احمدرضا رادان: امسال مثل پارسال نیست؛ با عوامل ناامنی برخورد می‌کنیم

فرمانده کل نیروی انتظامی پیش‌تر هم ادعا کرده بود که مردم مخالفت با حجاب اجباری را برنمی‌تابند

احمدرضا رادان، فرمانده کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، در نخستین روز سال نو، معترضان را تهدید کرد و با متهم کردن آنان به ایجاد «ناامنی»، هشدار داد با بهره‌گیری از بیش از دو هزار و ۵۰۰ گشت انتظامی در هر نوبت، روز‌هایی متفاوت از سال گذشته را رقم خواهند زد.

فرمانده منصوب علی خامنه‌ای در نیروی انتظامی صبح سه‌شنبه ۱ فروردین، در رزمایش پلیس، ادعا کرد که نیرو‌های پلیس برای برقراری «امنیت و آرامش» در شهرها مستقر می‌شوند و «برخورد با مخلان امنیت و آسایش مردم قاطع و بدون اغماض خواهد بود». او همچنین گفت که «امنیت را از بزرگراه‌ها به سمت کوچه‌ها می‌بریم».

هرچند فرمانده فراجا ادعا می‌کند این اقدام‌ها در راستای ایجاد امنیت برای شهروندان اجرا می‌شوند، به نظر می‌رسد این‌ها خیز بلند پلیس برای ورود به محلات و کوچه‌ها برای مقابله با اعتراض‌های محله‌محور و سرکوب معترضان در کوچه‌‌پس‌کوچه‌ها باشند.

احمدرضا رادان در حالی معترضان را به برخورد تهدید کرد که بامداد سه‌شنبه، هم‌زمان با تحویل سال، در بسیاری از شهر‌های ایران اعتراض‌های ضدحکومتی برگزار شد و مردم هنگام سال‌تحویل از بام‌ها و پنجره‌ها علیه رهبر جمهوری اسلامی ایران شعار دادند.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره تلویحی به برخورد‌های خشونت‌آمیز با معترضان در جریان خیزش سراسری، تهدید کرد که در صورت ادامه اعتراض‌ها، برخورد‌های پلیس نیز تشدید می‌شود. او به اقدام‌های پلیس در ماه رمضان هم اشاره کرد و از مردم خواست که خود را به رعایت شعائر دینی ملزم بدانند.

احمدرضا رادان که نامش با پرونده کهریزک در سال ۱۳۸۸ پیوند خورده است، در روز‌های اخیر مخالفان حجاب اجباری را هم تهدید کرد و مدعی شد که مردم مخالفت با حجاب اجباری را «قطعا برنمی‌تابند». او این ادعا را در حالی مطرح کرد که شمار زیادی از مردم در ماه‌های اخیر به این نافرمانی مدنی روی آورده‌اند و از رعایت حجاب اجباری در اماکن عمومی خودداری می‌کنند. آمارها هم نشان می‌دهد که ۷۵ درصد مردم ایران با حجاب اجباری مخالف‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال فرمانده کل فراجا روز شنبه در سخنانی تاکید کرد که مسافران استان مازندران باید در خصوص «حجاب و عفاف» اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. او از برگزاری جلسات ویژه در همین زمینه در وزارت کشور خبر داد. رادان در آن سخنرانی، اصناف و صاحبان مشاغل را هم تهدید کرد و گفت: «امیدواریم با وضع قوانین بازدارنده بتوانیم در این حوزه کنترل مناسبی داشته باشیم.»

در هفته‌های اخیر، شماری از واحدهای صنفی و کسب‌وکارها به دلیل آنچه «رعایت نکردن حجاب» عنوان شد، پلمب و کارکنان آن‌ها بیکار شده‌اند.

فرمانده کل فراجا روز سه‌شنبه از نصب بیش از ۲۰ هزار دوربین روی لباس برای کارکنان نیروی انتظامی خبر داد و گفت تلاش خواهیم کرد در تمام این ماموریت‌ها از این لباس‌ها استفاده کنیم.

معترضان و مخالفان حجاب اجباری در حالی به برخورد‌های شدید‌تر تهدید می‌شوند که حکومت ایران در جریان خیزش انقلابی، اعتراض‌ها را به شدیدترین وجه سرکوب‌ها کرد؛ به‌ طوری‌ که بیش از ۵۰۰ نفر از جمله ۷۱ کودک کشته و بیش از ۲۰ هزار نفر دستگیر شدند.