اسکای‌نیوز: ایران در کشتی‌های باری به روسیه مهمات می‌فرستد

گفته می‌شود مهماتی از جمله راکت‌انداز، خمپاره‌انداز و مسلسل در این محموله‌ها گنجانده شده‌اند

دو کشتی باری که در انتقال مهمات از ایران به روسیه نقش داشتند، با پرچم روسیه حرکت می‌کنند‌ــ AFP

یک منبع امنیتی خبر داد که کشتی‌هایی با پرچم روسیه میلیون‌ها گلوله و صدها هزار انواع مهمات دیگر را از ایران به روسیه حمل می‌کنند.

اسکای‌نیوز در گزارش روز چهارشنبه هشتم مارس (۱۷ اسفند) خود نوشت: «یک منبع امنیتی اطلاع داد ایران مخفیانه مقدار زیادی گلوله، راکت و خمپاره برای جنگ در اوکراین به روسیه ارسال کرده است و قصد دارد مهمات بیشتری هم بفرستد.»

این منبع آگاه مدعی شد که در ماه ژانویه، دو کشتی باری با پرچم روسیه حامل حدود ۱۰۰ میلیون گلوله و ۳۰۰ هزار خمپاره، ایران را به مقصد روسیه از طریق دریای خزر ترک کردند. ظاهرا مهماتی مانند راکت‌انداز، خمپاره‌انداز و مسلسل نیز در این محموله‌ها گنجانده شده بودند.

این شخص مطلع گفت که مسکو هزینه این مهمات را نقدا به جمهوری اسلامی پرداخت کرده و تحریم‌ها را دور زده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسکای‌نیوز در ادامه گزارش خود افزود که اگرچه نمی‌توان حجم این مهمات را به طور دقیق و مستقل تایید کرد، این خبر در کنار موارد دیگر از جمله ارسال صدها پهپاد مرگبار از تهران برای مسکو قرار می‌گیرد که در تخریب زیرساخت‌های انرژی اوکراین نقش داشته‌اند.

این گزارش با اشاره به ارسال این مهمات، تخمین می‌زند که ذخایر روسیه پس از بیش از یک سال جنگ تمام‌عیار با اوکراین رو به اتمام باشد.

مقام‌های غربی و اوکراینی بارها هشدار داده‌اند که ایران ممکن است موشک‌های بالیستیک بسیار مرگبارتری نیز به روسیه عرضه کند اما هنوز هیچ مدرکی برای آن وجود ندارد. علاوه بر حمایت ایران، نگرانی در مورد پتانسیل چین برای تامین تسلیحات روسیه در حال افزایش است؛ اقدامی که ایالات متحده هشدار داده است «عواقب شدید» برای پکن خواهد داشت، اما پکن آن را انکار می‌کند.

اطلاعات کشتی‌های باری

به گفته این منبع امنیتی آگاه به اسکای‌نیوز، دو کشتی باری که در انتقال مهمات از ایران به روسیه نقش داشتند، موسی جلیل (Musa Jalil) و بیگی (Begey) نام دارند و با پرچم روسیه حرکت می‌کنند.

این خبرگزاری همچنین اعلام کرد که به صاحب کشتی‌ها در روسیه مراجعه کرده اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

گمان می‌رود یکی از این کشتی‌ها حوالی ۱۰ ژانویه و دیگری حوالی ۱۲ ژانویه ایران را ترک کرده و روی‌هم‌رفته حامل ۲۰۰ کانتینر پر از سلاح بوده باشند.

مارین ترافیک (MarineTraffic /ردیاب کشتیرانی دریایی) این دو کشتی را در تاریخ ۹ ژانویه در بندر امیرآباد ایران در دریای خزر نشان داد. تصاویر ماهواره‌ای روز بعد دست‌کم یکی از کشتی‌ها را نشان می‌دهد که هنوز در بندر است. بر اساس داده‌های ردیابی دریایی در روز ۱۲ ژانویه، هر دو کشتی برای چند روز به دلایل نامشخصی در سواحل ترکمنستان توقف کردند. موسی جلیل و بیگی سپس از دریای خزر عبور کردند و ۲۷ ژانویه به بندر آستاراخان روسیه رسیدند.

این دو کشتی قبل از خروج در روز سوم فوریه، چندین روز در روسیه ماندند.

به گفته منبع آگاه، محموله ارسالی ایران به روسیه احتمالا شامل ۱۰۰ میلیون گلوله در اندازه‌های مختلف برای استفاده در سلاح‌هایی مانند تپانچه، تفنگ تهاجمی و مسلسل است. این کشتی‌ها همچنین طیف وسیعی از مهمات دیگر را حمل می‌کردند؛ از جمله حدود ۳۰۰ هزار گلوله شامل نارنجک‌های ۴۰ میلی‌متری، راکت‌های ۱۰۷ میلی‌متری ضدتانک و گلوله‌های خمپاره در اندازه‌های مختلف.

علاوه بر این، نزدیک به ۱۰ هزار جلیقه ضدگلوله و کلاه ایمنی هم در محموله‌های ارسالی از ایران به سوی روسیه وجود داشته است.