سفر محرمانه طالبان به اسلام‌آباد؛ تی‌تی‌پی یا پاکستان؟

طالبان افغانستان و تی‌تی‌پی ایدئولوژی مشترکی دارند و به همین دلیل مبارزه با آنان با هم دشوار است

نیروهای طالبان ۳۱ اوت ۲۰۲۱ خروج نیروهای خارجی از افغانستان را جشن گرفتند-Wakil KOHSAR / AFP
 

هیئتی از سازمان استخبارات (اطلاعات) طالبان به‌تازگی به پاکستان رفته و با مقام‌های این کشور در مورد تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) گفت‌وگو کرده است.

به گزارش روزنامه اکسپرس تریبون پاکستان، در این هیئت افرادی از رده‌های متوسط سازمان استخبارات طالبان حضور دارند. عبدالله غزنوی هم در راس این هیئت است و محمد وردک، معاون اداره ۹۰ استخبارات و شماری دیگر از مقام‌های طالبان او را همراهی می‌کنند.

سفر این هیئت به پاکستان هفته گذشته انجام شد؛ اما مقام‌های پاکستانی و طالبان به‌ دلیل حساسیت این موضوع نخواستند این سفر در رسانه‌ها بازتاب پیدا کند.

گفته می‌شود این هیئت پیام حکومت طالبان در خصوص نگرانی این کشور از گسترش فعالیت‌های تی‌تی‌پی را به پاکستان منتقل کرده‌، اما جزئیات آن مشخص نیست. به نظر می‌رسد حکومت طالبان هم نگرانی خود از مسائل امنیتی به‌ویژه فعالیت‌های شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) را با طرف پاکستانی در میان گذاشته است. طالبان کنترل حریم هوایی افغانستان را در اختیار ندارند و پاکستان را متهم می‌کنند که به هواپیماهای بی‌سرنشین‌ اجازه می‌دهد از پایگاه‌های این کشور برای گشت‌زنی در قلمرو افغانستان استفاده کنند.

مقام‎‌های پاکستانی اواخر اسفند گفته بودند که هیئتی از طالبان به این کشور سفر خواهد کرد اما زمان آن را مشخص نکرده بودند. این در حالی است که هیئتی عالی‌رتبه به رهبری خواجه محمد آصف، وزیر دفاع و ژنرال ندیم انجم، رئیس سازمان استخبارات پاکستان، پیش‌تر در افغانستان با عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، و شماری دیگر از مقام‌های این گروه دیدار کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکومت طالبان از گسترش فعالیت شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) در افغانستان نگران است و نیروهایش را برای سرکوب داعش بسیج کرده است. طالبان بیم دارند که در صورت آغاز مبارزه آنان با تی‌تی‌پی، شماری از نیروهای افراطی طالبان از بدنه این گروه جدا و به داعش ملحق شوند.

طالبان افغانستان با تی‌تی‌پی ایدئولوژی مشترکی دارند و به همین دلیل مبارزه آن‌ها با هم دشوار است. شماری از جنگجویان تی‌تی‌پی در کنار طالبان با نیروهای حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی آن جنگیده‌اند و با فرماندهان و جنگجویان طالبان افغانستان روابط محکمی برقرار کرده‌اند.

تحریک طالبان پاکستانی را چندین گروه شبه نظامی در سال ۲۰۰۷ تشکیل شدند و رهبر کنونی آن نورولی محسود است. تی‌تی‌پی مسئولیت خونین‌ترین حملات تروریستی در پاکستان را بر عهده گرفته است. این گروه در سال ۲۰۱۴ به یک مدرسه تحت حمایت ارتش در شهر پیشاور حمله کرد که طی آن، ۱۵۰ نفر از جمله ۱۳۱ دانش‌آموز کشته شدند. پس از این حمله، ارتش پاکستان عملیات گسترده‌ای علیه مواضع تی‌تی‌پی راه‌اندازی کرد و این باعث شد جنگجویان تی‌تی‌پی به مناطق نزدیک مرز با افغانستان فرار کنند.

اسلام‌آباد حکومت پیشین افغانستان را متهم می‌کرد که زمینه حضور تحریک طالبان پاکستانی را فراهم کرده است. در کنار این، از نقش‌آفرینی دولت هند در افغانستان هم نگران بود. پاکستان هند را استفاده از خاک افغانستان علیه این کشور متهم می‌کرد؛ اتهامی که دهلی بارها آن را رد کرد.

هنگامی که طالبان پس از دو دهه نبرد با حکومت افغانستان و متحدان غربی آن از جمله ایالات متحده آمریکا توانستند کنترل این کشور را به ‎‌دست گیرند، پاکستان تصور می‌کرد طالبان برای سرکوب تی‌تی‌پی با این کشور همکاری خواهند کرد اما این کار تاکنون صورت نگرفته است.

طالبان باید بین تحریک طالبان پاکستانی و حکومت پاکستان یکی را انتخاب کنند. رهبر طالبان نگران‌اند که اگر درخواست اسلام‌آباد مبنی بر مبارزه با تی‌تی‌پی را رد کنند، پاکستان حمایت از مخالفان سیاسی آن‌ها را آغاز کند. این در حالی است که پاکستان همواره در مقابل حکومت‌های افغانستان قرار داشته و از مخالفان آن حمایت کرده است.

بیشتر از جهان