نخستین سفر یکی از اعضای کابینه آلمان به تایوان پس از ۲۶ سال

وزیر آموزش و تحقیقات آلمان برای امضای قرارداد همکاری فناوری وارد تایپه شد

وزیر آموزش و تحقیقات آلمان همراه با همتای تایوانی خود در تایپه، ۲۱ مارس ۲۰۲۳ - AFP

بتینا استارک واتزینگر، وزیر آموزش و تحقیقات آلمان، روز سه‌شنبه در تایپه قرارداد همکاری فناوری با تایوان را امضا کرد. سفر واتزینگر اولین حضور یکی از اعضای کابینه آلمان در تایوان طی ۲۶ سال گذشته به شمار می‌رود و با انتقاد شدید چین مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر آموزش آلمان در اولین روز حضور خود در تایپه، توافق‌نامه‌ای در حوزه فناوری را با شورای ملی علم و فناوری تایوان امضا کرد.

استارک واتزینگر در مراسم امضای این قرارداد گفت که برای او «مایه خوشحالی و افتخار» است که به‌عنوان اولین وزیر دولت آلمان در بیش از دو دهه گذشته به این کشور سفر می‌کند. این مقام آلمانی همچنین افزود: «این سفر به منظور تقویت همکاری دو کشور بر اساس ارزش‌های دموکراتیک، شفافیت، تعامل متقابل و آزادی همکاری‌های علمی است.»

در همین حال، وزارت خارجه چین اعلام کرد که این کشور «قاطعانه» این سفر «بدخواهانه» را محکوم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پکن جزیره خودگردان و دموکراتیک تایوان را قلمرو خود می‌داند و با مبادلات رسمی بین تایوان و شرکای بین‌المللی‌اش مخالف است. چین در واکنش به انبوهی از سفرهای سیاستمداران ایالات متحده، اروپا و کشورهای دیگر به تایوان، فشار نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی علیه این منطقه را افزایش داده است.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز سه‌شنبه در یک نشست مطبوعاتی اظهار کرد که اعتراض رسمی و نارضایتی شدید را به آلمان اعلام کرده است.

او گفت که کشورش از آلمان خواسته است فورا تبانی و تعامل با نیروهای جدایی‌طلب در تایوان را متوقف کند، از ارسال سیگنال اشتباه دست بردارد و استفاده از مسئله تایوان برای مداخله در امور داخلی چین را متوقف کند.

چین بارها تایوان را به حمله تهدید کرده و هشدار داده است سیاستمدارانی که با این جزیره خودمختار در ارتباط و تعامل‌اند، «با آتش بازی می‌کنند».

استارک واتزینگر در پاسخ به سوالی درباره مخالفت چین با این دیدار از اظهارنظر خودداری کرد. با این حال، وزارت خارجه آلمان هفته گذشته بر تعهد خود به سیاست «چین واحد» تاکید کرده بود و ضمن اشاره به روابط دوجانبه رسمی با پکن، اعلام کرد که روابط نزدیک با تایوان را حفظ می‌کند.

حضور وزیر آموزش آلمان در تایپه دو ماه پس از سفر یک هیئت بلندپایه پارلمان آلمان به این کشور انجام می‌شود.

مقام‌های تایپه اعلام کرده‌اند که توافق تحقیقاتی مشترک میان تایوان و آلمان در چندین زمینه از جمله نیمه‌هادی‌ها و هوش مصنوعی است.

برخی از گزارش‌ها حاکی از این است که غول فناوری تایوانی به نام تی‌اس‌ام‌سی (TSMC) که یکی از بزرگ‌ترین سازنده‌های تراشه در جهان است، در حال مذاکره برای ساخت اولین کارخانه اروپایی خود در آلمان است. این شرکت در ماه دسامبر اعلام کرده بود که «هیچ برنامه مشخصی» برای راه‌اندازی تاسیسات در آلمان ندارد.

بیشتر از جهان