علی خامنه‌ای: حضور در جنگ اوکراین را قاطعانه رد می‌کنیم

رهبر جمهوری اسلامی در تازه‌ترین سخنرانی‌اش در شهر مشهد مانند همیشه از کلیدواژه «دشمن» استفاده کرد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی روز اول فروردین ۱۴۰۲ در مشهد به خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت اشاره کرد و آن را «اغتشاشات ناشی از توطئه دشمنان» خواند.

او که مانند سخنرانی‌های پیشین خود مشکلات موجود در ایران و نارضایتی مردم از جمهوری اسلامی را به «دشمن» به ویژه آمریکا و اسرائیل نسبت داد، گفت: «دشمنان ما در پی تغییر هویت جمهوری اسلامی هستند. خواسته آن‌ها حذف همه چیزهایی است که مردم را به یاد انقلاب و اسلام بیندازد و اگر اسم تحول را می‌آورند، مقصودشان این است که نقاط قوت جمهوری اسلامی را از بین ببرند.»

خامنه‌ای که در سخنرانی نوروزی خود اشاره‌ای به مطالبات آزادی‌خواهانه مردم ایران و به‌خصوص زنان نداشت، در جمع مخاطبانش در مشهد، ادعا کرد که «عده کمی از مردم در اغتشاشات اخیر» مشارکت داشتند. او دموکراسی غربی را دموکراسی دروغ و فریب خواند و افزود: «هدف دشمن، تبدیل مردم‌سالاری اسلامی به یک حکومت باب میل استکبار است و می‌خواهند فردی را سر کار بیاورند که مطیع آن‌ها باشد تا کشور را غارت کنند.»

او توطئه دشمنان در حوزه‌های مختلف از جمله کودتا، تحریم، فشار سیاسی، دسیسه‌های امنیتی، تهاجم رسانه‌ای و ایران‌هراسی را بی‌سابقه دانست و در سخنرانی‌اش به روال گذشته که اصرار داشت تکراری نیست، اظهار کرد: «دشمن می‌خواهد شعله امید را در دل جوانان ما خاموش کند. می‌خواهند دوقطبی و پس از آن جنگ داخلی در کشور ایجاد کنند. اکنون دشمن حمله نظامی نمی‌کند، اما جنگ ترکیبی آن‌ها حمله به باورهای دینی و سیاسی مردم ایران است.»

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از گفته‌هایش، حضور ایران در جنگ اوکراین را قاطعانه رد کرد و آن را دروغ خواند. او تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را ناشی از فعالیت‌های آمریکا در گسترش ناتو به سمت شرق دانست و همچنین ادعا کرد که ایالات متحده به‌دلیل سود بردن کارخانه‌های اسلحه‌سازی، اجازه نمی‌دهد جنگ اوکراین تمام شود.

تکذیب رهبر جمهوری اسلامی در شرایطی است که پیش از این، گزارش‌های متعددی از منابع تحلیلی مختلف درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ علیه اوکراین منتشر شده است. در حالی که ایران همواره ارائه تسلیحات به روسیه را رد کرده، شواهد فزاینده‌ای خلاف ادعای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؛ از جمله می‌توان به تجزیه و تحلیل هواپیماهای بدون سرنشین منهدم‌شده جران-۲ اشاره کرد که با مشخصات فنی شاهد-۱۳۶ تطابق دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خامنه‌ای در تازه‌ترین سخنرانی‌اش همچنین به وجود نقاط معیوب در نظام اسلامی اعتراف کرد و برطرف کردن آن‌ها را کار آسانی ندانست. او با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی، مهم‌ترین ضعف حکومت ایران است، گفت که با وجود وعده‌های داده‌شده، عدالت اقتصادی محقق نشده است.

