هشدار مشترک بریتانیا و فرانسه به ایران در مورد برنامه هسته‌ای و موشکی

مکرون و سوناک درمورد فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه ابراز نگرانی کردند

فرانسه و بریتانیا بر عزم خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای تاکید کردند - AFP

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، در پاریس با یکدیگر دیدار کردند. این دو سیاستمدار در جریان برگزاری سی و ششمین اجلاس سران فرانسه و بریتانیا، ضمن تاکید بر دوستی و همکاری دیرینه، بیانیه مشترکی را درباره گسترش روابط دو کشور و همچنین مسائل مختلفی ازجمله جنگ در اوکراین، جامعه سیاسی اروپا و سایر مسائل بین‌المللی ازجمله فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران امضا کردند.

بر اساس این بیانیه که در وب‌سایت دولت بریتانیا منتشر شده است، مکرون و سوناک در دیدار با یکدیگر بر عزم خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای تاکید کردند.

این دو کشور با ابراز نگرانی از شدت گرفتن برنامه هسته‌ای ایران به‌ویژه پس از اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره یافتن ذرات اورانیوم با غنای ۸۳.۷ درصد، در بیانیه مشترک اعلام کردند: «این موضوع نشان‌دهنده یک پیشرفت بی‌سابقه و بسیار جدی در برنامه هسته‌ای ایران است. از جمهوری اسلامی انتظار می‌رود که به‌طور کامل با آژانس همکاری کند تا منشا این ذرات مشخص شود و در عین حال به تمام تعهدات بین‌المللی الزام‌آور قانونی در اعمال پادمان‌های موثر پایبند باشد.»

آن‌ها همچنین به «نگرانی‌های جدی در‌مورد فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه و اطراف آن» و «رفتار تهدیدآمیز ایران در‌مورد افراد مقیم اروپا» اشاره کردند.

در این بیانیه درباره فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالیستیک و کروز ایران، ازجمله انتقال فناوری موشکی و انتقال هواپیماهای بدون سرنشین و تسلیحات نیز ابراز نگرانی شده و «انتقال پهپادهای ایران در حمایت از تجاوز روسیه به اوکراین» محکوم شده است.

فرانسه و بریتانیا در بیانیه خود در‌مورد تحویل سلاح‌های جدید به روسیه، به‌ویژه موشک‌های بالیستیک «که تنش را تشدید می‌کند»، به ایران هشدار دادند و از جمهوری اسلامی خواستند که به‌طور کامل به تمام قطعنامه‌های مربوط پایبند باشد.

این دو کشور تاکید کردند که هماهنگی خود را برای جلوگیری از «دستیابی ایران به توانمندی تسلیحات هسته‌ای» و «مقابله با تکثیر موشک‌ها و پهپادها به‌عنوان یک تهدید مستقیم برای ثبات منطقه‌ای، اروپایی و بین‌المللی» تقویت خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امانوئل مکرون و ریشی سوناک همچنین در بیانیه مشترک خود، با واکنش به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تاکید کردند: «با گذشت بیش از یک سال از جنگ تجاوزکارانه و غیرقانونی روسیه علیه اوکراین، مصمم هستیم که با تهدید روسیه برای امنیت اروپا مقابله کنیم و تا هر زمانی که جنگ طول بکشد به اوکراین حمایت تزلزل‌ناپذیر نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی ارائه کنیم.»

این دو کشور حمله پوتین به اوکراین را تهدیدی جدی برای امنیت اروپا و سایر جوامع بین‌المللی دانستند و تاکید کردند که «لفاظی‌های غیرمسئولانه هسته‌ای روسیه» پذیرفتنی نیست. آن‌ها از تصمیم مسکو برای تعلیق مشارکت خود در پیمان «استارت نو» به‌عنوان ابزاری ضروری برای کنترل تسلیحات هسته‌ای و ثبات استراتژیک، ابراز تاسف کردند و خواهان آن شدند که روسیه فورا با پایبندی کامل به این معاهده بازگردد. آن‌ها همچنین در‌مورد همکاری مشترک برای تضمین پاسخگویی درباره جنایات ارتکابی روسیه در اوکراین در مجامع بین‌المللی و مرتبط توافق کردند.

فرانسه و بریتانیا در بخش دیگری تاکید کردند که به‌منظور مقابله با تغییرات اقلیمی، با همکاری شرکای خود بر انرژی پاک خانگی در اروپا تمرکز کنند و تلاش کنند وابستگی خود را به سوخت‌های فسیلی کاهش دهند.

این دو کشور ضمن تاکید بر «تقویت موضع بازدارندگی و دفاعی ناتو در درازمدت»، اعلام کردند که از طریق افزایش گفت‌وگو و هماهنگی استراتژی‌ها و دکترین‌های ملی در همه حوزه‌ها همکاری خواهند کرد. آن‌ها همچنین در بیانیه خود افزودند که به حمایت از تصویب سریع پروتکل‌های الحاق سوئد و فنلاند به ناتو ادامه خواهند داد.

این دو کشور در بیانیه خود به مسائل کشورهای خاورمیانه نیز اشاره کردند. فرانسه و بریتانیا بر «تعهد به امنیت و ثبات منطقه‌ای» تاکید و اضافه کردند که در زمینه مناقشه اسرائیل و فلسطین، به راه‌حل دو دولتی تاکید دارند و با تمام اقدام‌های یک‌جانبه‌ای که این راه‌حل را تضعیف کند (ازجمله گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیل) به‌شدت مخالف‌اند.

فرانسه و بریتانیا تعداد بی‌سابقه آزمایش‌ موشک‌های بالیستیک کره شمالی را نیز تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه دانستند و آن را به‌شدت محکوم کردند. این دو کشور اضافه کردند که به ترغیب کره شمالی برای پذیرش پیشنهادهای گفت‌وگو و بازگشت به میز مذاکره ادامه خواهند داد.

این دو کشور همچنین صریحا از چین خواستند که در جنگ روسیه در اوکراین، به روسیه یا نیروهای نیابتی این کشور کمک مادی نکند.

مکرون و سوناک ضمن ابراز نگرانی درباره اقدام چین و نقض حقوق بشر، بر خودمختاری هنگ‌کنگ تاکید کردند و خواستار حل مسالمت‌آمیز مسائل بین پکن و تایپه شدند.

فرانسه و بریتانیا در ادامه بر «پایان دادن به فعالیت‌های غیرقانونی قاچاقچیان در کانال مانش» نیز تاکید و اعلام کردند که قصد دارند تا تابستان ۲۰۲۳ یک برنامه اقدام مشترک درباره مهاجرت غیرقانونی تنظیم کنند.

بیشتر از جهان