ادعای عجیب رئیس‌جمهور برزیل درباره لئوناردو دی‌کاپریو

بولسونارو: «دی‌کاپریو به آتش‌زنندگان جنگل‌های بارانی آمازون پول می‌دهد»

لئوناردو دی‌کاپریو بازیگر سرشناس آمریکایی از هواداران سرسخت محیط زیست است.Odd ANDERSEN / AFP

بولسونارو رییس جمهور راست افراطی برزیل با بیان رشته ادعاهایی بی‌پایه، لئوناردو دی‌کاپریو را متهم کرده است که به گروه‌های غیرانتفاعی پول داده است تا جنگل‌های بارانی آمازون را آتش بزنند.

ژایر بولسونارو از هنگامی که به قدرت رسیده به گله‌داری‌های و چوب‌بری‌هایی پر و بال داده است که در پی صاف کردن بزرگ‌ترین جنگل بارانی جهان و تبدیل آن زمین کشاورزی هستند و انتقاد جهانی از آتش‌سوزی‌های مستمر در این منطقه را برانگیخته‌اند.

آقای بولسونارو سازمان‌های مردم‌نهاد(سمن) خارجی را متهم كرده است كه خودشان  جنگل‌ها را آتش مي‌زنند تا بتوانند براي طرح‌هاي حفاظت از جنگل پول جمع كنند و هدف وي از اين اتهامات آن است كه تقصیر را به گردن مخالفان خود بیاندازد.

اکنون او خشم خود را متوجه دی‌کاپریو کرده است و بدون آن که شواهدی ارائه دهد این هنرپیشه هالیوود را متهم کرده است که به گروه‌های آتش‌زننده پول می‌دهد.

رییس جمهور برزیل در جمع هوادارانش در شهر برازیلیا گفت: دی‌کاپریو آدم باحالی نیست؟ پول می‌دهد که آمازون را آتش بزنند.

انتقاد از دی‌کاپریو و فعالان محیط‌زیست در پی حمله پلیس به دفاتر دو گروه غیرانتفاعی در استان آمازونی پارا در اوایل این هفته صورت گرفته است.

پلیس محلی چهار آتش‌نشان داوطلب را هم دستگیر کرد و تحت بازجویی قرار داد و این افراد را متهم كرد که جنگل‌ها را آتش‌ می‌زنند تا از افراد دلسوز کمک مالی بگیرند.

البته بعد از آن که این چهار نفر گفتند کار خلافی انجام نداده‌اند یک قاضی حکم آزادی آن‌ها را صادر کرد.

بعد از آن که آتش‌سوزی‌های گسترده در ماه ژوییه و اوت بخش‌های بزرگی از جنگل‌های بارانی آمازون را نابود کرد سازمان زیست‌محیطی دی‌کاپریو به نام ائتلاف زمین قول داده بود  تا ۵ میلیون دلار(۳.۸ میلیون پوند) برای حفاظت از آمازون کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر این هنرپیشه و هوادار سرسخت محیط‌زیست با انتشار بیانیه‌ای گفته است که گروه وی به هیچ کدام از دو گروهي كه بازجويان نام برده‌اند تا كنون كمكي نكرده است.

در اين بيانيه آمده است: «به سازمان‌هايي كه تحت پيگرد قرار گرفته‌اند كمك مالي نكرده‌ايم هر چند كه شايسته پشتيباني هستند.»

« آینده این زیست‌بوم بی‌همتا در خطر است و افتخار می‌کنم در کنار پاسداران آن باشم»

بر پايه آماري كه سازمان فضايي برزيل منتشر كرده است ميزان جنگل‌زدايي در آمازون به بالاترين حد طي بيش از يك دهه رسيده است.

بر پايه داده‌هاي رسمي كه مؤسسه ملي پژوهش‌هاي فضايي برزيل در روز دوشنبه منتشر كرد نابودي جنگل‌ها از اوت 2018 تا ژوييه امسال در قياس با مدت مشابه در سال قبل 30 درصد افزايش داشته است.

طبق اين آمار در كل 9762 كيلومتر مربع از اراضي جنگلي از بين رفته است(برابر با مساحت بيش از 2000 زمين فوتبال در هر روز) كه بالاترين ميزان نابودي جنگل‌هاي باراني از سال 2008 است

 گزارش بیشتر از رویترز 

© The Independent