وال استریت ژورنال: ایران موافقت کرد ارسال سلاح به یمن را متوقف کند

قطع تدارکات سلاح می‌تواند به حوثی‌ها ضربه بزند

این امر می‌تواند شورشیان را تحت‌ فشار قرار دهد تا برای پايان دادن به درگيری به یک توافق تن دهند-Mohammed HUWAIS / AFP

روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمريکایی و عربستان سعودی نوشت، ايران موافقت کرده است ارسال محموله‌های پنهانی سلاح به متحدانش در يمن را متوقف کند. این وعده به‌عنوان بخشی از يک توافق با ميانجيگری چين برای برقراری مجدد روابط ديپلماتيک با عربستان سعودی عمل می‌کند. اقدامی که می‌تواند به پایان یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های داخلی منطقه منجر شود. 

مقام‌های آمريکایی و عربستان سعودی می‌گويند اگر تهران مسلح کردن شورشيان یمن را متوقف کند، این امر می‌تواند شورشیان را تحت‌ فشار قرار دهد تا برای پايان دادن به درگيری به یک توافق تن دهند.

يکی از سخنگویان هیئت نمایندگی ايران در سازمان ملل متحد از پاسخ به این سوال که «آيا تهران ارسال محموله‌های تسليحاتی را لغو می‌کند يا نه؟» خودداری کرد.

تهران علنا تکذيب می‌کند که در تامین سلاح حوثی‌ها دست دارد، اما بازرسان سازمان ملل متحد بارها محموله‌های اسلحه را که از ايران به یمن می‌رفت ضبط کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس اعلام توافق عربستان سعودی و ایران و آمادگی آن‌ها برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک پس از هفت سال، مقام‌های عربستان سعودی گفتند که ایران برای پایان دادن حملات به یمن، باید حوثی‌ها را تحت ‌فشار قرار دهد. یکی از مقام‌های سعودی گفت عربستان سعودی انتظار دارد ایران به تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد احترام بگذارد که به معنای جلوگیری از رسیدن سلاح‌ به حوثی‌ها است. قطع تدارکات سلاح می‌تواند به حوثی‌ها ضربه بزند و به عربستان سعودی اجازه دهد مناطق بیشتری از یمن را از حوثی‌ها پس بگیرد. 

مقام‌های آمريکایی و سعودی گفتند می‌خواهند ببينند که آیا ايران به وعده خود عمل می‌کند یا خیر. تهران و رياض در حال طرح‌ریزی بازگشايی سفارتخانه‌های دو کشور  ظرف دو ماه آینده‌اند. یک مقام آمریکایی می‌گوید توافق برای ازسرگیری روابط عربستان سعودی و ایران «چشم‌انداز یک معامله برای یمن در آینده نزدیک را افزایش می‌دهد.» او گفت موفقیت معامله دیپلماتیک هفته گذشته به ایران بستگی دارد.

هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، اوايل هفته جاری به تهران رفت تا درباره نقش ايران در پايان دادن به جنگ بحث کند. او سپس از رياض دیدار کرد. تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور یمن، روز چهارشنبه در رياض با مقام‌های عربستان سعودی ملاقات کرد تا برای مذاکرات مجدد صلح که متوقف شده بود تلاش کند. 

به گفته اين مقام‌ها، اولويت اصلی تمدید توافق برای تمدید آتش‌بسی است که نزديک به يک سال در يمن اجرا شده است. آتش‌بس رسمی در ماه اکتبر منقضی شد، اما جناح‌های رقیب تا حد زیادی به احترام به این شرایط ادامه داده‌اند. کاهش شدید حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی که در یمن می‌جنگند و فروکش کردن حملات مرزی حوثی‌ها، نشان‌دهنده ادامه این آتش‌بس است. 

هدف ديپلمات‌ها این است که به یک معامله جديد در‌باره تمديد آتش‌بس پيش از آغاز ماه رمضان در هفته آينده برسند. هرچند مقام‌های آمريکایی گفتند که این کار در این چارچوب زمانی بسیار دشوار است.