اهمیت دیدار رهبران فرانسه و بریتانیا

این دو رهبر قصد دارند به جهان نشان دهند که دو قدرت بزرگ نظامی اروپا با قاطعیت در یک مسیر حرکت می‌کنند

REUTERS/Gonzalo Fuentes-در هفت سال گذشته، رابطه فرانسه و بریتانیا پس از تنش‌های ناشی از برگزیت، از مهاجرت گرفته تا حقوق ماهیگیری لطمه دیده است

ريشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، جمعه ۱۰ مارس، با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، ملاقات خواهد کرد. این دو رهبر، در اولين اجلاس دوجانبه در پنج سال گذشته در مورد دسته‌ای از مسائل بحث می‌کنند.

گاردین نوشت که دستور کار این جلسه شامل برنامه هسته‌ای ایران، بحران پناهندگان، حمله روسیه به اوکراین، محیط زیست، برگزیت و مسائل دیگر می‌شود. مهم‌تر از همه، این دو رهبر قصد دارند به جهان نشان دهند که دو قدرت بزرگ نظامی اروپا با قاطعیت در یک مسیر حرکت می‌کنند.

در هفت سال گذشته، رابطه فرانسه و بریتانیا پس از تنش‌های ناشی از برگزیت، از مهاجرت گرفته تا حقوق ماهیگیری لطمه دیده است. لیز تراس، نخست‌وزیر وقت بریتانیا، در دوران نخست‌وزیری‌اش گفته بود: «هیئت مشاوران ما مطمئن نبود که امانوئل ماکرون دوست است یا دشمن.» علاوه بر این، در زمان ریاست بوریس جانسون، یکی دیگر از نخست‌وزیران سال‌های اخیر بریتانیا، روابط دو کشور وخیم‌ شده بود. بنا به گزارش‌ها، ماکرون در پشت صحنه، بوریس جانسون را «دلقک» و مسئول «سیرک» خوانده بود. جنگ در اوکراین احتمالا تمایل مشارکت و همکاری بریتانیا و فرانسه را افزایش داده است.  

سونیا دل سال-استولپر، سردبیر خارجی ارشد روزنامه فرانسوی لیبراسیون، گفت: «این اجلاس مسیر آینده روابط فرانسه و بریتانیا را نشان می‌دهد.» 

امانوئل مکرون و ريشی سوناک شباهت‌های زیادی دارند. هر دو نسبتا جوان‌اند، هر دو سابقه بانکداری و سرمایه‌گذاری دارند و در مدارس نخبه تحصیل کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر خلاف سران قبلی بریتانیا و فرانسه، سوناک و مکرون هر دو تقریبا از نظر حزبی راست میانه‌اند. هر دو رهبر ثروتمندند و از منافع کسب و کار حفاظت می‌کنند. 

روز جمعه خواهیم دید که آیا شباهت‌های آن‌ها به بهبود شکاف دیپلماتیک دو کشور که در طول چند سال اخیر وخیم‌تر شده است کمک می‌کند یا نه.

با اینکه سوناک چهره‌ای نسبتا ناشناخته برای مردم فرانسه است، نظر مردم به او به‌دلیل تمایلش برای ترمیم روابط آسیب‌دیده دو کشور تغییر کرده است.

ریشی سوناک «متوقف کردن قایق‌های کوچکی» را که از کانال مانش عبور می‌کنند و به بریتانیا می‌رسند، در اولویت قرار داده است. هفته گذشته، او یک لایحه جدید برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی اعلام کرد. سازمان ملل متحد این تصمیم را به‌دلیل «گرفتن حق درخواست پناهندگی در بریتانیا» محکوم کرده است.

انتظار می‌رود هر دو رهبر در این اجلاس در مورد همکاری برای رفع این مشکل همکاری کنند. البته احتمال دارد این همکاری به بن‌بست برسد، زیرا بریتانیا همیشه معتقد بوده که فرانسه به اندازه کافی برای حل این موضوع تلاش نکرده است. فرانسه هم متقابلا همین ادعا را در مورد بریتانیا کرده است.