کارشناسان: جهان با بحران قریب‌الوقوع آب شرب مواجه است

نویسندگان گزارش بین‌المللی درباره اقتصاد آب می‌گویند کشورها باید مدیریت آب را به‌ مثابه کالای مشترک جهانی آغاز کنند

منظره‌ی سد دریاچه نیمه خشک مونتبل در کوهپایه‌های پیرنه  در فرانسه-REUTERS/Sarah Meyssonnier

در آستانه نشست مهم آب در سازمان ملل متحد، کارشناسان اعلام کردند جهان با بحران قریب‌الوقوع آب شرب مواجه است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان این دهه، تقاضای آب شیرین ۴۰ درصد از عرضه آن بیشتر شود.

به گزارش گاردین و به نقل از گزارش بین‌المللی درباره اقتصاد آب، دولت‌ها باید فورا یارانه‌های استخراج و استفاده بیش از حد آب را در ارتباط با یارانه‌های کشاورزی نادرست، متوقف کنند و صنایع، از معادن تا کارخانه‌ها، باید شیوه‌هایی را که به هدر‌ دادن آب می‌انجامد، اصلاح کنند.

نویسندگان این گزارش می‌گویند کشورها باید مدیریت آب را به‌ مثابه کالای مشترک جهانی آغاز کنند، زیرا اکثر کشورها برای تامین آب به شدت به همسایگان خود وابسته‌اند، و مصرف بیش از اندازه، آلودگی و تغییرات اقلیمی، سه تهدید مهم علیه منابع آب در سطح جهانی به‌شمار می‌روند.

یوهان راکستروم، مدیر موسسه تحقیقات تاثیرات آب‌وهوای پوتسدام، رئیس مشترک کمیسیون جهانی اقتصاد آب و نویسنده اصلی این گزارش، به گاردین گفت بی‌توجهی جهانی به منابع آب، به فاجعه خواهد انجامید.

او افزود: «شواهد علمی می‌گوید ما با بحران آب مواجه‌ایم. ما از آب درست استفاده نمی‌کنیم، آب را آلوده می‌کنیم و از طریق رفتار خود با آب و هوا، کل چرخه هیدرولوژیکی جهانی را تغییر می‌دهیم. این بحرانی سه‌گانه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش، نخستین باری است که نظام جهانی آب به صورت جامع بررسی می‌شود. به گفته راکستروم، بسیاری از دولت‌ها هنوز متوجه نیستند که در مورد آب چقدر به یکدیگر وابسته‌اند. اکثر کشورها برای تقریبا نیمی از منابع آب خود، به تبخیر آب کشورهای همسایه وابسته‌اند که به آب «سبز» معروف است، زیرا در خاک نگهداری می‌شود و از تعرق در جنگل‌ها و سایر اکوسیستم‌ها، زمانی که گیاهان آب را از خاک می‌گیرند و به صورت بخار از برگ‌های خود در هوا آزاد می‌کنند، منتقل می‌شود.

این گزارش هفت توصیه کلیدی، از جمله تغییر شکل حاکمیت جهانی منابع آب، افزایش سرمایه‌گذاری در مدیریت آب از طریق مشارکت‌های دولتی و خصوصی، قیمت‌گذاری مناسب آب و ایجاد مشارکت‌‌های عادلانه با هدف تامین منابع مالی برای پروژه‌های آب در کشورهای در حال توسعه و با درآمد متوسط، ارائه کرده است.

این گزارش مدعی است که سالانه بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار یارانه در سطح جهان به بخش کشاورزی و آب اختصاص می‌یابد که اغلب باعث مصرف بیش از حد آب می‌شود. همچنین، بسیاری از روش‌های استفاده از آب ناکارآمد‌ند و باید تغییر کنند.

«نشست آب» در سازمان ملل متحد به رهبری دولت‌‌‌های هلند و تاجیکستان، روز چهارشنبه، ۲۲ مارس ۲۰۲۳، در نیویورک برگزار می‌شود و رهبران دیگر کشورها نیز به آن دعوت شده‌‌اند. این نخستین بار در بیش از چهار دهه است که اعضای سازمان ملل متحد برای بحث درباره آب گرد هم می‌آیند.

بیشتر از جهان