نامه خانواده الهه دلاورزی به یوناما؛ الهه در اسارت شبکه حقانی است

خانواده الهه: در مورد زنده بودن یا نبودن الهه اطلاعی نداریم

الهه دلاورزی اوایل سال ۲۰۲۲ به‌اجبار با سعید خوستی، عضو ارشد شبکه حقانی، ازدواج کرد- ارسالی به ایندیپندنت فارسی

خانواده الهه دلاورزی، دانشجوی افغان که پس از فاش‌کردن ازدواج اجباری‌اش با سعید خوستی، عضو ارشد شبکه حقانی، مجبور به فرار از افغانستان شد، روز جمعه چهارم آذر (۲۵ نوامبر)، نامه‌ای سرگشاده به دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان فرستادند. در این نامه، خانواده الهه مدعی شده‌اند که در یازدهم نوامبر، الهه به‌طور مرموزی از محل اقامتشان در پاکستان ناپدید شده است و اکنون براساس اطلاعات منابع موثق، در کابل و در اسارت شبکه حقانی است.

بنابر آنچه در این نامه آمده، یک شب پس از ناپدیدشدن الهه، یک منبع مطلع به خانواده الهه در پاکستان اطلاع داده که با او صحبت کرده و الهه در کابل است. در نامه آمده است: «الهه به آن شخص گفته بود، محل اقامت ما در پاکستان توسط تیمی که ما را به پاکستان منتقل کرده بود، فاش شده است و شبکه حقانی برای دستگیری من اقدام کردند. الهه گفته بود که به کابل رسیده و سعید خوستی به او گفته است به دادگاه طالبان تسلیم شود تا آسیبی به خانواده‌اش نرسد.»

خانواده الهه در این نامه از یوناما خواسته‌اند تا درمورد الهه در افغانستان تحقیق و سرنخی درمورد وضعیت او پیدا کنند. این خانواده همچنان خواستار اقدام‌های جدی و فوری دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد برای آزادسازی الهه از چنگ طالبان شده‌اند. در نامه آمده است: «ما نمی دانیم که او زنده است، یا نه. از دفتر یوناما و نهادهای حقوق بشری می‌خواهیم که الهه را از چنگ طالبان آزاد سازند.»

الهه دلاورزی در اوایل سپتامبر، پس از انتشار ویدیوهایش در رسانه‌های اجتماعی، که در آن‌ها درمورد تجاوز، شکنجه و ازدواج اجباری با سعید خوستی، مسئول پرورشگاه‌های شبکه‌ حقانی، صحبت کرده بود، از ترس انتقام‌جویی طالبان، از کابل فرار کرد. او با اعضای خانواده‌اش، شب‌هنگام به‌کمک یک نهاد افغانی که در روند تخلیه از افغانستان به آمریکا فعالیت می‌کند، به پاکستان منتقل شد. خانواده الهه از این شرکت به نام (هیومن فرست) یاد کرده‌ و شخصی به‌نام «صفی رئوف» را مسئول این نهاد و نیز روند انتقال خود به پاکستان معرفی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانواده الهه در نامه‌شان به یوناما مدعی شده‌اند که صفی رئوف، به‌دلیل ارتباط نزدیکی که با طالبان دارد، محل اقامت الهه را به آنان اطلاع داده است. در نامه آمده است: «ما به برخی نهادهای حقوق بشری از خیانت تیم صفی رئوف، اطلاع داده بودیم، اما آن‌ها سکوت کردند و همین سکوت باعث شد که الهه در کابل به اسارت طالبان درآید.»

الهه دلاورزی، از اوایل ماه سپتامبر تاکنون، با ترس از انتقام‌جویی طالبان و شبکه حقانی، همراه با پدر و خواهرش در چند مکان مختلف در پاکستان زندگی کرده بود. الهه مدعی بود که در ژانویه ۲۰۲۲، پس از آنکه در یکی از ایست‌های بازرسی طالبان بازداشت شده، سعید خوستی در بازداشتگاه به او تجاوز کرده است. الهه با انتشار تصاویر و ویدیوهایی ادعا کرد که سعید خوستی پس از آزادی‌اش، به‌اجبار با او عقد کرده است و در بیشتر از هفت ماهی که با او زندگی کرده، بارها الهه را مورد خشونت، شکنجه و تجاوز قرار داده است.

در سه ماه گذشته، شمار زیادی از سازمان‌های بین‌المللی مدعی حمایت از الهه و دادخواهی برای او شدند، اما این زن که به‌شدت دربرابر طالبان آسیب‌پذیر بود، در وضعیت بلاتکلیف در پاکستان ماند تا اینکه دوباره خبر ناپدیدشدن و اسارت او ازسوی خانواده‌اش منتشر شد.