمد ندیم، وزیر تحصیلات عالیه، طالبان و یکی از زیردستان او در این وزارتخانه که عضو شبکه‌ حقانی است، دست وزیر شکسته است.

به گفته‌ این منابع، این درگیری فیزیکی هفته پیش در وزارت تحصیلات عالی طالبان و زمانی رخ داد که باقی حقانی، رئیس اداره ملی امتحانات از دستور ندیم برای پذیرش برخی افراد در دانشکده‌ پزشکی بدون شرکت در آزمون، سرپیچی کرد.

مرکز رسانه‌های افغانستان که تحت کنترل طالبان فعالیت می‌کند، روز یکشنبه (۱۹ مارس) عکس و ویدیویی از ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، منتشر کرد که او را حین امضای تفاهم‌نامه میان اداره تحصیلات عالی و مرکز آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای نشان می‌داد. در این تصاویر، دست ندیم که  گچ گرفته شده، به‌وضوح مشخص است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته منابع، وزیر تحصیلات عالی طالبان رئیس اداره ملی امتحانات را برای تحمیل خواسته خود به برخورد فیزیکی تهدید کرد و باقی حقانی هم موضوع را به رهبر شبکه‌ حقانی خبر داد. گفته می‌شود افراد باقی حقانی پس از خلع سلاح محافظان وزیر تحصیلات عالی طالبان، او را کتک زدند و دست او در اثر این ضرب‌وشتم شکسته است. به نظر می‌رسد ضر‌ب‌وشتم ندا محمد ندیم با حمایت سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان، که فردی قدرتمند و دارای شبکه‌ای وسیع درون حکومت طالبان است، انجام شده است.

اختلاف‌های درون‌گروهی طالبان اخیرا شدت گرفته است. منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند که وزیر تحصیلات عالی پس از این اتفاق، به شکایت نزد رهبر طالبان در قندهار رفته است.

کاربران رسانه‌های اجتماعی با سوژه قرار دادن این اختلاف‌ها نوشته‌اند که زدن یکدیگر با فلاسک چای از رسوم دیگر کابینه طالبان است. بلال سروری، خبرنگار افغان، با انتشار عکس وزیر تحصیلات عالی طالبان نوشت: «با فلاسک زدن و ضرب‌وشتم همدیگر در کابینه طالبان رسم شده است.»

حامد حیدری، یک روزنامه‌نگار دیگر افغان، هم در توییتر نوشت: «پس از مشاجره، شیخ باقی به سراج زنگ می‌زند، سراج حقانی هم به باقی حقانی دستور می‌دهد که شیخ ندا را گوشمالی بدهد. باقی حقانی و نیروهای شبکه حقانی هم ندا محمد ندیم و محافظانش را کتک می‌زنند که در نتیجه، دست ندیم می‌شکند، کار به قندهار می‌کشد و ندیم نزد ملاهیبت‌الله می‌رود.»

اختلاف‌های طالبان با هم که اخیرا افزایش یافته است، هرازگاه رسانه‌ای می‌شود.  پیش از این، سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله طالبان، ملا عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان، و چند مقام دیگر این گروه در سخنرانی‌هایشان از تصمیم‌‌های ملا هیبت‌الله انتقاد کردند و او را به انحصار قدرت و صدور فرمان‌های پی‌درپی متهم کردند.

در همین حال، برخی فرماندهان ازبک‌تبار و تاجیک‌تبار طالبان در استان‌های شمالی هم از انحصار قدرت در دست فرماندهان پشتون‌تبار ناراضی‌اند. رژیم طالبان از چهره‌های پشتون‌تبار تشکیل شده است و فرماندهان غیر‌پشتون معمولا مسندهای پایین‌تر با اختیارات اندک را در اختیار دارند. این مسئله ضمن اینکه به نارضایتی در میان طالبان دامن زده، به یکی از موانع به رسمیت شناختن این گروه به‌عنوان حکومت رسمی افغانستان هم تبدیل شده است.