اعلام حالت فوق‌العاده و آماده‌باش کامل در نجف

سکوت تهران در برابر دومین حمله به کنسولگری ایران در نجف

به آتش کشیده شدن کنسولگری ایران در نجف، ۲۷ نوامبر ۲۰۱۹/Haidar HAMDANI / AFP

کمتر از یک هفته پس از به آتش‌کشیده شدن کنسولگری ایران در نجف از سوی معترضان عراقی، این کنسولگری بار دیگر در شامگاه یکشنبه به آتش کشیده شد.

تسنیم به نقل از السومریه‌نیوز گزارش داده که فرماندهی عملیات فرات و فرماندهی پلیس نجف ضمن اعلام حالت آماده‌باش کامل در این شهر، تمام نیروهای خود را فراخواندند. «لوی الیاسری» استاندار نجف نیز از دولت فدرال خواست فوراً برای توقف خونریزی‌ها در این استان وارد عمل شود و تحقیقاتی را درباره حوادث این شهر آغاز کند.

به گزارش تسنیم، در همین راستا یک مقام امنیتی نیز اعلام کرد، نیروهای امنیتی در نجف به حالت آماده‌باش کامل درآمدند. این مقام تأکید کرد، این نیروها در وضعیت بالاترین سطح هشدار (ج) یعنی هشدار 100درصدی قرار گرفتند. به‌گفته این منبع، شب گذشته نیروهایی از بغداد به نجف وارد شدند تا به بحران پایان دهند.

چهارشنبه گذشته معترضان به دخالت‌ها و نفوذ جمهوری اسلامی در عراق، به کنسولگری ایران در نجف حمله کردند و آن را به طور کامل به آتش کشیدند. هرچند نیروهای امنیتی قبل از هجوم مردم به این کنسولگری اعضای آن را خارج کرده بودند، نتوانستند مانع به آتش کشیده شدن ساختمان شوند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به خبر به آتش کشیده شدن کنسولگری ایران در نجف خواستار برخورد قاطع و تاثیرگذار با عاملان حمله شد.

سرکوب خونینی که پس از این حمله اتفاق افتاد، نه تنها به برکناری مسئول ارشد برقراری امنیت در ناصریه منجر شد،‌ بلکه استعفای یک مقام محلی را نیز به دنبال داشت. در جریان این سرکوب تنها در یک روز ۴۵ نفر از معترضان کشته شدند. و به فاصله کوتاهی پس از آن عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

اما در حالی که روز یکشنبه استعفای او به تایید پارلمان رسید،‌معترضان که خواستار سرنگونی کامل حکومت و برکناری همه مقامات دولتی هستند، بار دیگر به کنسولگری جمهوری اسلامی در نجف حمله کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پایگاه خبری سومریه شامگاه یکشنبه گزارش داد که خودروهای آتش‌نشانی برای خاموش کردن آتش به محل اعزام شده‌اند. پیش از آن نیز العربیه خبر دومین حمله به کنسولگری ایران در مدت یک هفته را منتشر کرده بود.

در همین حال خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از العالم مدعی شد که عامل به آتش کشیده شدن کنسولگری ایران در نجف دستگیر شده است. تارنمای آفاق مدعی شده که این فرد که نام و ملیت او روشن نیست با سفارت امارات متحده عربی در عراق در ارتباط بوده و این حمله را انجام داده است.

مقامات ایران، عراق و امارات متحده عربی تا لحظه تنظیم این گزارش نسبت به آتش‌سوزی دوباره در کنسولگری ایران در نجف و ادعای تارنمای آفاق واکنشی نشان نداده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز و خبرگزاری رویترز در هفته‌های گذشته گزارش‌های جداگانه‌ای از عمق نفوذ جمهوری اسلامی در عراق و لابی سردار قاسم سلیمانی ، فرمانده نیروی قدس برای حفظ عادل عبدالمهدی در قدرت منتشر کرده بودند. برخی گزارش‌ها حاکی نیز حاکی از آن است که تک‌تیراندازهایی که به طور مستقیم به سر و سینه معترضان عراقی شلیک می‌کردند با گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی از جمله حشد‌الشعبی در ارتباط بوده‌اند. ایران اتهام  دخالت در امور داخلی عراق و ارتباط با سرکوب معترضان عراقی را رد می‌کند .

مردم معترض عراق از نهم مهرماه در اعتراض به فساد گسترده حکومتی، وضعیت وخیم اقتصادی، بیکاری و کمبود خدمات و امکانات به خیابان‌ها آمدند. از همان روزهای نخست اعتراض‌ها، شعارهایی علیه مقامات جمهوری اسلامی و دخالت آنها در امور داخلی عراق از سوی جمعیت معترض سر داده می‌شد و تصاویر مقامات ارشد جمهوری اسلامی به آتش کشیده می‌شد.

با گذشت دو ماه از این اعتراض‌ها، کنسولگری ایران در کربلا و نجف بارها مورد حمله قرار گرفت و معترضان خواستار پایان دخالت‌های جمهوری اسلامی در امور داخلی کشورشان هستند.

در جریان اعتراض‌های دوماهه در عراق صدها نفر کشته و هزاران نفر زخمی و بازداشت شده‌اند و ومعترضان می‌گویند تا زمانی که رژیم سرنگون نشود در خیابان می‌مانند. 

بیشتر از