تلاش طالبان و جمهوری اسلامی ایران برای گسترش تسهیلات در گذرگاه پل ابریشم

افغانستان کشوری مصرفی است و بخش عمده‌ نیازمندی‌های آن از ایران وارد می‌شود

گذرگاه مرزی در استان نیمروز در دوران طالبان پر تنش بوده است-Wakil KOHSAR / AFP

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان، دوشنبه، ۲۲ اسفند (۱۳ مارس)، با مقام‌های ایرانی، پل دوم گذرگاه ابریشم را در استان نیمروز در جنوب‌ غربی افغانستان، افتتاح کرد. هدف این اقدام، ایجاد تسهیلات در ترانزیت کالا با ایران است.

نورالدین عزیزی با تاکید بر گسترش فعالیت‌های تجاری میان افغانستان و ایران، گفت: «جویای توسعه و افزایش مبادلات بازرگانی با ایرانیم و می‌کوشیم فعالیت‌های مشترک داشته باشیم.»

همزمان، داوود شهرکی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استان سیستان و بلوچستان ایران، به خبرگزاری «ایرنا» گفت که به ایجاد یک راه فرعی و محل جدیدی برای بازرسی خودروها و کامیون‌ها در پل ابریشم اقدام کرده‌اند تا تسهیلات در بخش ترانزیت بیشتر فراهم شود. 

او گفت: «موانع زیرساختی در منطقه پل ابریشم داریم که طبیعتا باید رفع شوند؛ به‌ویژه باند دوم پل ابریشم است که این پل مهم و راهبردی در آینده نزدیک باید تکمیل شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که به منظور کاهش ترافیک و تسریع در روند ترانزیت در پایانه مرزی ملیک، بخشی از تردد خودروها و کامیون‌ها از طریق پل ابریشم دوم صورت خواهد گرفت.

پس از ایجاد زیرساخت و تسهیلات در پل ابریشم دوم، کندی در امور گذرنامه و طی مراحل گمرکی در گذرگاه مرزی ملیک در استان نیمروز تا حدودی بر طرف شده است.

مسئولان در استان سیستان و بلوچستان اطمینان دادند که زیرساخت‌های گذرگاه میلک و بازارچه‌های مرزی را گسترش می‌دهند و در کنار آن، توفقگاه‌های ایمن برای کامیون‌ها را ایجاد می‌کنند. 

این در حالی است که تاکنون چندین بار کامیون‌های حامل نفت در مرز میلک دچار حریق شده‌اند و آتش‌سوزی‌ها با کمک نیروهای آتش‌نشانی ایران مهار شده است. 

افغانستان کشوری مصرفی است و بخش عمده نیازمندی‌های آن از ایران وارد می‌شود. در دوران حکومت پیشین افغانستان، شمار کارخانه‌های تولیدی افزایش یافته بود، اما با روی کار آمدن طالبان بخش زیادی از این کارخانه‌ها از فعالیت بازمانده‌اند. 

گذرگاه مرزی در استان نیمروز در دوران طالبان پرتنش بوده است. نیروهای طالبان چندین بار حریم زمینی ایران را نقض کردند، با مرزبانان ایرانی به درگیری پرداختند و یک مرزبان را نیز چندین ساعت به اسارت گرفتند.

اما جمهوری اسلامی ایران از ایجاد تنش مرزی با طالبان پرهیز کرده و واکنش نرمی به این اقدامات طالبان نشان داده است.

سه استان هرات، فراه و نیمروز در افغانستان، با ایران مرز مشترک دارند و بخشی از بودجه حکومت طالبان از درآمد گمرک در گذرگاه‌های مرزی تامین می‌شود. 

طالبان می‌کوشند با افزایش امکانات گذرگاه‌های مرزی، مالیات گمرکی بیشتری جمع‌آوری کنند تا بخشی از مشکلات اقتصادی حکومتشان برطرف شود.