پوتین، بشار اسد را به کرملین دعوت کرد

پسکوف: «دو رهبر درباره بازسازی پس از جنگ و ادامه روند صلح با تاکید بر اولویت مطلق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه گفت‌وگو خواهند کرد.»

REUTERS دیدار بشار اسد و ولادیمیر پوتین در مسکو

ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، چهارشنبه، ۱۵ مارس (۲۴ اسفند)، در کرملین میزبان بشار اسد، رئیس‌ جمهوری سوریه، خواهد بود.

به گزارش اسوشیتدپرس، پیش‌بینی می‌شود که در دوازدهمین سالگرد جنگ داخلی سوریه، مذاکرات دو رهبر بر بازسازی سوریه پس از جنگ داخلی ویرانگر، و ترمیم روابط سوریه با ترکیه متمرکز شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، درباره اهداف این دیدار گفت:‌ «دو رهبر درباره بازسازی پس از جنگ و ادامه روند صلح در همه جوانب آن، با تاکید بر اولویت مطلق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، گفت‌وگو خواهند کرد.»

نشست چهارشنبه ولادیمیر پوتین و بشار اسد، در دوازدهمین سالگرد قیام مردم سوریه علیه حکومت بشار اسد برگزار می‌شود که به یک جنگ داخلی تمام‌عیار در این کشور بدل شد و در نتیجه آن، حدود ۵۰۰ هزار نفر کشته و نیمی از جمعیت این کشور آواره شدند.

روسیه از سپتامبر ۲۰۱۵ و با کمک جمهوری اسلامی ایران، در حمایت از دولت بشار اسد وارد جنگ داخلی سوریه شد تا با گروه‌های مخالف دولت سوریه مبارزه کند.

هرچند روسیه در یک سال گذشته منابع نظامی خود را در اوکراین متمرکز کرده است، جایگاه نظامی خود را در سوریه نیز حفظ کرده و هواپیماهای جنگی و نیروهای خود را در این کشور نگه داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسکو همچنین به یک حمایت سیاسی قوی از بشار اسد در سازمان ملل متحد دست زده و برای کمک به ترمیم روابط دولت سوریه با قدرت‌های منطقه‌ای، فعالانه میانجیگری کرده است.

برخی کشورهای عربی که پیش‌تر خواستار سرنگونی دولت بشار اسد بودند، پس از زلزله اخیر، به زلزله‌زدگان سوری کمک‌رسانی کردند و برخی نیز خواستار گفت‌وگو با دمشق و بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب شدند. بیش از یک دهه پیش و با آغاز سرکوب اعتراضات داخلی در سوریه، عضویت این کشور در اتحادیه عرب تعلیق شد.

وزیران خارجه مصر و اردن اخیرا و برای نخستین بار پس از آغاز درگیری‌ها در ماه مارس ۲۰۱۱، به دمشق سفر، و با بشار اسد دیدار کردند.  

آنکارا و دمشق در دو سوی جنگ داخلی سوریه ظاهر شدند، زیرا آنکارا از گروه‌های مخالف مسلح که کنترل مناطقی را در شمال غربی سوریه در دست دارند، حمایت‌ می‌کند. دمشق به‌منظور عادی‌سازی روابط خود با آنکارا، خواستار خروج ترکیه از مناطق تحت کنترل این کشور در شمال سوریه شد.

مسکو دسامبر گذشته میزبان مذاکرات نامنتظره‌ای بین وزیران دفاع سوریه و ترکیه بود. به‌گزارش رسانه‌های عربی، یکی از موضوعات اصلی گفت‌وگوی بشار اسد با ولادیمیر پوتین در دیدار روز چهارشنبه، آشتی بین سوریه و ترکیه است.

پسکوف درباره نقش مذاکرات پوتین و اسد در احیای روابط سوریه و ترکیه، گفت: «بدون شک موضوع روابط سوریه و ترکیه بخشی از دستورکار مذاکرات خواهد بود.»

نقطه اشتراک بین سوریه و ترکیه، نگرانی هر دو کشور از «نیروهای دموکراتیک سوریه» (با اکثریت کرد) تحت حمایت ایالات متحده در شمال شرق سوریه است. جنگجویان برخوردار از حمایت ترکیه در سوریه، در گذشته با «نیروهای دموکراتیک سوریه» درگیر شده‌اند و آن‌ها را متهم می‌کنند که بازوی «پ.‌ک.‌ک»، حزب کارگران کردستان ترکیه‌اند.

دمشق نیز «نیروهای دموکراتیک سوریه» را گروهی تجزیه‌طلب معرفی می‌کند که با کنترل میدان‌های نفتی مهم سوریه، ثروت کشور را غارت می‌کند.

معاونان وزیران خارجه سوریه، ترکیه و روسیه و نیز مشاور ارشد همتای ایرانی‌ آنان، قرار بود چهارشنبه و پنجشنبه، ۱۵ و ۱۶ مارس، در مسکو در مورد «تلاش‌های ضدتروریسم» در سوریه گفت‌وگو کنند، اما رسانه‌های دولتی سوریه می‌گویند که برگزاری این نشست «هنوز در دست بررسی است».

بیشتر از جهان