نیویورک‌تایمز: «خرس نیست» جعفر پناهی باید نامزد اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردان شود

دو منتقد شهیر فیلم یکی از پرخواننده‌ترین روزنامه‌های جهان خواهان نامزدی پناهی برای اسکار شدند

مانولا دارگیس و ای او اسکات، منتقدان شهیر فیلم روزنامه «نیویورک‌تایمز»‌ آمریکا، در فهرست پیشنهادی خود برای نامزدی اسکار، جایگاهی ویژه به «خرس نیست»، آخرین ساخته جعفر پناهی، اختصاص دادند. دارگیس و اسکات می‌گویند که «خرس نیست» لایق نامزدی جایزه اسکار «بهترین فیلم» و «بهترین کارگردانی» است، و دارگیس پناهی را لایق نامزدی در دو رشته دیگر نیز می‌داند: «بهترین فیلمنامه اصلی» و «بهترین بازیگر مرد نقش اول». 

پناهی که از دو ماه پیش از خیزش کنونی مردم ایران در زندان اوین زندانی شده است، اگر بتواند حتی به بخشی از این نامزدی‌ها دست یابد، به افتخاری بی‌سابقه در تاریخ سینمای ایران خواهد رسید. اصغر فرهادی، پرافتخارترین کارگردان تاریخ سینمای ایران، دو بار برنده جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی شده است، اما نامزدی در رشته‌های اصلی اسکار همچون «بهترین فیلم» و «بهترین کارگردانی» برای ایرانی‌ها سابقه نداشته است. فرهادی البته برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» نامزد جایزه اسکار «بهترین فیلمنامه اصلی» شده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال‌ها است که پناهی به دلیل محدودیت‌های شدیدی که بر او اعمال می‌شود، به صورت پنهانی و بدون مجوز مقام‌های جمهوری اسلامی ایران فیلم می‌سازد، اما در ۲۰ تیر ۱۴۰۱ ماه وقتی برای پیگیری وضعیت دو فیلمساز بازداشت شده، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد به دادسرای اوین رفته بود بازداشت و به این زندان منتقل شد و سپس قوه قضائیه اعلام کرد که حکم شش سال حبس که پیش‌تر علیه او صادر شده بود را به اجرا گذاشته است.

فیلم «خرس نیست» جعفر پناهی پس از نمایش در جشنواره ونیز، جایزه ویژه هیات داوران این جشنواره را گرفت که معمولا به سومین «بهترین فیلم» داده می‌شود. 

پناهی در سال‌های اخیر بارها مهم‌ترین جوایز جشنواره‌های جهان را به دست آورده است. او در سال ۲۰۱۵ با «تاکسی»‌ جایزه «خرس طلایی» جشنواره برلین را گرفت، و در سال در ۲۰۱۸ با «سه رخ» جایزه «بهترین فیلمنامه» جشنواره کن را از آن خود کرد. 

بیشتر از فیلم