پنج نکته که درباره اسکار ۲۰۲۳ باید بدانید

آیا مراسم اسکار امسال نیز تحت تاثیر سیلی جنجالی ویل اسمیت قرار می‌گیرد؟

فیلم «همه‌چیز، همه‌جا، به یکباره» با ۱۱ نامزدی پیشتاز است ـ‌AFP

زمان زیادی تا برگزاری نودوپنجمین دوره جوایز اسکار باقی نمانده است. مراسم اسکار سال گذشته به یکی از به یاد ماندنی‌ترین مراسم اهدای جوایز سینمایی تبدیل شد، البته نه به‌دلیل فیلم‌هایی که در آن شرکت کرده بودند بلکه به‌دلیل سیلی جنجالی ویل اسمیت به کریس راک که حاضران و بینندگان را در شوک فرو برد.

اما آیا اسکار ۲۰۲۳ نیز همچنان تحت تاثیر حرکت غیرمنتظره ویل اسمیت قرار خواهد گرفت یا ماجراهای تازه‌ای در انتظار این مهم‌ترین جایزه سینمایی جهان است؟

خبرگزاری فرانس ۲۴ در گزارش خود پنج نکته از مهم‌ترین مواردی را که در مراسم امسال اسکار به‌عنوان بزرگ‌ترین شب هالیوود باید به آن‌ها توجه کرد، بررسی کرده است.

۱: درخشش ستارگان موسیقی و غیبت لیدی گاگا

در هفته‌های گذشته یکی از بحث‌های مهم درباره اسکار این بود که کدام خواننده مطرح قرار است در این مراسم سینمایی مهم روی سن برود. پس از گمانه‌زنی‌های متعدد، حالا مشخص شده است که ریانا، سوپراستار پاپ، تنها چند هفته پس از اجرا در سوپربال راهی اسکار نیز خواهد شد.

ریانا که به تازگی اعلام کرده باردار است، همچنان دست از فعالیت‌های هنری خود نمی‌کشد و قرار است در تازه‌ترین مراسم اسکار آهنگ «من را بالا ببر» (Lift Me Up)  را اجرا کند.

دیوید برن، خواننده گروه «تاکینگ هدز»، و استفانی هسو نیز از چهره‌هایی‌اند که در این مراسم روی سن می‌روند و آهنگ «این زندگی است» (This Is A Life) را اجرا می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین اجراهای موسیقی اسکار امسال نیز به «ناتو ناتو» تعلق می‌گیرد، کسی که با اجرا در فیلم «آر آر آر» از سینمای هند، تماشاگران را روی صندلی‌های خود به رقص درمی‌آورد.

لنی کراویتز نیز قرار است اجرای درخشانی داشته باشد؛ اما خبر بد برای طرفداران لیدی گاگا این است که او مشغول فیلمبرداری یک فیلم است و تهیه‌کنندگان اسکار اعلام کرده‌اند که نمی‌تواند در مراسم امسال هنرنمایی کند.

۲: بهترین بازیگر زن تاریخ‌ساز می‌شود؟

انتخاب بهترین بازیگر زن در مراسم این دوره اسکار احتمالا رکوردها را جابه‌جا خواهد کرد.

اگر میشل یئو از فیلم «همه‌چیز، همه‌جا، به یکباره» بتواند کیت بلانشت از فیلم «تار» را شکست دهد، اولین زن آسیایی خواهد بود که جایزه بهترین بازیگر زن اسکار را به دست می‌آورد. از سوی دیگر،‌ اگر کیت بلانشت برنده این عنوان شود، هشتمین بازیگر تاریخ خواهد بود که برنده سه جایزه اسکار شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، آندریا رایزبورو پس از جنجال‌هایی که هنگام قرار گرفتن نامش در این فهرست به همراه داشت، احتمالا بعیدترین گزینه‌ای خواهد بود که اسکار را با خود به خانه ببرد.

منتقدان این بازیگر بریتانیایی که در درام مستقل «به لزلی» بازی کرده است می‌گویند که نام او به لطف کارزار جنجالی دوستانش در فهرست نامزدهای اسکار قرار گرفته است و نامزدی او احتمال قرار گرفتن دو بازیگر سیاهپوست مطرح را که احتمال حتی برد آن‌ها بود، از راه یافتن به این فهرست باز داشت.

۳: چه کسی جایگزین ویل اسمیت می‌شود؟

یکی از پرسش‌های مهم درباره اسکار امسال این است که چه کسی جایزه بهترین بازیگر مرد را اهدا می‌کند؟

به طور معمول، این کار را برنده بهترین بازیگر سال قبل انجام می‌دهد، اما با توجه به اینکه ویل اسمیت، برنده اسکار ۲۰۲۲ با فیلم شاه ریچارد، در حال گذراندن یک دهه محرومیت از حضور در مراسم اسکار است، به نظر می‌رسد که این امر چندان محتمل نباشد.

ویل اسمیت سال گذشته به‌دلیل شوخی کریس راک، مجری برنامه، در مورد همسرش روی سن رفت و به او سیلی زد.

سازمان‌دهندگان اسکار می‌گویند که برای مراسم اسکار امسال و سال‌های بعد تدارک محافظتی ویژه‌ای برای اقدام‌های غیرمترقبه در نظر گرفته‌اند که از اتفاق مشابهی که برای کریس راک به‌عنوان مجری رخ داد، پیشگیری شود.

در تازه‌ترین مراسم اسکار، جیمی کیمل، کمدین و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی، مسئولیت اجرا را بر عهده خواهد داشت. او برای سومین بار در این جشنواره سینمایی مهم در نقش مجری فعالیت می‌کند.

۴: آنجلا باست شگفت‌انگیز

آنجلا باست ۶۴ ساله با ایفای نقش ملکه راموندا در فیلم «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» (پلنگ سیاه ۲) نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده است.

این بازیگر تحسین‌شده با اینکه پیش از این در فیلم‌هایی از جمله «عشق چه ربطی به آن دارد» درخشیده، هرگز برنده اسکار نشده است و باید دید که آیا اولین برد او برای یک فیلم ابرقهرمانی به دست می‌آید یا خیر.

آنجلا باست باید برای دریافت این جایزه، جیمی لی کرتیس (از فیلم همه‌چیز، همه‌جا، به یکباره) و کری کاندون (از فیلم بنشی‌های اینیشرین) را کنار بزند.

۵: در جبهه غرب خبری نیست

اگر فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» بتواند برنده بهترین فیلم اسکار امسال شود، اولین فیلمی با این نام خواهد بود که دو بار برنده بزرگ‌ترین جایزه هالیوود می‌شود.

در حالی که در سومین دوره اهدای جوایز اسکار در سال ۱۹۳۰، فیلم اقتباسی انگلیسی‌زبانی به نام «در جبهه غرب خبری نیست» موفق به کسب افتخارات بسیاری از جمله برنده بهترین فیلم شد، ممکن است نسخه آلمانی‌زبان این فیلم نیز امسال برنده اسکار بهترین فیلم شود.

این رمان آلمانی نوشته اریش ماریا رمارک به بیش از ۵۰ زبان ترجمه شده و به‌عنوان مشهورترین رمان ضدجنگ شناخته می‌شود.

در شرایطی که فیلم «همه‌چیز، همه‌جا، به یکباره» آمریکایی با ۱۱ نامزدی دریافت جایزه پیشتاز اسکار امسال است، اگر فیلمی بتواند مانع کسب همه جایزه‌ها از طرف این فیلم شود، احتمالا همین اقتباس سینمایی است.

بیشتر از فیلم