پارلمان سوئد با پیوستن این کشور به ناتو موافقت کرد 

وزیر امور خارجه سوئد به پارلمان گفت: عضویت ناتو بهترین راه برای صیانت از امنیت سوئد است

۲۶۹ نماینده در پارلمان سوئد با عضویت این کشور در ناتو موافقت کردندـ Anders WIKLUND / TT News Agency / AFP

پارلمان سوئد چهارشنبه، ۲۲ مارس (دوم فروردین ۱۴۰۲)، به پیوستن این کشور به ناتو رای موافق داد که به احتمال زياد به ملحق شدن سوئد پس از همسايه‌اش فنلاند، به ناتو منجر خواهد شد. مجارستان و ترکيه، دو عضو ناتو، تصويب پيشنهاد عضويت سوئد در ناتو را به تاخير انداخته‌اند.  

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌‌دهد که این رای‌گیری با فراهم کردن چارچوب قانونی لازم، راه سوئد را برای عضویت در ناتو باز می‌کند. ۲۶۹ نماینده از مجلس ۳۴۹ نفری سوئد، با عضویت این کشور در ناتو موافقت کردند. ۳۷ نماینده رای مخالف دادند، و ۴۳ نماینده در این رای‌گیری شرکت نکردند.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد، در جریان مناظره‌ای پیش از رای گیری، به پارلمان گفت: «عضویت در ناتو بهترین راه برای صیانت از امنیت سوئد و کمک به همبستگی با امنیت کل منطقه یورو-آتلانتیک است.»

در پی حمله مسکو به اوکراین، سوئد و فنلاند سیاست‌ درازمدت بی‌طرفی نظامی خود را کنار گذاشتند و ماه گذشته برای پیوستن به این اتحادیه دفاعی فراآتلانتیک، تقاضای عضویت کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوئد چندین تنش دیپلماتیک با ترکیه درباره عضویت در ناتو داشته است. این تنش‌ها، پذیرش درخواست و پیوستن احتمالی سوئد را به ناتو، به ویژه همزمان با فنلاند، به تاخیر انداخته است.

از میان اعضای ناتو، فقط ترکیه و مجارستان هنوز درخواست سوئد و فنلاند را برای عضویت در این پیمان نظامی تصویب نکرده‌اند. برای پیوستن به ناتو، این دو کشور به رای مثبت تمام ۳۰ عضو این پیمان نیاز دارند.

رجب طيب اردوغان، رئيس جمهوری ترکيه، هفته گذشته پس از چند ماه تاخیر، اعلام کرد که از پارلمان می‌خواهد به پيشنهاد فنلاند برای ملحق شدن به پیمان دفاعی ناتو رای مثبت دهد. او افزود که همچنان آماده نيست با عضویت سوئد موافقت کند.

در بداقبالی دیگری برای سوئد، مجارستان نیز ۲۷ مارس اعلام کرد که به عضویت فنلاند رای مثبت خواهد داد، اما در مورد تقاضای سوئد «در آینده» تصمیم‌ می‌گیرند. 

اردوغان، سوئد را متهم کرده است که به شرایط توافق بین دو کشور که ژوئن ۲۰۲۲ امضا شده بود، احترام نمی‌گذارد. بر اساس این توافق، ترکیه با درخواست عضویت سوئد در ناتو موافقت کرده بود.

در داخل سوئد، پیشنهاد عضویت این کشور از حمایت گسترده‌ پارلمان برخوردار بوده است و فقط حزب چپ و حزب سبز سوئد با عضویت این کشور در ناتو مخالفت می‌کنند. حزب چپ سوئد‌ قبلا حزب کمونیست بود.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت چشمگیری از سوئدی‌ها با حمایت بالای ۶۰ درصد، از پیوستن به ناتو طرفداری می‌کنند. در همین حال، نظرسنجی‌ها در فنلاند نشان می‌دهد که حمایت از عضویت این کشور در ناتو از سوئد نیز قوی‌تر بوده است و مجلس فنلاند نیز از این درخواست حمایت گسترده‌ای کرده است، زیرا بسیاری از فنلاندی‌ها نگران مرز زمینی طولانی مشترک با روسیه‌اند.

دمیتری مدودف، نایب‌رئیس شورای امنیت ملی روسیه، سال گذشته، ۱۴ آوریل ۲۰۲۲ (۲۵ فروردین ۱۴۰۱)، هشدار داده بود که در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان نظامی ناتو، روسیه تسلیحات اتمی‌ خود را در منطقه بالتیک مستقر خواهد کرد.

مدودف پیش‌تر هم هشدار داد بود که اگر این کشورها عضو ناتو شوند، روسیه باید نیروهای زمینی، دریایی و هوایی خود را در دریای بالتیک تقویت کند.

بیشتر از جهان