گمانه‌زنی‌ها درباره دیدار ترامپ و جانسون در لندن

گزارشها حاکی از این است که ترامپ و جانسون از گفت‌وگویی دونفره پرهیز خواهند کرد


رئیس جمهور آمریکا در جریان سفرهای پیشین خود از اظهارنظر درباره سیاست بریتانیا پرهیز نکرده است-Brendan Smialowski / AFP

ترامپ، که قبلا در انتخابات آینده بریتانیا دخالت کرده است، قرار است دوشنبه شب در اجلاس سران ناتو که رهبران 29 کشور عضو این پیمان نظامی در آن حاضر خواهند بود شرکت کند.

اما این اجلاس در حالی برگزار می‌شود که رقابت‌های شدیدی برای انتخابات عمومی در جریان است و جانسون به خاطر مسئله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و آینده خدمات بهداشت همگانی این کشور، تحت مدیریت دولت محافظه‌کار با انتقادات شدیدی روبروست.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، اوایل این هفته یک پرونده 451 صفحه ای منتشر کرد که به گفته او نشان می‌دهد در مذاکرات تجاری آینده میان یک دولت محافظه‌کار و واشینگتن، خدمات بهداشتی از موضوع‌های گفتگو خواهد بود.

بنا بر گزارشات، از آن زمان تا کنون، رؤسای حزب محافظه‌کار از این كه رئیس جمهوری آمریكا می‌تواند با ادعاهای جنجال برانگیز درباره خدمات بهداشت همگانی، در طول حضور 48 ساعتە خود در لندن، ضربه‌ای شدید به کارزار انتخاباتی محافظه‌کاران وارد کند، ابراز نگرانی كرده‌اند.

به گزارش شرکت تحلیل داده «یوگاو»، ترامپ در بریتانیا به شدت نامحبوب است و از هر سه بریتانیایی دو نفر نسبت به این ستاره سابق تلویزیون نظر مساعدی ندارند.

مسئولان در مقر نخست‌وزیری می‌گویند برنامه آقای جانسون تا روز دوشنبه مشخص نخواهد شد، اما روزنامه دِ سان، روز جمعه گزارش داد در طول این اجلاس دو روزه سران ناتو، نخست وزیر بریتانیا و ترامپ تا جای ممکن به هم نزدیک نخواهند شد و هیچ گفتگوی دوجانبه‌ای بین این دو برگزار نخواهد شد.

آقای جانسون، که حزب او طبق نظرسنجی‌ها به طور قابل توجهی از رقبای خود جلو است، روز جمعه گفت «بهترین» کاری که ترامپ می‌تواند بکند این است که از اظهارنظر درباره انتخابات 12 دسامبر خودداری کند.

او در گفتگو با رادیو ال‌بی‌سی گفت: «چیزی که طبق سنت، ما به عنوان متحد و دوست از آن پرهیز می‌کنیم، دخالت کردن در کارزارهای انتخاباتی یکدیگر است. وقتی شما دوستان و متحدان نزدیکی مانند بریتانیا و آمریکا دارید، بهترین کار این است که هیچ‌کدام در انتخابات دیگری دخالت نکند.»

اما ترامپ تا اینجا هم در این انتخابات دخالت کرده است. او ماه گذشته گفته که انتخاب کوربین برای بریتانیا «بسیار بد» خواهد بود و جانسون باید با نایجل فاراژ، رهبر حزب برگزیت، یک ائتلاف تشکیل دهد.

کوربین ستایش ترامپ از جانسون را به عنوان دستاویزی مهم برای حمله به محافظه‌کاران در کارزار انتخاباتی به کار گرفته است و می‌گوید اگر آنها در انتخابات برنده شوند، پس از برگزیت بخش‌هایی از خدمات بهداشت همگانی را به شرکت‌های آمریکایی خواهند فروخت.

رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفرهای پیشین خود از اظهارنظر درباره سیاست بریتانیا پرهیز نکرده است؛ او از سیاست ترزا می، نخست وزیر پیشین بریتانیا، در مورد برگزیت انتقاد کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آنجا که ترامپ قبلا گفته است که همه موضوع‌ها باید روی میز مذاکره باشد، به احتمال زیاد در جریان این سفر از او سئوال خواهد شد که نظرش درباره گفتگوهای تجاری آینده چیست و آیا این گفتگوها شامل «خدمات بهداشت همگانی» نیز خواهد شد یا خیر.

اما جانسون گفته است که اگر گنجاندن خدمات بهداشتی از پیش شرط‌های مذاکره باشد، او مذاکرات تجاری را ترک خواهد کرد.

او گفته است: «اولا، خدمات بهداشت همگانی، فروشی نیست. تحت هیچ شرایطی، این دولت یا هر دولت محافظه‌کار دیگری کاری نخواهد کرد که خدمات بهداشت همگانی در مذاکرات تجاری گنجانده شود یا چنین خدماتی خصوصی‌سازی شوند.»

به‌رغم وعده‌های آقای جانسون، پزشکان، پرستاران و سایر کارمندان خدمات بهداشت همگانی، قراراست عصر سه‌شنبه به نشانه اعتراض جلو کاخ باکینگهام تجمع کنند تا جامعه و مسئولان را از خطراتی که در معامله تجاری آینده بریتانیا و آمریکا متوجه خدمات بهداشتی است آگاه کنند.

این راهپیمایی اعتراضی که از میدان ترافالگار آغاز می‌شود، هنگام دیدار ترامپ و دیگر رهبران ناتو با ملکه، که قرار است ساعت 6 بعدازظهر برگزار شود، به کاخ باکینگهام خواهد رسید.

 

© The Independent