انتقاد از وزارت خارجه آمریکا به‌دلیل کندی روند بررسی کمک به افغانستان

بازرس ویژه آمریکا در بازسازی افغانستان این کمک ۴۰ میلیون دلاری را مشکوک عنوان کرده است

سی‌گار پس از بررسی‌های متعدد، به این نتیجه رسید که ۱۹ میلیارد دلار از کمک‌های آمریکا به افغانستان هدر رفته است- Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

چاک گرسلی، نماینده جمهوری‌خواه ایالت آیوا آمریکا در مجلس نمایندگان، وزارت خارجه دولت جو بایدن را به کندی در روند بررسی کمک ۴۰ میلیون دلاری آمریکا به افغانستان متهم کرده است. فاکس نیوز روز جمعه در گزارشی از زبان گرسلی نوشت که وزارت خارجه روند بررسی این کمک را که به باور بازرس ویژه آمریکا در بازسازی افغانستان (سی‌گار) مشکوک بوده است، بسیار به کندی به پیش می‌برد و این مسئله، نشانه تحقیر مالیات‌دهندگان آمریکا است که از طرف یک نهاد دولتی صورت می‌گیرد.

سی‌گار در گزارش چند هفته قبل خود آورده است که کمک ۴۰ میلیون دلاری آمریکا در دهه گذشته به افغانستان که از طریق وزارت خارجه این کشور صورت گرفت، مشکوک است. وزارت خارجه به سی‌گار گفت که تنها ۱۹ هزار دلار از مجموع این ۴۰ میلیون دلار مجاز بوده است که به افغانستان فرستاده شود. گرسلی نماینده مجلس آمریکا در نامه به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور، نوشت: «در دو سال گذشته، تنها چیزی که به مالیات‌دهندگان آمریکا نشان داده‌اید همین چهار کلمه بوده است و این غیرقابل قبول است. پیروی از قوانین و مقررات به‌ویژه در هنگام معاملات پولی یک خواسته است نه یک گزینه.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه آمریکا نیز در میان تعدادی از سازمان‌ها و نهادهایی است که به‌دلیل حیف و میل کمک‌های این کشور به افغانستان، مورد انتقاد قرار گرفته است. بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان در چندین گزارش مدعی شد که ۱۳۳ میلیارد دلار کمک آمریکا به افغانستان، به‌شکل نادرست مصرف شده یا حیف و میل شده است. سی‌گار به تاریخ اول مارس، نامه‌ای به وزیر خارجه آمریکا ارسال و تصریح کرد که درخواست جواب به سوال‌هایی که در سال ۲۰۱۹ از این وزارت خانه شده، به تعویق افتاده و تمایلی به جواب دادن به این سوال‌ها وجود ندارد. سی‌گار در بررسی‌اش از کمک ۴۰ میلیون دلاری وزارت خارجه آمریکا به افغانستان، حدود ۲۰ مورد انطباق نداشتن با قوانین و مقررات و ۲۴ مورد نقض قانون در کنترل داخلی را پیدا کرده است. چاک گرسلی گفت این همه نقض قانون در یک مورد واقعا شرم‌آور است. 

با این حال، وزارت خارجه آمریکا به سی‌گار گفت که تمامی سوال‌ها را در یک گزارش جواب نخواهد داد، بلکه برای هر سوال یک گزارش جداگانه تهیه خواهد شد. 

پس از انتشار گزارش‌های متعدد در مورد حیف و میل کمک‌های جهانی برای بازسازی افغانستان در این کشور، کنگره آمریکا نهادی را به نام بازرس ویژه بازسازی افغانستان (سی‌گار) در سال ۲۰۰۸ ایجاد کرد. سی‌گار موظف شد تا بررسی کند که چه مقدار از کمک‌های آمریکا به افغانستان هدر رفته است. سی‌گار پس از بررسی‌های متعدد، به این نتیجه رسید که ۱۹ میلیارد دلار از کمک‌های آمریکا به افغانستان هدر رفته است. این نهاد تاکنون در حال بررسی کمک‌های آمریکا به افغانستان بوده است و گاهی اوقات، گزارشی از حیف و میل شدن بخش دیگری از کمک‌ها به افغانستان را منتشر می‌کند.

بیشتر از جهان