روز جهانی زن؛ نگاهی به آمار تازه متلک، فحش و آزار بدنی در ایران

‌زنان سه برابر بیشتر از مردان مخاطب متلک‌ها در ایران‌اند

مردان متلک‌گو  در جامعه ایران ۱۰ برابر زنان متلک‌گو هستندــ AFP

زنان اصلی‌ترین قربانیان ناهنجاری اجتماعی و فردی متلک و ناسزا و مزاحت‌های بدنی‌اند و نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها می‌گوید ۸۰ درصد زنان ایران دست‌‌کم یک‌ بار متلک شنیده‌اند.

تازه‌ترین پیمایش سایت داده‌های باز ایران در مورد تجربه متلک و مزاحمت بدنی نشان می‌دهد از هر ۱۰ نفری که در این پیمایش شرکت کرده‌اند، هشت نفر گفته‌اند متلک شنیده و با مزاحمت بدنی مواجه بوده‌اند.

متلک گفتن رفتاری است که عمدتا مردان و گاه زنان به قصد دست انداختن، تحقیر یا جلب توجه مخاطب انجام می‌دهند و مخاطبان آن نیز این رفتار را مزاحمت می‌دانند. بر خلاف متلک که پدیده‌ای زبانی‌ است، مزاحمت بدنی یا «انگولک» مزاحمتی است که به صورت بدنی یا فیزیکی اعمال می‌شود.

متلک و مزاحمت بدنی پدیده‌هایی جهانی‌اند و سایت داده‌های باز ایران در پیمایشی تلاش کرده است تا این ناهنجاری‌های اجتماعی را در جامعه ایران واکاوی کند.

نتایج این پیمایش نشان می‌دهد در ایران، زنان سه برابر بیشتر از مردان مخاطب متلک‌های دیگران‌اند. همچنین آشکار می‌کند که بیشترین متلک‌ انداختن‌ها در مکان‌‌های تجاری، تفریحی و اداری صورت می‌گیرد و خیابان‌‌ها، مکان‌‌های مرتبط با حمل‌ونقل و مکان‌‌های مسکونی در رتبه‌‌های بعدی قرار دارند.

آن‌طور که این پیمایش نشان می‌دهد، افراد کمتر از ۲۰ سال در ایران بیشتر در مکان‌های مرتبط با حمل‌ونقل متلک شنیده‌اند و افراد بالای ۴۰ سال بیشتر در مکان‌های تجاری، اداری و تفریحی.

بر اساس این پیمایش تعداد مردان متلک‌گو در جامعه ایران ۱۰ برابر زنان متلک‌گو است.

در مقوله مزاحمت بدنی نیز از هر ۱۰ نفر، نزدیک به هشت نفر می‌گویند در مکان‌های عمومی با مزاحمت بدنی مواجه شده‌اند، به این معنا که دیگران بدن آنان را بدون رضایتشان لمس کرده‌اند.

این پیمایش همچنین می‌‌گوید ۷۰ درصد زنان در مقابل ۳۰ درصد مردان شرکت‌کننده گفته‌اند که در معرض مزاحمت بدنی بوده‌اند.

کوچه و خیابان مهم‌ترین مکان مزاحمت بدنی اعلام شدند؛ به طوری که حدود ۷۰ درصد از پاسخگویان می‌گویند در کوچه و خیابان با این مشکل مواجه شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این پیمایش همچنین مشخص شد که نزدیک به ۹۰ درصد از عاملان مزاحمت بدنی مرد/ پسر و تنها پنج درصد از آن‌ها زن/ دختر بوده‌اند.

فحش و ناسزا از دیگر رفتار‌های ناهنجار است که در سال‌های اخیر در ایران به واسطه تشدید مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فردی شایع‌تر شده است. ناسزا گونه‌ای از کاربرد زبان در زندگی روزمره است که در اغلب جوامع از نظر اخلاقی، کم‌وبیش ناپسند قلمداد می‌شود.

۶۳ درصد از پاسخگویان یکی دیگر از پیمایش‌های سایت داده‌های باز ایران هم گفته‌اند که هر روز، چه در خانه و چه بیرون از خانه زیاد و خیلی زیاد فحش و ناسزا می‌شنوند که در این میان سهم مردان از زنان بیشتر است. از هر ۱۰ نفر از پاسخگویان، نزدیک به ۹ نفر می‌گویند بیشتر بیرون خانه فحش می‌شنوند و تنها یک نفر می‌گوید که در خانه فحش می‌شنود.

۷۷ درصد از پاسخگویان می‌گویند که بیشتر فحش‌های ناموسی/جنسی می‌شنوند تا فحش‌های غیرناموسی/غیرجنسی و حدود ۶۰ درصد از پاسخگویان می‌گویند که بیشتر فحش‌های ناموسی/جنسی می‌دهند تا دیگر فحش‌ها.

نتایج این دو پیمایش چنانچه قابل پیش‌بینی هم بود، به‌روشنی آشکار می‌کند که در جامعه ایران، طیف گسترده‌ای از زنان همچنان در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی و هدف بسیاری از آزار‌ها قرار دارند.

جامعه ایران هرچند سال‌ها است گام‌های بلندی برای تغییر مناسبات ناعادلانه جنسیتی و تبعیض‌ها علیه زنان و برابری جنسیتی برداشته است، تا رسیدن به جامعه مطلوب هنوز فاصله زیادی دارد.