ند پرایس: برای آزادی سه زندانی آمریکایی در ایران تلاش می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یک بار دیگر تاکید کرد که برجام از دستور کار خارج شده است

ند پرایس: ایران ثابت کرده است نمی‌خواهد یا نمی‌تواند برای احیای برجام کاری انجام دهد‌ــ AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه چهاردهم مارس (۲۳ اسفند) به پرسش‌های خبرنگاران درباره وضعیت احیای برجام، تبادل زندانی با ایران، مسائل مربوط به روسیه و اوکراین پاسخ داد.

پرایس در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سفر راجر کارستنز به دوحه به این معنی است که آمریکا در حال معامله با ایران است، سفر نماینده دولت آمریکا در امور مربوط به زندانیان در کشور‌های مختلف به قطر را تایید کرد و گفت: «او در اصل برای شرکت در انجمن سوفان آنجا است؛ البته وقتی صحبت از آمریکایی‌هایی می‌شود که به ناحق در سرتاسر جهان بازداشت می‌شوند، چه در ایران یا هر جای دیگر، ما بی‌وقفه از هر راه ممکن برای آزادی سریع آن‌ها تلاش می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزود: «ما از همان اوایل این دولت اولویتمان برای آزادی سه آمریکایی را که به ناحق در ایران در بازداشت‌اند، به رژیم ایران منتقل کردیم. پرداختن به جزئیات مربوط به آنچه انجام می‌دهیم مفید نیست، اما تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که به تلاشمان برای آزادی آن‌ها متعهدیم و روی این مسئله کار می‌کنیم. دیدید که باقر نمازی به خانواده‌اش پیوست و در تلاش‌ایم هر کاری از دستمان برمی‌آید برای بازگرداندن سه آمریکایی که به ناحق در ایران بازداشت شده‌اند، انجام دهیم.»

پرایس روز دوشنبه نیز از پاسخ به سوالی درباره ارتباط آزادی شهروندان آمریکایی و آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی به‌عنوان «بخشی از توافق بالقوه» خودداری کرده و گفته بود: «نمی‌توانم در مورد تلاش‌هایمان برای آزادی شهروندان آمریکایی صحبت کنم. برای آزادی آن‌ها مفید نیست.»

گفته‌های او در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به‌تازگی در سخنانی، ادعای شکل‌گیری توافق میان ایران و آمریکا برای مبادله زندانیان را مطرح کرده است. این ادعا بلافاصله از سوی مقام‌های آمریکا تکذیب شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفته‌هایش در نشست خبری سه‌شنبه، سیاست دولت بایدن در قبال ایران را این‌طور جمع‌بندی کرد: «ایران چالش‌های متعددی دارد و ما همیشه به‌وضوح می‌دانستیم که این چالش‌ها دشوار و پیچیده‌اند. با این حال با متحدان و شرکایمان به روش‌هایی تلاش کرده‌ایم از منافعمان محافظت کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او درباره برنامه هسته‌ای ایران توضیح داد:‌ «برنامه هسته‌ای ایران یکی از چالش‌های اصلی است؛ اما من فکر می‌کنم وقتی به جایگاهی که در حال حاضر داریم، نگاه کنیم می‌بینیم که بر خلاف دولت قبلی، اکنون با متحدان اروپایی نزدیکی بیشتری داریم. پس از روی کار آمدن جو بایدن برای مدت بسیار طولانی ایالات متحده از نظر دیپلماتیک منزوی شده بود، ما به‌سرعت این موضوع را برطرف کردیم و اکنون در کنار سه کشور اروپایی به عنوان متحدان نزدیکمان به چالش هسته‌ای ایران رسیدگی می‌کنیم.»

پرایس تاکید کرد: «رژیم ایران اوایل این دولت گفت به دنبال بازگشت متقابل به برجام است اما به قول خود وفادار نبود و ثابت کرد که نمی‌خواهد یا نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد. به همین دلیل برجام دیگر در دستور کار نیست. با این حال آنچه در دستور کار است، همکاری ما با متحدان اروپایی، سایر متحدان و شرکایمان در خاورمیانه و سایر مناطق جهان است تا برای مقابله با این برنامه هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم و بر ایران به دلیل ناسازگاری و پیشرفت‌های مستمر در مورد برنامه هسته‌ای فشار بیشتری اعمال کنیم.»

او به «تامین مالی گروه‌های تروریستی و نیروهای نیابتی» از سوی ایران نیز اشاره و تاکید کرد: «ما برای مقابله با این اقدام‌های ایران تحریم‌هایی را وضع کرده‌ و در تلاش بوده‌ایم با شرکای خود در منطقه همکاری کنیم تا قابلیت‌های دفاعی و بازدارندگی‌شان را تقویت کنند. همواره کمک کرده‌ایم کشورها بتوانند در وهله اول از خود در برابر حملات فرامرزی محافظت کنند؛ حملاتی که ایران به جهات مختلف از آن‌ها حمایت کرده و به آن‌ها دامن زده است.»

سخنگوی وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، به مسکو گفت: «این دو کشور مدت‌ها است که با یکدیگر همکاری کرده‌اند و همسویی آن‌ها به ضرر مردم سوریه و مردم منطقه بوده است. تعجبی ندارد که تعامل آن‌ها در سطح بالا را شاهد باشیم.»

پرایس در ادامه، به این اشاره کرد که ارزیابی‌های ایالات متحده نشان می‌دهد روسیه همچنان به برنامه تسلیحات بیولوژیکی تهاجمی خود که نقض کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی است، ادامه می‌دهد. او در این زمینه افزود: « تحقیقات ما نشان می‌دهد روسیه برای توجیه جنگ خود در اوکراین، یک کارزار اطلاعات نادرست درباره آزمایشگاه‌های سلاح‌های بیولوژیکی در اوکراین ایجاد کرد. این کاری است که کرملین همواره انجام داده است و آنچه را خود مرتکب می‌شود، به کشورهای دیگر نسبت می‌دهد. ما در این باره اطلاعات کاملی را منتشر خواهیم کرد.»