سفر معاون یوناما به آسیای مرکزی؛ تلاش برای ایجاد گفت‌وگوی جهانی با طالبان

کای آیدی، رئیس پیشین یوناما، گفت: با اخبار بدی که تقریبا هر روز از کابل می‌آید، به این نتیجه می‌رسم که هرگونه گفت‌وگوی معنادار غیرممکن است.»

مارکوس پوتزل برای صحبت در مورد افغانستان با مقام‌های ازبکستانی و تاجیکستانی دیدار کرد - @VladimirNorov/twitter

در آخرین روز سفر مارکوس پوتزل، معاون دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، ولادیمیر نوروف، وزیر امور خارجه ازبکستان، روز شنبه ۵ آذر، در توییتی نوشت که با پوتزل در مورد ایجاد یک کمیته بین‌المللی برای آغاز گفت‌وگوها با طالبان صحبت کرده است. وزیر خارجه ازبکستان اظهار داشت که در ملاقات با پوتزل «در مورد گفت‌وگو با طالبان برای برداشتن گام‌های اساسی و مرحله‌به‌مرحله در عملی کردن تعهدها با جامعه جهانی» صحبت کرده است.

مارکوس پوتزل، معاون یوناما، یک هفته پیش در ۲۹ آبان، عازم کشورهای آسیای مرکزی شد. در صفحه توییتر یوناما آمده است که پوتزل در این سفر با مقام‌های دولتی ازبکستان و تاجیکستان ملاقات خواهد کرد.

روز شنبه ۵ آذر، یوناما در توییت دیگری، پایان سفر پوتزل را اعلام کرد و نوشت: «پوتزل سلسله جلسات خود را با مقام‌های دولتی در تاجیکستان و ازبکستان در مورد حمایت بیشتر منطقه‌ای از مردم افغانستان به پایان رساند.» یوناما همچنان اعلام کرد: «به کار خود با همه بازیگران منطقه‌ای برای کمک به تلاش‌ها برای صلح معنادار در افغانستان ادامه خواهد داد.»

تاکید دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی در مورد گفت‌وگو با طالبان، در حالی صورت گرفت که سه روز پیش، در ۲۳ نوامبر، کای آیدی، نماینده پیشین دبیرکل سازمان ملل در افغانستان، هم‌زمان با سفر مارکوس پوتزل به آسیای مرکزی، در توییتی نوشت که در مورد گفت‌وگوی معنادار در افغانستان کاملا ناامید شده است. او نوشت: «با اخبار بدی که تقریبا هر روز از کابل می‌آید، به این نتیجه می‌رسم که هرگونه گفت‌وگوی معنادار (در افغانستان) غیرممکن است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، ایجاد کمیته بین‌المللی برای گفت‌وگو با طالبان، یکی از پیشنهادهای نشست فرمت مسکو در مورد افغانستان نیز بود، که روز چهارشنبه ۲۵ آبان بدون حضور نمایندگان طالبان در مسکو برگزار شد. هرچند در بیانیه پایانی این نشست، اشاره‌ای به این موضوع نشده بود، اما در نشست آریا فورمولای شورای امنیت سازمان ملل، به میزبانی روسیه که جمعه ۲۷ آبان برگزار شد، واسیلی نبینزیا، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل، گفت که کشورهای منطقه در مورد ایجاد فضایی برای گفت‌وگوی بین‌المللی با طالبان، توافق نظر دارند.

نماینده روسیه با اشاره به این موضوع، در واقع از گفت‌وگوهای مخفیانه میان طالبان و مقام‌های آمریکایی در دوحه، انتقاد کرد و گفت که جامعه جهانی در مورد چگونگی برخورد با طالبان و وضعیت افغانستان، هنوز انسجام لازم را ندارد.

در همین حال، مارکوس پوتزل، معاون دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، در ماه‌های اخیر، تلاش‌هایش را برای فراهم کردن اجماع نظر مردم افغانستان و دولت‌های منطقه‌ای به کار بسته است. یک هفته پیش، یوناما نتیجه ملاقات‌های پوتزل با ۱۰۰ تن از زنان افغانستان در شهرهای مختلف را منتشر و اعلام کرد که زنان افغانستان خواستار ایجاد فضایی برای گفت‌وگوی مستقیم با طالبان‌اند.

این در حالی بود که فعالان زن در افغانستان، این نتیجه‌گیری یوناما را خلاف خواسته‌های زنان دانسته و اظهار داشتند که گفت‌وگوی زنان با طالبان به هیچ عنوان راه‌حل مناسبی برای تغییر بینش طالبان در مورد زنان نخواهد بود.

اکنون، پوتزل در حال هماهنگی با کشورهای همسایه افغانستان، به‌ویژه کشورهای آسیای مرکزی است تا زمینه گفت‌وگوی بین‌المللی با طالبان و سرانجام تلاش برای ایجاد حکومت فراگیر به رهبری طالبان ایجاد شود.

بیشتر از جهان