احیای مناسبات تهران و ریاض؛ فرصتی برای حمله سیاستمداران اسرائیلی به دولت نتانیاهو

مقام‌ها و کارشناسان اسرائیلی می‌گویند که بهبود روابط ایران و عربستان ضربه‌ای مهلک به سیاست خارجی و امنیت اسرائیل است

سیاستمداران اسرائیلی و منتقدان دولت می‌گویند نتانیاهو امنیت کشور را به خطر انداخته است- GIL COHEN-MAGEN / AFP

خبر ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک میان تهران و ریاض واکنش منفی سیاستمداران اسرائیلی را برانگیخته است و شماری از مقام‌های سابق دولت این کشور پیکان حمله‌های خود را به سوی دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر آن کشور، نشانه رفته و می‌گویند که تحول جدید میان ایران و عربستان سعودی، ضربه‌ای به سیاست خارجی و امنیت اسرائیل و نتیجه ناکارآمدی دولت است.  

یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، آن را «تحول خطرناکی» توصیف کرد که به معنی فروریختن دیوار دفاعی است که اسرائیل در مقابل ایران ساخته است. 

لاپید با استفاده از فرصت پیش‌آمده برای انتقاد از دولت نتانیاهو، روز جمعه گفت:‌ «توافق میان عربستان سعودی و ایران نشان‌دهنده شکست کامل و خطرناک سیاست خارجی اسرائیل است.»

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، ساعاتی پیش در روز ۱۹ اسفند (دهم مارس)، در مذاکراتی در پکن و با میانجیگری چین بر سر ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک دو طرف توافق کردند. 

خبرگزاری‌‌ها نوشتند که در نتیجه مذاکرات تهران و ریاض توافق کردند که مناسبات دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌های خود را ظرف دو ماه در کشورهای متقابل بازگشایی کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیاستمداران اسرائیلی بلافاصله پس از اعلام خبر از‌سرگیری مناسبات این دو قدرت رقیب در خاورمیانه، درباره آن ابراز نگرانی کردند و گفتند که این توافق می‌تواند یکی از ابتکارهای سیاسی اصلی دولت بنیامین نتانیاهو برای عادی‌سازی مناسباتش با عربستان سعودی را تضعیف کند.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، نیز این توافق را «جدی و خطرناک برای اسرائیل» و «پیروزی سیاسی برای ایران»‌ توصیف کرد و گفت: «این ضربه‌ای مهلک به تلاش‌ها برای تشکیل یک ائتلاف علیه ایران است.»

بنت نیز از این فرصت برای حمله به نتانیاهو استفاده کرد و گفت که اتحاد ایران و عربستان سعودی نشان‌دهنده «شکست شدید دولت نتانیاهو و ناشی از غلفت سیاسی و ضعف عمومی و درگیری‌های داخلی اسرائیل است».

بنت گفت در شرایطی که اسرائیل در میانه ناآرامی بر سر ناکارآمدی دولت و خودتخریبی است، کشورهای جهان و منطقه به تماشا نشسته‌اند و طرف خود را انتخاب می‌کنند. 

پیش‌تر، کشورهای مختلف منطقه از جمله عراق، عمان، ترکیه، امارات متحده عربی، و همچنین کاخ سفید در آمریکا از این خبر به‌عنوان تلاش برای صلح و ثبات در منطقه استقبال کردند. 

نفتالی بنت در ادامه حمله‌هایش به دولت نتانیاهو، آن را «یک شکست بزرگ اقتصادی، سیاسی و امنیتی» توصیف کرد که «موجودیت اسرائیل را به مخاطره می‌اندازد»، و خواستار بر سر کار آمدن یک دولت اضطراری ملی شد که «به سرعت خسارت را جبران کند». 

بنی گانتز، وزیر دفاع سابق اسرائیل، نیز احیای مناسبات ایران و عربستان را مایه نگرانی و غیرقابل چشم‌پوشی توصیف کرد و مانند دیگر مقام‌های سابق دولتی، نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو را به باد انتقاد گرفت. گانتز گفت: «چالش‌های بزرگ امنیتی علیه کشور در حال افزایش است و نخست‌وزیر و کابینه‌اش سرشان به کودتا گرم است.» گانتز گفت که از نظر او نتانیاهو امنیت اسرائیل و شهروندانش را به خطر انداخته است. 

نشریه اورشلیم‌ پست همچنین به نقل از یولی ادلستاین، رئیس کمیته خارجی و دفاعی کنست، گفت که اتحاد میان ایران و عربستان سعودی «برای اسرائیل و تمام جهان نامیمون است».

کارشناسان و تحلیلگران اسرائیلی نیز بهبود روابط ایران و عربستان را برای کشور خود مضر توصیف کرده‌اند. دنیس سیترینویچ، کارشناس امور ایران در موسسه ملی مطالعات امنتی در دانشگاه تل‌آویو، در توییتی نوشت که اتحاد فوق به اسرائیل پیام می‌دهد که رویایش برای اتحاد منطقه‌ای عملی نیست. او گفت که چنین اتحادی تاکیدی بر این نکته است که بیشتر کشورهای منطقه گفت‌وگو را بهترین راه مقابله با ایران می‌دانند و به این ترتیب، اسرائیل را به‌عنوان تنها کشوری که روی گزینه نظامی متمرکز است، تنها می‌گذارند. 

کسنیا سوتلووا، تحلیلگر موسسه منطقه‌ای اسرائیل برای سیاست خارجی، نیز در توییتی نوشت: «عربستان سعودی مناسباتش را عادی می‌کند، آن هم نه با اسرائیل بلکه با ایران.» و هم‌زمان، «علنا اسرائیل را بابت رفتار با فلسطینی‌ها نکوهش کرده است». او افزود: «فقط دو ماه پیش بود که نتانیاهو وعده صلح با عربستان سعودی را داد. به نظر می‌رسد که در جهت مخالف حرکت می‌کنیم.»