رهبر جمهوری اسلامی ضمن اعتراف به «بی‌سابقه‌ترین فشار اقتصادی» ناشی از اعمال تحریم‌ها بر ایران، ادعا کرد که در حوزه‌های علمی، فناوری، دفاعی، هوا فضا و هسته‌ای پیشرفت‌های مهمی حاصل شده است. او نمونه یکی از این پیشرفت‌های علمی را مربوط به دوران کرونا دانست آن هم در شرایطی که ممانعت از واردات واکسن و تدابیر نامناسب دوران همه‌گیری کووید-۱۹ سبب شد جان بسیاری از شهروندان گرفته شود.

علی خامنه‌ای با ادعای دیگری مبنی بر اینکه «دنیا در حال تحسین ایران است»، گفت: «اگرچه دشمنان می‌خواستند ما را منزوی کنند، در حوزه روابط خارجی اتفاقات مهمی افتاده است. اگرچه رابطه با غربی‌ها ضعیف شد، اما رابطه را با آسیا صددرصد محکم‌تر کرده‌ایم و این روند را ادامه خواهیم داد.» او همچنین افزود که گسترش روابط با آفریقا و آمریکای لاتین جزو برنامه‌های قطعی حکومت ایران در آینده است.

با وجود تحریم‌های گسترده کشورهای اروپایی علیه مقام‌های جمهوری اسلامی در جریان خیزش سراسری مردم ایران، خامنه‌ای تاکید کرد که «با اروپا قهر نیستیم و با هر کدام از کشورهای اروپایی که سیاست‌های آمریکا را کورکورانه تبعیت نکنند، حاضریم کار کنیم».

علی خامنه‌ای مهم‌ترین مشکل اقتصاد ایران را تصدی‌گری افراطی دولتی دانست و گفت: «در دهه ۶۰، بیشترین توجه به این بود که کلید اقتصاد را به دولت بسپریم در حالی که این موضوع به اقتصاد ضربه زد. اکنون عدالت اقتصادی برقرار نشده زیرا برخی دولت‌ها به خطا خیال می‌کردند که اگر کلید اقتصاد دست دولت باشد می‌توان بر مشکلات فائق آمد.»

او همچنین به لزوم کاهش وابستگی به دلار و «بریدن بند ناف اقتصاد از صادرات نفت خام» اشاره و تاکید کرد که لازم است بیشتر به فعالیت‌های غیرنفتی رو آورده شود، به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک و «کم‌تحرکی در تجارت خارجی» برطرف شود.

رهبر انقلاب بار دیگر بر شعار سال ۱۴۰۲ به‌عنوان «مهار تورم و رشد تولید» تاکید کرد و وعده داد که با مشارکت دولت و مردم می‌توان مشکلات اقتصادی موجود را برطرف کرد.

وعده‌های او در حالی است که در سال‌های گذشته نیز بارها بر مسئله رشد اقتصادی تاکید شده، اما هر سال وضعیت بدتر از سال قبل به پایان رسیده است. مروری بر پیام‌های نوروزی علی خامنه‌ای از سال ۱۳۶۹ تاکنون، نشان می‌دهد که رهبر جمهوری اسلامی ایران طی ۳۳ سال گذشته بار‌ها از کلیدواژه‌های «اقتصاد»، «تولید» و «اشتغال» استفاده و دست‌کم ۲۰ سال را با تمرکز بر موضوع‌های اقتصادی نام‌گذاری کرده است.

خامنه‌ای سال ۱۳۷۴ در سخنرانی نوروزی‌اش برای نخستین بار از کلیدواژه اقتصاد استفاده کرد و آن سال را «وجدان کاری، انضباط اجتماعی و انضباط اقتصادی» نامید. این روند در سال‌های بعد به‌ تناوب تکرار شد، اما نگاهی به وضعیت اقتصادی مردم ایران نشان می‌دهد که به‌رغم وعده‌ها و دستور‌های نمایشی رهبر جمهوری اسلامی، هر سال سفره ایرانیان کوچک‌تر شده است.