اوج‌گیری دوباره اختلاف میان طالبان ازبک و پشتون در فاریاب

تلاش‌های ملا فاضل مظلوم، برای کسب رضایت قاری صلاح‌الدین و مخدوم عالم بی‌نتیجه مانده است

ملا فاضل مظلوم، معاون وزارت دفاع و فرمانده قدرتمند پشتون‌تبار طالبان به فاریاب رفته تا اختلافات را با طالبان ازبک حل کند-WAKIL KOHSAR / AFP

تنش‌ها میان قاری صلاح‌الدین ایوبی، معاون وزارت احیا و انکشاف دهات، مولوی مخدوم عالم ربانی و چند فرمانده دیگر ازبک‌تبار طالبان با فرماندهان پشتون‌تبار این گروه، بار دیگر بالا گرفته است. یک منبع آگاه در فاریاب به ایندیپندنت فارسی گفت از چند هفته پیش به این‎‌ سو، قاری صلاح‌الدین ایوبی محل کارش را در کابل ترک کرده است و در زادگاهش، روستای میرشادی در شهرستان المار استان فاریاب، زندگی می‌کند. به گفته این منبع آگاه، روز جمعه ۲۰ خرداد، پس از درگیری لفظی میان قاری صلاح‌الدین ایوبی و یکی از فرماندهان پشتون‌تبار طالبان در فاریاب، افراد مسلح دو طرف قصد درگیری داشتند که با وساطت متنفذان قومی از آن جلوگیری شده است.

این منبع آگاه افزود که قاری صلاح‌الدین و مخدوم عالم ربانی از عملکرد رهبری طالبان ناراضی‌اند و از سهمی که برایشان در چهارچوب دولت طالبان در نظر گرفته شده است، شکایت دارند. مخدوم عالم ربانی، فرمانده قدرتمند ازبک در فاریاب و از متحدان قاری صلاح‌الدین ایوبی، در دی‌ ماه سال گذشته به اتهام آدم‌ربایی بازداشت و در اواخر فروردین آزاد شد. بازداشت مخدوم عالم، باعث اعتراض‌های گسترده ازبک‌ها در فاریاب شد، اما گردان انتحاری و واحدهای ویژه طالبان این اعتراض‌ها را مهار کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون با گذشت چند ماه از اعتراض‌های ازبک‌ها در فاریاب، تنش میان فرماندهان ازبک و پشتون در گروه طالبان باری دیگر افزایش یافته است. منبع آگاه در فاریاب گفت ملا فاضل مظلوم، معاون وزارت دفاع طالبان، برای مهار تجمع‌های اعتراضی و کسب رضایت قاری صلاح‌الدین، مخدوم عالم و همراهانشان، به فاریاب سفر کردند و اکنون در مرکز شهر میمنه به‌ سر می‌برد.

فاضل مظلوم که در رده رهبری طالبان فردی آشنا با جغرافیا و ساکنان شمال افغانستان به نظر می‌رسد، در چند روز گذشته، دو بار با قاری صلاح‌الدین صحبت و تلاش کرد که رضایت او را برای برگشت به کابل و حضور در محل کارش جلب کند. اما قاری صلاح‌الدین پیشنهادهای معاون وزارت دفاع طالبان را رد کرد و گفت ترجیح می‌دهد در زادگاهش بماند و بدون مسند دولتی به زندگی ادامه دهد.

به گفته منابع آگاه محلی در شهر میمنه، پس از آنکه تلاش‌های فاضل مظلوم برای کسب رضایت فرماندهان ناراضی ازبک بی‌نتیجه ماند، واحدهای نظامی بیشتری در شهر میمنه مستقر شده‌اند و نگرانی از درگیری نظامی میان دو طرف که ازبک‌ها و پشتون‎‌هایند، افزایش یافته است.

قاری صلاح‌الدین ایوبی، یکی از چند فرمانده ارشد طالبان در شمال است که روز ۱۵ اوت و ساعاتی پس از فرار اشرف غنی از کابل، کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان را تصرف کرد. قاری صلاح‌الدین در همان روز، خانه مجلل عبدالرشید دوستم را نیز در ناحیه شیرپور کابل تصرف و همه امکانات از جمله خودروهای زرهی، تجهیزات نظامی و همه امکانات آن را تصاحب کرد. شبکه تلویزیونی آیینه که عبدالرشید دوستم آن را اداره می‌کرد نیز به تصرف قاری صلاح‌الدین درآمد و او تلاش کرد با استفاده از این شبکه برای خودش تبلیغاتی به راه بیندازد، اما به‌دلیل نبود بودجه، این شبکه بیش از یک هفته نتوانست تحت اداره قاری صلاح‌الدین به کارش ادامه دهد.

یک منبع آگاه نزدیک به قاری صلاح‌الدین به ایندیپندنت فارسی گفت یکی از دلایل بروز اختلاف‌ها میان قاری صلاح‌الدین و فرماندهان پشتون‌تبار، اقدام صلاح‌الدین به تصرف خانه و امکانات عبدالرشید دوستم است. برخی مقام‌های پشتون در رده رهبری طالبان، صلاح‌الدین را متهم کردند که با عبدالرشید دوستم رابطه دارد و برای حفاظت از خانه و اموالش آن‌ها را به تصاحب خود درآورده است.

تنش میان طالبان ازبک و پشتون، در حالی در فاریاب بالا گرفته است که مولوی مهدی مجاهد، تنها فرمانده هزاره طالبان، در روزهای اخیر راهش را از این گروه جدا کرد و اکنون با نیروهای مسلح تحت امرش، در زادگاهش، بلخاب، به سر می‌برد. طالبان تلاش می‌کنند با اعزام نیرو به بلخاب مولوی مهدی را سرکوب و در عین حال از وقوع درگیری و افزایش نارضایتی میان فرماندهان ازبک جلوگیری کنند.