صنعت نفت در مسیر سقوط دوباره

سومین سرمربی تیم آبادانی هم برکنار شد، نفت راهی برای فرار از قعر جدول لیگ برتر پیدا نمی‌کند

ادسون تاوارس برزیلی هم نتوانست در نجات صنعت نفت آبادان موفق باشد- SNAC Club

تیم‌هایی که در لیگ برتر فوتبال ایران به وزارت نفت تعلق دارند، نمی‌دانند سر سفره نفت نشسته‌اند یا از آن محروم‌اند. دولت هم باشگاه‌داری حرفه‌ای را رها نمی‌کند و درهای خصوصی‌سازی را به روی فوتبال بسته است و هم از پرداخت بودجه به تیم‌های تحت مالکیت خود ناتوان است. در چنین معرکه‌ای که دولت در فوتبال گرفته، نتیجه‌ همین است که تیم‌های نفتی لیگ برتر دچارش شده‌اند. باشگاه‌داری دولتی دلیلی جز امنیتی دانستن جو فوتبال ندارد، به خصوص در باشگاه‌هایی که قدمت و هوادار دارند.

ادسون تاوارس برزیلی هم نتوانست در نجات صنعت نفت آبادان موفق باشد و در آستانه هفته بیست و سوم لیگ برتر برکنار شد. او سومین سرمربی این فصل صنعت نفت بود و در شرایطی جدا می‌شود که تیم آبادانی با تنها ۱۲ امتیاز از ۲۲ بازی در رده شانزدهم، یعنی قعر جدول ایستاده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صنعت نفت لیگ بیست و دوم را با هدایت رضا پرکاس شروع کرد، ولی این مربی که تجربه‌ای در فوتبال ایران نداشت در شش هفته نخست فقط یک برد و یک تساوی به دست آورد تا خیلی زود برکنار شود. فیروز کریمی دومین انتخاب مدیران باشگاه بود، ولی او هم تنها پنج هفته روی نیمکت این تیم دوام آورد و در این مدت فقط دو امتیاز گرفت.

باشگاه با توجه به تعطیلی طولانی لیگ به خاطر برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ تصمیم گرفت بختش را با مربی جدیدی امتحان کند و این بار ادسون تاوارس را انتخاب کرد. این مربی برزیلی که سال‌ها قبل در سپاهان اصفهان مربیگری کرده بود هم نتوانست صنعت نفت را متحول کند و در یازده بازی یک برد و سه تساوی به دست آورد. او در ۱۰ بازی اخیر نتوانسته بود بردی به دست آورد و در آخرین بازی با چهار گل مغلوب مس رفسنجان شد.

ساعاتی بعد از برکناری تاوارس، عبدالله ویسی به عنوان جانشین او انتخاب شد و در بازی حساس دوشنبه صنعت نفت مقابل ملوان روی نیمکت این تیم می‌نشیند.

اوضاع نفت مسجدسلیمان هم این روزها خیلی بهتر از صنعت نفت آبادان نیست و این تیم با ۱۳ امتیاز در رده پانزدهم ایستاده است. تیم مسجدسلیمانی هم امیدوار بود که با عنایتی از منطقه سقوط فرار کند، ولی بعد از استعفای هفته گذشته این مربی وضعیت مبهمی دارد.

بحران دو تیم پرسابقه خوزستانی اتفاقی نیست. وزارت نفت که متولی این دو تیم بوده در سال‌های گذشته بودجه آنها را محدود کرده است. وزارت نفت مدعی است که بودجه تصویبی برای ورزش همگانی است و همین قانون تزریق آن به این دو تیم لیگ برتری را دشوار کرده است. آنها در جذب بازیکنان باکیفیت ناتوان‌اند و رقابت نابرابری با تیم‌های پرطرفدار تهرانی و تیم‌های صنعتی استان‌های اصفهان و کرمان دارند.

صنعت نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان فصل گذشته به ترتیب دهم و چهاردهم شدند، ولی در فصل جاری راهی برای خروج از منطقه سقوط پیدا نمی‌کنند و به احتمال زیاد خداحافظی تلخی با لیگ برتر داشته باشند. صنعت نفت تا به حال سه بار از لیگ برتر سقوط کرده و سقوط مجدد آنها اتفاقی ناگوار برای شهری خواهد بود که بازیکنان مستعد زیادی را تحویل فوتبال ایران داده است.

بیشتر از فوتبال