پنج ‌تن از کارمندان یک موسسه خیریه ژاپنی در ننگرهار کشته شدند

موسسه خیریه ژاپنی سیزده سال است که در بخش آب و زراعت در ننگرهار فعالیت دارد.

تتسو ناکامورا، رئیس این نهاد خیریه ژاپنی، سال گذشته به تابعیت افتخاری افغانستان درآمده بود-STR / AFP

مقام‌های محلی ننگرهار، به رسانه‌ها گفته‌اند که در اثر تیراندازی مردان مسلح ناشناس در یک خودرو موسسه خیریه ژاپنی در استان ننگرهار، پنج تن از کارمندان آن کشته و دو تن دیگر از آنها زخمی شدند. در میان کشته‌شدگان این حادثه، رئیس این نهاد نیز بوده‌ که پس از انتقال برای درمان، بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت. مقامات امنیتی ننگرهار گفته‌اند هدف تیراندازی افراد مسلح به خودرو نهاد خیریه ژاپنی، رئیس این نهاد بوده است.

حوالی ساعت هشت بامداد روز چهارشنبه، 13 آذر، مردان مسلح ناشناس، به خودرو یک نهاد خیریه ژاپنی و کارمندان این نهاد در استان ننگرهار، تیر اندازی کردند که در اثر این تیراندازی پنج تن از کارمندان آن کشته و تتسو ناکامورا، رئیس این نهاد و یک نگهبان زخمی شدند. آقای ناکامورا در پی جراحات این تیراندازی جان خود را از دست داد. گفته می‌شود افرادی که به این خودرو حمله کردند از صحنه متواری شدند، اما مقامات امنیتی ننگرهار در تلاشند این افراد را شناسایی کرده به دست قانون بسپارند.

موسسه خیریه ژاپنی، از سیزده سال پیش در بخش مدیریت آب و زراعت در استان ننگرهار فعالیت دارد.

این موسسه، در روستاهای «شیوه»، «بهسود» و «کامی» سدهایی ساخته است که در نتیجه آن هزاران جریب زمین‌ زراعتی در این مناطق سرسبز و حاصل خیز شده است. شهروندان ننگرهار در گذشته نیز از کارکردهای این نهاد استقبال کردهاند.

تتسو ناکامورا ، رئیس این نهاد خیریه ژاپنی که ابتدا در این حادثه به شدت زخمی شده بود، سال گذشته از طرف حکومت افغانستان، به خاطر فعالیت‌های خوبی که در این مدت انجام داده بود به تابعیت افتخاری افغانستان درآمد.

شهروندان افغانستان، حمله به کارمندان نهاد خیریه ژاپنی را در آستان ننگرهار محکوم کرده و می‌گویند چنین حملاتی بر آبادانی و رفاه افغانستان تاثیر منفی دارد و حکومت این کشور باید به حفاظت جان و دفاتر این نهاد‌های خیریه، توجه جدی داشته باشد تا چنین حرکات غیر انسانی، اسلامی‌ و ضد آبادانی تروریست‌ها، باعث فرار نهادهای خیریه از کشور نشود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نورالله جاوید، که دانشجوست، می‌گوید: «صبح وقتی این خبر ناخوشایند و ناامید کننده را شنیدم واقعا نارحت شدم. امروز بار دیگر دشمنان صلح و آبادی کشور ما نشان دادند که بر ضد انسانیت، آبادی و رفاه این کشور هستند. این نهاد خیریه سال‌هاست در ننگرهار خدمت می‌کند. ما مدیون زحمات و خدمات صادقانه آنها هستیم. خداوند زوتر شفا نصیب‌شان کند و دشمنان‌ صلح، آرامش و آبادانی کشور ما را نیز زبون و روسیاه دو جهان بسازد.»

رامین صالح، که ساکن شهر کابل است، نیز از شنیدن این خبر ناراحت است. او می‌گوید: «خداوند دشمنان این خاک را هرچه زودتر نیست و نابود کند. این‌ها نه تنها دشمن مردم ، بلکه دشمن خاک، آبادی، رفاه و خادمین این سرزمین هستند.»

آقای صالح، از حکومت افغانستان خواست که هر چه زوتر کسانی را که به کارمندان این نهاد، تیراندازی کردند دستگیر کرده و به سزای اعمال‌شان برسانند تا فرار آنها از قانون باعث دلسردی نهاد‌های خیریه دیگر در کشور نشود.

حمله‌ مسلحانه افراد ناشناس در حالی به کارمندان یک نهاد خیریه در آستان ننگرهار صورت می‌گیرد که وزیر داخله جمهوری اسلامی‌ افغانستان، در روز معرفی فرمانده جدید این استان، به شهروندانش اطمینان داده بود که پس از این تلاش دارند مانند شهر کابل، وجود افراد مسلح غیرمسئول، زورگیر و قانون‌شکن را از ننگرهار پاک کنند.

بیشتر از