سه کشور اروپایی و آمریکا خواستار همکاری فوری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند

این سه کشور با ابراز نگرانی از تشدید برنامه هسته‌ای ایران، گفته‌اند که اقدامات این کشور، آن را از تعهدات خود در توافق برجام دور کرده است

 روز سه شنبه آمریکا نیز در نشست شورای حکام بر ضرورت همکاری ایران با آژانس تاکید کردـ Atomic Energy Organization of Iran / AFP

آلمان، فرانسه و بریتانیا، در بیانیه مشترکی که به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شد، خواستار همکاری فوری ایران با آژانس برای حل مسائل مورد توافق بین تهران و آژانس شدند.

این سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام، در بیانیه خود با اشاره به سفر رافائل گروسی، مدیر آژانس، به تهران و توافق او با ایران، خواستار اجرای سریع و کامل مفاد توافق مذکور در سفر گروسی به تهران شده‌اند. این سه کشور همچنین با ابراز نگرانی از تشدید برنامه هسته‌ای ایران، گفته‌اند که اقدامات این کشور، آن را از تعهدات خود در توافق برجام دور کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه با اشاره به توافق جدید ایران با مدیر آژانس در مورد راستی‌آزمایی و نظارت بیشتر آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، می‌گوید که طبق اظهارات گروسی، ایران با افزایش دفعات و شدت راستی‌آزمایی موافقت کرده است. بیانیه سه کشور اروپایی همچنین با اشاره به موضوع غنی‌سازی بالای ۸۰ درصد اورانیوم در ایران، می‌گوید که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای غنی‌سازی در این حد در ایران، وجود ندارد.

بیانیه مشترک این سه کشور تاکید می‌کند که چنین اقدامی، ایران را به فعالیت‌های واقعی مرتبط با برنامه تسلیحاتی نزدیک می‌‌‌کند و استدلال‌های ایران را که برنامه هسته‌ای این کشور غیرنظامی است، خدشه‌دار می‌کند. روز سه‌شنبه، ۷ مارس (۱۶ اسفند)، آمریکا نیز در نشست شورای حکام بر ضرورت همکاری ایران با آژانس تاکید کرد. نماینده آمریکا در شورای حکام با قرائت بیانیه این کشور، از ایران خواست که از اقدامات تحریک‌آمیز دست بردارد. هیات نمایندگی آمریکا گفت که ایران باید اقداماتی را که با خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای همراه است، متوقف کند.

مواضع سه کشور اروپایی و آمریکا در حالی مطرح می‌شود که رافائل گروسی پس از بازگشت از تهران، در نشست وین شورای حکام اعلام کرد که ایران نظارت بیشتر و راستی‌آزمایی از تعهداتش را پذیرفته است، اما او نمی‌تواند درباره اجرای این توافق با ایران، اطمینان دهد. گروسی در سفر به تهران با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دیدار کرد.

آژانس پیش از این از ایران خواسته بود درباره پیدا شدن آثار اورانیوم غنی‌شده در سه سایت هسته‌ای پاسخگو باشد، اما ماه گذشته و با انتشار خبرهایی در مورد غنی‌سازی بالای ۸۰ درصد در سایت فردو، نگرانی‌های بین‌المللی درباره اهداف برنامه هسته‌ای ایران افزایش یافت.