دستیابی شبه‌نظامیان به سلاح‌های پیشرفته آمریکایی و درماندگی پاکستان

گمان می‌رود حکومت طالبان در ازای کمک تی‌تی‌پی برای تسلط آنان بر افغانستان، بخشی از غنائم جنگی را به این گروه بخشیده باشند

طالبان پاکستانی با سلاح‌های مدرن ساخت آمریکا ویدیوهای تبلیغاتی ساخته‌ و منتشر کرده‌اند- WAKIL KOHSAR / AFP

پلیس و کارشناسان پاکستانی می‌گویند تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) به تسلیحات مدرن و دوربین‌های دیددرشب دست یافته‌اند و این به بالا رفتن تعداد تلفات نیروهای پلیس پاکستان منجر شده است.

به گزارش نیکی آسیا، حکومت پاکستان در تلاش برای مهار فعالیت‌های نظامی تی‌تی‌پی است؛ گروهی که پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، «جسورانه‌تر» از قبل عمل می‌کنند. اسلام‌آباد به‌ دلیل کاهش ارزش پول ملی خود تحت فشارهای اقتصادی قرار دارد و این موضوع مبارزه با تی‌تی‌پی را دشوارتر از قبل کرده است.

بر اساس گزارش موسسه مطالعات صلح پاکستان که در اسلام‌آباد مستقر است، تی‌تی‌پی در سال ۲۰۲۲ مسئولیت ۸۹ حمله در سراسر پاکستان به‌ویژه ایالت خیبر پختونخوا را به عهده گرفته است. این در حالی است که چهارماه از این سال را با میانجیگری طالبان افغانستان، در شرایط آتش‌بس با حکومت پاکستان بود.

آمار پلیس پاکستان نشان می‌دهد که سال ۲۰۲۲ در حملات تروریستی در خیبرپختونخوا، ۱۱۸ نیروی پلیس کشته شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس در خیبرپختونخوا دریافته است که جنگجویان تحریک طالبان پاکستانی برای شبیخون‌های شبانه در برخی حملات، از سلاح‌ها و ابزارهای پیشرفته متعلق به نیروهای آمریکایی یا افغان استفاده کرده‌اند. در ۱۴ ژانویه، تی‌تی‌پی در حومه پیشاور از تجهیزات پیشرفته مانند دوربین‌های حرارتی استفاده کرد. در این حمله، سه افسر پلیس از جمله یک مقام ارشد کشته شدند.

بر اساس گزارش وزارت دفاع ایالات متحده که سال ۲۰۲۲ منتشر شد، تجهیزات نظامی به ارزش ۷.۱۲ میلیارد دلار در اختیار دولت سابق افغانستان بود که در اوت ۲۰۲۱ به دست طالبان افتاد. طالبان افغانستان دسترسی تحریک طالبان پاکستانی و سایر گروه‌های شبه‌نظامی به این تجهیزات رهاشده را تکذیب کردند. آن‌ها به‌دلیل نزدیکی به تی‌تی‌پی و به اصطلاح «برادرخواندگی» باهم، به اسلام‌آباد برای مبارزه جدی با این گروه قولی نداده‌اند.

رهبران طالبان نگران‌اند که با فشار به تی‌تی‌پی، شماری از فرماندهان و نیروهایشان انشعاب کنند و به گروه‌های تروریستی دیگر بپیوندند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که اعضای تحریک طالبان پاکستانی به تفنگ‌های تک‌تیرانداز ام۲۴ و ام۴ با دوربین‌های پیشرفته و تفنگ‌های ام۱۶ای۴ با دوربین‌های حرارتی دست یافته‌اند. جنگجویان تی‌تی‌پی با سلاح‌های مدرن ساخت آمریکا ویدیوهای تبلیغاتی ساخته‌ و منتشر کرده‌اند و این به نگرانی‌های حکومت پاکستان دامن زده است.

کارشناسان امنیتی می‌گویند جنگجویان تی‌تی‌پی با استفاده از دوربین‌های دیددرشب به‌راحتی نیروهای پلیس پاکستان را هدف قرار می‌دهند و پلیس نمی‌تواند با آن‌ها مقابله کند.

جنگجویان تحریک طالبان پاکستانی در کنار طالبان افغانستان برای سرنگونی حکومت افغانستان جنگیده‌اند. گمان می‌رود طالبان در ازای کمک تی‌تی‌پی به آنان برای تسلط بر افغانستان، بخشی از غنائم جنگی را به این گروه بخشیده‌اند.

در کنار این، گزارش‌های متعددی مبنی بر قاچاق تجهیزات آمریکایی نیروهای حکومت سرنگون‌شده افغانستان به پاکستان هم وجود دارد. نیروهای پیشین افغانستان به برخی از تجهیزات جنگی سبک در سطح نیروهای ناتو مجهز بودند؛ در حالی که بسیاری از کشورهای همسایه چنین تجهیزات در اختیار ندارند.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، ایالت خیبرپختونخوا در تلاش برای مقابله با حملات شبانه تی‌تی‌پی، تعداد اندکی دوربین‌های دیددرشب در اختیار نیروهایش قرار داده است اما منابع پاکستان برای تامین تجهیزات بیشتر محدود است.

به پاکستان انتقاد می‌شود که پس از سرکوب تی‌تی‌پی تا سال ۲۰۱۷، بودجه نیروهای نظامی خود در ایالت‌های خیبرپختونخوا و بلوچستان را کاهش داد و این به افزایش تهدید‌های این گروه مسلح در این دو منطقه منجر شد. در مقابل، تی‌تی‌پی به‎ دلیل نزدیکی با طالبان افغانستان، روش‌های ساخت مواد منفجره کنترل از راه دور، بمب‌های دست‌ساز و جلیقه‌های انتحاری را فرا گرفت و در کنار تجهیزات پیشرفته آمریکایی از آن‌ها هم استفاده می‌کند.

تاکتیک طالبان افغانستان برای فرسایشی کردن جنگ استفاده از مواد انفجاری و عملیات انتحاری بود و از این طریق توانستند نیروهای حکومت پیشین را با چالش جدی مواجه کنند؛ نیروهایی که حمایت ایالات متحده آمریکا و ناتو را با خود داشتند. حالا تحریک طالبان پاکستانی هم در تلاش برای استفاده از همین تاکتیک طالبان افغانستان است.

بیشتر از جهان