تلاش دی‌کاپریو برای نجات ریه‌های آتش گرفته آمازون

آمازون به چیزی بیشتر از دعاهای ما نیاز دارد

Filippo MONTEFORTE / AFP

موسسه غیرانتفاعی لئوناردو دی‌کاپریو به اسم «همبستگی زمین» یک صندوق کمک اضطراری برای جنگل‌های بارانی آمازون راه‌اندازی کرده است و در واکنش به آتش‌سوزی ویرانگر در این منطقه، وعده داده که در گام اول پنج میلیون دلار کمک کند.

در بیانیه این موسسه آمده است که این پول صرف تامین منابع حیاتی برای جوامع بومی و کمک به گروه‌های محلی دیگری خواهد شد که برای حفظ تنوع‌ زیستی آمازون تلاش می‌کنند.

دی‌کاپریو، که یک کنشگر برجسته در زمینه بحران اقلیمی است، همراه با دو میلیاردر دیگر به نام‌های لورن پاول جابز و برایان شیث این صندوق را راه‌اندازی کرد‌ه‌اند. خبر ایجاد این صندوق در اینستاگرام وی منتشر شد.

دی‌کاپریو هفته گذشته در اینستاگرام خود نوشت: «ریه‌های زمین دارند در میان شعله‌های آتش می‌سوزند. جنگل‌های آمازون در برزیل که محل زندگی یک میلیون انسان بومی و سه میلیون گونه زیستی است، بیش از دو هفته است که در آتش می‌سوزد. طبق گزارش سازمان ملی تحقیقات فضایی برزیل، از اوایل سال جاری ۷۴ هزار مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون برزیل گزارش شده که نسبت به همین دوره در سال گذشته به طور سرسام‌آوری ۸۴ درصد افزایش یافته است. دانشمندان و طرفداران محیط زیست، ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهور برزیل را عامل تشدید جنگل زدایی در برزیل می‌دانند. او پس از رسیدن به مقام رئیس‌جمهوری در ماه ژانویه به طور علنی از چوب‌برها و کشاورزان دعوت کرد که زمین را از درخت پاکسازی کنند. آمازون که بزرگترین جنگل بارانی در جهان است یک بخش حیاتی از راهکار جهانی برای بحران آب و هوا است. بدون آمازون ما نمی‌توانیم گرم شدن زمین را مهار کنیم. آمازون به چیزی بیشتر از دعاهای ما نیاز دارد».

دی‌کاپریو سپس در پست خود راهکارهایی را برای کمک به حفظ آمازون پیشنهاد کرد از جمله کمک مالی به گروه‌های مستقر در آمازون که برای مقابله با آتش سوزی و دفاع از جنگل تلاش می‌کنند.

وی در ادامه افزود: «یک مصرف‌کننده‌ آگاه باشید. از شرکت‌‌هایی که به زنجیره‌ تامین مسئولانه پایبند هستند، حمایت کنید. گوشت گاو مصرف نکنید یا مصرف آن را کاهش دهید. پرورش گاو یکی از محرک‌های اصلی جنگل‌زدایی در آمازون است».

دی‌کاپریو گفته است: «وقتی زمان انتخابات فرا می‌رسد، به کسانی رای بدهید که وضعیت اضطراری بحران اقلیمی ما را درک می‌کنند، مایل به انجام اقدامات جسورانه‌ای هستند و از مدیریت قوی و سیاست‌های آینده‌نگرانه حمایت می‌کنند».

جنگل‌های بارانی آمازون به خاطر آتشی که توسط انسان‌ها آغاز شده، با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال سوختن است. طبق یک گزارش، از ۱۵ اوت تاکنون ۹۵۰۰ مورد آتش‌سوزی در حوزه جنگل ایجاد شده و دانشمندان بیش از ۷۴ هزار مورد آتش‌سوزی در سرتاسر کشور ثبت کرده‌اند که نسبت به سال گذشته افزایش ۸۴ درصدی داشته است.

بسیاری از این آتش‌سوزی‌ها توسط کشاورزان برزیلی شروع شده‌اند. آنها از این تاکتیک برای پاکسازی مناطق وسیعی از آمازون جهت چرای گاو و تهیه محصولات زراعی استفاده می‌کنند.

این عمل غیرقانونی در زمان رئیس جمهور اخیر برزیل، ژائیر بولسونارو، افزایش یافته است. او جریمه‌های جنگل‌زدایی غیرقانونی و استخراج معادن را کاهش داده است.

بولسونارو همواره توافق‌نظر علمی در مورد تغییرات اقلیمی را یک حقه دانسته و آن را رد می کند.

او اوایل ماه جاری یکی از دانشمندان بلندپایه این کشور را که هشدار داده بود جنگل‌زدایی با سرعت بی‌سابقه و خطرناکی در حال انجام است، از سمت خود برکنار کرد.

وی در مواجهه با فشارهای سیاسی فزاینده بر سر آتش‌سوزی‌های آمازون، به‌طور بی‌اساسی ادعا کرد که فعالان محیط زیست مسبب این آتش‌سوزی‌ها هستند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان