قدیمی‌ترین مجری رادیویی زن در تاریخ جهان کیست؟

ماری مک‌کوی اجرای برنامه‌های رادیویی را حدود ۷۲ سال پیش آغاز کرد و سابقه اجرا با الویس پریسلی را نیز در کارنامه‌اش دارد

مک‌کوی:««تا جایی که به یاد دارم، رادیو همیشه بخشی از زندگی من بوده است» -- فیسبوک هواداران مک‌کوی

زنی در ایالت تگزاس آمریکا این روزها به رکوردی تاریخی دست یافته است: دیرپاترین مجری رادیویی زن در تاریخ جهان. ماری مک‌کوی ۸۵ ساله، از ۱۹۵۱ به گویندگی رادیویی مشغول بوده و سابقه روی صحنه بودن با الویس پریسلی، خواننده نام‌آور آمریکایی، را نیز دارد.

سال‌های کودکی مک‌کوی گاه به سختی می‌گذشت و او زندگی در چادر بدون آب و برق را نیز تجربه کرده است. اما از ۱۲ سالگی وارد کار در برنامه‌های رادیویی شد و زندگی‌اش به مسیر دیگری افتاد.

از این‌رو سازمان رکوردهای جهانی گینس روز سه‌شنبه، ۱۴ مارس (۲۳ اسفند)، اعلام کرد ماری مک‌کوی با نزدیک به ۷۲ سال حضور در رادیو، دیرپاترین مجری رادیویی زن تاریخ محسوب می‌شود و دوران حضور او در این حرفه، سه سال از دارنده قبلی این رکورد بیشتر است. 

این زنِ تگزاسی ۸۵ ساله به «گینس» گفت: «تا جایی که به یاد دارم، رادیو همیشه بخشی از زندگی من بوده است.»

ماری متولد شهر کوچک کارتاژ در شرق تگزاس است، اما روایت فعالیت رادیویی‌اش در اواخر دهه ۱۹۴۰ آغاز شد؛ زمانی که خانواده‌اش به شهر کوچک دیگری به نام کونرو در تقریبا ۶۰ کیلومتری شمال هیوستون، بزرگ‌ترین شهر تگزاس، نقل‌مکان کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او هنوز روزهایی را به یاد دارد که در چادری بدون دسترسی به آب و برق زندگی می‌کردند و او با خوانندگی در نمایش‌های محلی کسب درآمد می‌کرد. اما ۱۹۵۱، ماری ۱۲ ساله به موفقیت بزرگی دست یافت: شرکت در مسابقه‌ای در شبکه رادیویی «کی‌ام‌سی‌او». او سپس خواهان برنامه اختصاصی خودش شد و اعتماد ‌به‌ نفسش به گونه‌ای بود که مدیران شبکه با استخدامش موافقت کردند. 

ماری مک‌کوی ۱۲ ساله کارش را از ۲۰ آوریل ۱۹۵۱ رسما آغاز کرد. 

چهار ماه بعد، او با یک درجه ارتقا به مجری‌گری رسید و با گذشت بیش از هفت دهه، هنوز در همان قریه کوچک کونرو زندگی، و در همان شبکه رادیویی برنامه اجرا می‌کند. این شبکه البته در طول سال‌ها بارها تغییرنام داده و نام کنونی‌اش «کی‌وی‌اس‌تی» است و همچنان به پخش موسیقی سبک «کانتری» شهرت دارد. 

یکی از خاطره‌انگیزترین لحظه‌های زندگی ماری، در همان سال‌های اول از راه رسید؛ زمانی که در ۱۹۵۵ در همراهی با گروه الویس پریسلی، برای جمعی از مخاطبان چند ترانه اجرا کرد. تصویری به یادماندنی از او و پریسلی که یکدیگر را در آغوش کشیده‌اند، از آن اجرا یادگار مانده است. 

ماری مک‌کوی هنوز شش روز هفته برنامه‌ای دو ساعته با موضوع موسیقی کانتری اجرا می‌کند. نام او پیش از این در «تالار افتخار رادیو تگزاس» ثبت شده بود، اما اینک با ورود به کتاب رکوردهای گینس، به جایگاهی بالاتر می‌رسد.

بیشتر از فرهنگ و هنر